مرتضی ناعمه

تاکید محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی بر لزوم خصوصی‌سازی در بخش ورزش و ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال ۸۷ آخرین سالی است که سازمان تربیت بدنی راسا برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی سرمایه‌گذاری می‌کند، باعث ایجاد امیدواری است. خارج شدن از نگاه تصدی‌گر به مقوله ورزش می‌تواند کمک شایان توجهی به رشد ورزش در همه عرصه‌ها به‌خصوص اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی داشته باشد. با توجه به صحبت‌‌های رییس سازمان تربیت‌ بدنی باید این پرسش را مطرح کرد که آیا در چارچوب همین سخنان در سال جدید شاهد واگذاری استقلال و پرسپولیس هم به بخش خصوصی خواهیم بود؟

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش‌خصوصی و وادار کردن آنها به خودکفایی می‌تواند نمونه و مثال خوبی برای اجرایی شدن اصل ۴۴ باشد. این دو تیم به مثابه دو شرکت هزینه‌بر هستند که مدیرانشان به دلیل بافت دولتی این دو تیم علاقه‌ای به یافتن راهکارهای جدید برای درآمدزا کردن آنها ندارند یا اگر هم دارند ترجیح می‌دهند وارد کارهای سخت نشوند.

هزینه سالانه ۴، ۵میلیاردی برای هرکدام از دو تیم که در نهایت هم باز این دو تیم سیل شاکیان خارجی و داخلی دارند با کدام منطق سازگار است.

در حالی که با واگذاری این دو تیم به بخش‌خصوصی این دو تیم از حالت رکود فعلی خارج می‌شوند؛ چرا که می‌دانند دیگر از کمک‌های همیشگی نهادهای دولتی خبری نیست و باید خودشان به دنبال درآمدزایی باشند، باید سطح فوتبال‌شان را بالا ببرند تا تماشاچی جذب کنند که شاید بتوانند درآمد مناسبی از این راه داشته باشند. اما این واگذاری چند مساله کوچک دارد.

یعنی سازمان تربیت بدنی بدون حل این چند مساله اگر این تیم‌ها را واگذار کند، فقط و فقط به از بین رفتن این دو سرمایه کمک کرده است.

۱ - باید تکلیف قانون کپی‌رایت برای یک بار مشخص شود، فروش پیراهن و اقلام مربوط به باشگاه‌ها در صورتی میسر، ممکن و سودآور است که این دو باشگاه یا هر باشگاه دیگری بتواند نسبت به حمایت مجموعه دولت، مجلس و قوه قضائیه از حق رایت محصولاتش اطمینان حاصل کند.

۲ - حق پخش تلویزیونی در همه جای دنیا به عنوان مهم‌ترین عامل درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی مطرح می‌شود. حالا چرا تلویزیون ما که برای ساخت سریال‌های درجه چندم بودجه فلان ریالی می‌پردازد، حاضر نیست برای فوتبالی که میلیون‌ها بیننده دارد و ده‌ها میلیون تومان درآمد آگهی دارد، پول بپردازد؟ این مساله نیز باید حل شود. ما هم مثل رییس سازمان تربیت بدنی امیدواریم در سال ۸۸ بخش عمده از فعالیت‌های ورزش ما خصوصی شده و استقلال و پرسپولیس هم از دایره تولیت سازمان تربیت بدنی خارج شوند.