دولت به دنبال تصدی‌گری نیست

حمید رجبی

شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی از زیر مجموعه‌های سازمان تربیت‌بدنی است. نگهداری از اماکن و تاسیسات ورزشی بزرگ و توسعه اماکن ورزشی کشور دو مسوولیت اصلی این شرکت است: عکس: سایت سازمان تربیت‌بدنی

با مهندس حسین هادیانی، مدیر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور، درباره مسائل عمرانی و توسعه‌ای ورزش گفت‌وگو کرده‌ایم.

به نظر شما وضعیت فعلی زیرساخت‌های ورزشی در کشور ما در چه جایگاهی است؟

ما در ارتباط با زیرساخت‌های ورزشی عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم. پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی در کشور وجود دارد که با توجه به بودجه شرکت در نظر داریم آنها را تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که رده ورزش در مملکت ما پایین است. البته در حال حاضر نگاه به زیرساخت‌ها و کلا بحث کلان ورزش بیشتر از قبل شده ولی هنوز هم ورزش، نیازمند نگاه ویژه مسوولان است. با نگاهی به نمودارهای رشد در ورزش به این نکته خواهیم رسید که از سال ۸۴ به بعد جهش خوبی در بحث ساخت زیربناها شده است. در حال حاضر ساخت حدود ۴۵۰پروژه ورزشی در استان‌های مختلف در دستور کار است که از این تعداد حدود ۱۰۰پروژه بزرگ در دست ساخت است و بقیه پروژه‌ها نیمه‌تمام است. ساخت‌وسازهای کوچک ورزشی را نیز ادارات کل استان‌ها در دست دارند.

بودجه پیشنهادی سال آینده شما چقدر است؟

شرکت توسعه در سال ۸۴ حدود ۵۰میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشت. در سال ۸۵ این رقم به ۱۷۳میلیارد تومان رسید و در سال ۸۶ کل بودجه ما ۱۸۰میلیارد بود که ما از این رقم ۶۰میلیارد را به سازمان تربیت بدنی واگذار کردیم، ولی با توجه به حجم پروژه‌ها و ساخت‌وسازها و درخواست ما دولت پذیرفته است که در سال ۸۷ رقمی حدود ۲۲۵میلیارد تومان به ما پرداخت کند. ولی این کل بودجه ما نیست چون سازمان تربیت‌بدنی نیز در بحث عمرانی خود رقمی معادل ۱۰۰میلیارد تومان برای شرکت توسعه و تجهیز در نظر می‌گیرد. ضمن اینکه به این رقم باید بودجه ۳۵۰میلیارد تومانی ادارات کل استان‌ها را نیز در نظر گرفت که از استانداری‌ها دریافت خواهند کرد. پس بنابراین رقم خالص بودجه شرکت توسعه و تجهیز رقمی حدود ۷۰۰میلیارد تومان است.

شما قول ساخت بیست استادیوم ۱۵هزار نفری را در زمان مدیریت خود داده بودید تا امروز چه تعداد از این استادیوم‌ها به شرایط بهره‌برداری رسیده است؟

استادیوم ۱۵هزار نفری آیت‌ا... کاشانی، شهر کاشان یکی از این پروژه‌ها است که تکمیل و بهره‌برداری از آن آغاز شده است. یکی دیگر از این طرح‌ها استادیوم ۲۰هزار نفری بندرعباس است که ما با تمام نیرو قصد داریم تا آخر امسال آماده بهره‌برداری شود.

یکی از برنامه‌های تمام شده در این ارتباط ورزشگاه شریعتی کرج است که تکمیل شده، همچنین استادیوم ۱۵هزار نفری شهر انزلی نیز به احتمال فراوان تا آخر امسال آماده می‌شود.

ورزشگاه ۱۵هزار نفری امام علی کرمان دهمین استانی است که دارای استادیوم ۱۵هزار نفری شده است. پس ما الان در ۲۰ مرکز استان دیگر مشغول ساخت پروژه‌های دیگری هستیم که به احتمال زیاد ۸۰درصد آنها تا آخر سال ۸۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

در مورد تکمیل ورزشگاه‌های نیمه‌تمام در کشور مثل نقش جهان اصفهان و ثامن مشهد چه برنامه‌ای دارید؟

همانطور که می‌دانید ما در مهرماه سال ۸۸ میزبان مسابقات کشورهای اسلامی هستیم. که سه شهر برای میزبانی این مسابقات برگزیده شده است. یکی شهر مشهد که به دلیل همجواری با بارگاه حرم حضرت امام رضا(ع) و مذهبی بودن آن است که انتخاب شده است، دیگری شهر اصفهان است که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده و سومین شهر، تهران به دلیل امکانات متعددی که دارا است.

در این ارتباط برنامه‌ای هست که ورزشگاه‌های این بازی‌ها تکمیل و آماده برگزاری مناسب این بازی‌ها شود.

چون ورزشگاه نقش جهان از این حیث مشکلاتی دارد در صدد هستیم این مشکلات رفع شود. یکی از مشکلاتی که ما در ارتباط با نقش جهان داریم این است که ما هنوز موفق به تملک زمین این ورزشگاه نشده‌ایم.

نقش جهان دارای ۱۱۰۰ هکتار زمین است که تملک آن معضل شده است. ما از ابتدای سال‌جاری موفق شدیم این استادیوم را از پیمانکار قبلی تحویل بگیریم. ولی به هر جهت قصد داریم این ورزشگاه را تا پایان سال ۸۷ به اتمام برسانیم. در مورد ثامن مشهد هم باید گفت ما در نظر داریم گنجایش این ورزشگاه را به ۷۰هزار نفر برسانیم در این ارتباط مطالعاتی صورت گرفته و انشاءا... تا پایان امسال ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته و پیمانکار آن را مشخص خواهیم کرد و طبق برنامه‌ای که هست امیدواریم این ورزشگاه تا چند ماه آینده تکمیل شود.

برای ورزش‌هایی که از نظر امکانات و تجهیزات در شرایط مناسبی قرار ندارند مثل شنا، شیرجه و... شما چه برنامه‌هایی دارید؟

ما در برنامه سیاست‌گذاری ساخت‌وسازی که داریم به این نتیجه رسیده‌ایم که در هر شهری که بالای ۲۰هزار نفر داشته باشد، یک استخر سرپوشیده داشته باشیم و این کار در حال انجام است.

ما به شنا به عنوان ورزش پایه توجه ویژه‌ای را داریم و در نظر داریم در تمامی مراکز یک استخر قهرمانی ایجاد کنیم و در هر یک از این استخرهای قهرمانی یک استخر شیرجه نیز احداث خواهیم کرد.

بنابراین ۳۰ استخر قهرمانی با ۳۰ استخر شیرجه در ۲ یا ۳سال آینده در مراکز استان‌ها ساخته خواهد شد.

از این ۳۰ پروژه کار ساخت چهار مورد آنها در استان‌های اصفهان، تبریز، همدان و کرمانشاه شروع شده و تا تیر ماه سال ۸۷ نیز در چهار استان دیگر هم شروع به کار خواهیم کرد.

باید در نظر داشت که پروژه‌های استخر قهرمانی پروژه‌های سنگینی است و هر کدام از آنها رقمی در حدود ۸میلیارد تومان هزینه را در بردارد.

در ارتباط با بحث واگذاری مجموعه‌های سوارکاری‌ مثل نوروز‌آباد و اسب‌های سلیمی به بخش‌خصوصی چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به شدت در این خصوص موافق هستیم و چون ورزش‌هایی مثل سوارکاری در‌آمدزا نیز هستند ما تمام نگاهمان و امیدمان به بخش‌خصوصی است.

البته باید برایشان برنامه‌ریزی کنیم. ما در این خصوص داریم مشاور می‌گیریم که در هر کدام از این زمینه‌ها چه نیازهایی داریم که بخش‌خصوصی در ساخت آن مشارکت کند که هم برای سرمایه‌گذاری مناسب و درآمدزا باشد و هم به ورزش کمک کند.

هر ورزشی که مردم علاقه‌مند باشند در آن سرمایه‌گذاری کنند مثل سوارکاری، شنا، اسکی، اسکیت سعی می‌کنیم بخش‌خصوصی را به صورت جدی وارد این کارزار کنیم.

چون معتقدیم آنها بهتر از ما عمل خواهند کرد. دولت به هر جهت نشان داده که خیلی در مورد تصدی‌گری موفق نیست.

در سوارکاری هنوز هیچ برنامه‌ای در این خصوص انجام نشده ولی ما آمادگی این را داریم که هم مجموعه‌های سوارکاری و هم اسب‌های سلیمی را به کسانی که واجد شرایط باشند، واگذار کنیم.

البته در مجموعه ورزشی شهدا در شرق تهران بحث سوارکاری کاملا متعلق به بخش‌خصوصی است و به نوعی اولین واگذاری این ورزش به بخش‌خصوصی می‌باشد.

در مورد ساخت اماکن ورزشی بانوان چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

سازمان تربیت بدنی به بخش ورزش بانوان نگاه ویژه‌ای دارد.

ما در هر استان و شهرستانی سعی کردیم یک جایگاه ویژه برای بانوان احداث کنیم و با توجه به طرح‌هایی که داریم شرایط ساخت ورزشگاه‌های بانوان تا ۲ سال آینده کاملا رو به رشد خواهد شد.فی‌الواقع نگاه ما این است که در تمامی مراکز استان‌ها یک مجموعه ورزشی بانوان افتتاح شود و با توجه به بودجه‌ای که در این زمینه در نظر گرفته شده ما آینده ساخت‌وساز در این خصوص را روشن می‌بینیم.

در مورد مجموعه ورزشی ۴۰هزار نفری بانوان نیز کار به نحو بسیار مطلوبی انجام می‌شود و امید این هست که در کوتاه‌ترین مدت این مجموعه به بهره‌برداری برسد.