ایسنا- محمد منصور عظیم‌زاده پاره‌ای از قوانین و مقررات لیگ قهرمانان آسیا در سال ‌٢٠٠٩ را تشریح کرد.

رییس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال با اشاره به قوانین و مقررات لیگ قهرمانان آسیا در سال ‌٢٠٠٩ اظهار کرد: پس از این که در تاریخ ‌٢٦ نوامبر و در جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین و مقررات لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد روز یکشنبه کلیه قوانین و مقررات در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت. این قوانین در سه محور شامل قوانین مسابقات، بازاریابی و مقررات مالی و تجاری به روز شده است و از چهار باشگاه ایرانی حاضر در مسابقات و هیات‌های فوتبال تهران، اصفهان و قم می‌خواهیم که این قوانین را به طور کامل مطالعه کرده و نواقصی را که بر اساس این مقررات تشخیص دادند برطرف کنند.

عظیم‌زاده در تشریح ماده ‌١١ قانون و مقررات AFC با اشاره به امکاناتی که باید باشگاه‌ها برای ناظران بازی و داوری ایجاد کنند، گفت: ورزشگاه‌ها باید به اینترنت وایرلس تجهیز شوند و لازم است که یک دستگاه کپی، فاکس، لپ‌تاپ، خط تلفن و پرینتر در اختیار ناظران داوری و بازی قرار گیرد. ضمن این که ورزشگاه‌ها باید طبق ماده ‌٢٣ حداقل ‌٥٠ صندلی VIP داشته باشند که حداقل مساحت در نظر گرفته شده برای این بخش ‌٢٠٠ مترمربع است.

وی افزود: طبق ماده ‌١٢ فضای سربسته برای ناظران بازی و داوری باید وجود داشته باشد که این قسمت باید از بخش رسانه و عمومی تفکیک شده باشد.

عظیم‌زاده در پاسخ به این سوال که حداقل استاندارد برای نور ورزشگاه‌ها چند لوکس است، گفت: طبق ماده ‌٦ این مقررات باید ورزشگاه‌ها حداقل به طور متوسط ‌١٢٠٠ لوکس داشته باشند و خواهش ما از باشگاه‌ها این است که تا زمان وجود دارد این مشکلات را برطرف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ورزشگاه باید مجهز به اسکوربرد باشند یا خیر، گفت: طبق ماده‌ ‌٧ هر استادیوم باید مجهز به ساعتی باشد که زمان بازی از صفر تا ‌٤٥ و همچنین از ‌٤٥ تا ‌٩٠ را نشان دهد و بعد از دقیقه ‌٩٠ ساعت متوقف شود.

رییس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا مجهز کردن ورزشگاه‌ها به قسمت MIXED ZONE اجباری است، گفت: طبق ماده ‌١٦ ورزشگاه‌ها باید به این بخش مجهز باشند. «میکسد زون» فضایی را می‌گویند که از طرف رختکن به سمت محل انتقال تیم‌ها به طرف خارج از استادیوم است. این بخش باید دارای امنیت کامل باشد و قابل دسترسی برای سرمربیان، بازیکنان و نمایندگان رسانه‌ها باشد. طبق بند ‌٣ ماده ‌١٦ این بخش باید دارای ‌٣ قسمت باشد که یکی مربوط به تلویزیون، یکی مربوط به گزارشگران رادیو و دیگری مربوط به نمایندگان رسانه‌های نوشتاری است.

عظیم‌زاده درباره مقررات حقوق تجاری گفت: ‌کلیه حقوق تجاری مسابقات در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیاست و AFC به طور انحصاری این بخش را به شرکت WSG واگذار کرده است. طبق ماده ‌١١ دو روز پیش از بازی زمین باید از هر گونه تبلیغ پاک شود. نکته مهمی که در ماده هشتم وجود دارد این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا مالک هر گونه حق پخش رادیویی،‌ تلویزیونی، ‌صوتی و تصویری است. وی با اشاره به قوانین عمومی و کلی لیگ قهرمانان آسیا گفت: در ماده ‌٧٤ بحثی با عنوان سوبسید مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیاست که در این بخش قسمت اعظمی از درآمدهای حاصله از مسائل تبلیغ و حق پخشی که در اختیار AFC است به باشگاه‌ها برگردانده می‌شود، به عنوان مثال طبق ماده ‌٧٤ برای هر بازی خارج از خانه در مرحله گروهی هر باشگاه یارانه‌ای برابر ‌٣٠ هزار دلار دریافت می‌کند. در مرحله یک هشتم هر باشگاهی که در خارج از خانه بازی کند برای هر بازی ‌٤٠ هزار دلار می‌گیرد و برای حضور در مرحله یک چهارم به هر باشگاه سوبسیدی معادل ‌٥٠ هزار دلار تعلق می‌گیرد و تیم‌هایی که در مرحله نیمه نهایی و فینال حضور دارند برای هر بازی ‌٦٠ هزار دلار دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور در کنفرانس‌های مطبوعاتی قبل از بازی برای سرمربیان تیم‌ها اجباری است یا خیر گفت: طبق بند یک ماده ‌٥٧ از قوانین کلی جدید اگر AFC یا WSG درخواست کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی داشته باشند باید سرمربیان و یک بازیکن از هر دو تیم در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کنند و طبق بند ‌٤ ماده ‌٥٥ در صورتی که سرمربی در کنفرانس مطبوعاتی حاضر نشود هزار دلار جریمه می‌شود و حتی کمیته انضباطی AFC می‌تواند سرمربی را از حضور در رختکن یا نیمکت تیم محروم کند.

وی خطاب به باشگاه‌ها گفت: از باشگاه‌ها می‌خواهیم برای تسلط بیشتر بر قوانین AFC و فیفا اقدام به تاسیس روابط بین‌الملل که

زیر نظر مدیر عامل اداره می‌شود، کنند تا باشگاه‌ها بتوانند قوانین و مقررات را بهتر اجرا کنند.