چهار سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا تایید شد

گروه ورزش- فوتبال ایران هر چهار سهمیه‌ حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۹ را بدست آورد.

دیروز نشست نهایی کمیته لیگ حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین سهمیه‌ کشورها برای حضور در لیگ جدید قهرمانان آسیا برگزار شد و طی آن ایران چهار سهمیه شرکت در این رقابت‌ها را بدست آورد.

پس از بررسی کلیه‌ مدارک و اقدامات انجام شده از سوی کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۴ کشور مجوز حضور در لیگ جدید قهرمانان آسیا را بدست آوردند.

ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی و چین به همراه ایران ۵ کشوری هستند که هر چهار سهمیه حضور در این رقابت‌ها را بدست آوردند.

محسن صفایی‌فراهانی پس از پایان این نشست اظهار کرد: در نشست لیگ حرفه‌ای آسیا، گزارش‌های نهایی ناظران از وضعیت کشورها برای تعیین سهمیه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در پایان کشورهای ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان سعودی و چین هر چهار سهمیه‌ شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کردند. صفایی فراهانی اظهار کرد: در جمع‌بندی نهایی ژاپن ۴۷۰ امتیاز، کره ۴۴۱ امتیاز، چین ۴۳۱ امتیاز، عربستان سعودی ۳۶۵ امتیاز، امارات ۳۵۶ امتیاز، استرالیا ۳۴۳ امتیاز، ایران ۳۴۰ امتیاز، اندونزی ۲۹۶ امتیاز، ازبکستان ۲۸۹ امتیاز، سنگاپور ۲۷۹ امتیاز، قطر ۲۷۰ امتیاز، تایلند ۲۲۱ امتیاز، هند ۲۰۲ امتیاز و ویتنام ۱۹۱ امتیاز را کسب کردند که در نهایت با جمع‌بندی‌های نهایی از کشورهایی که بالای ۳۰۰ امتیاز داشتند، تنها ایران، کره، ژاپن، عربستان سعودی و چین چهار سهمیه را برای دو سال کسب کردند.

عضو کمیته‌ اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در شانگهای چین حضور دارد، گفت: کشور امارات تنها توانست سه سهمیه را بگیرد، استرالیا، قطر و ازبکستان دو سهمیه گرفتند و به اندونزی نیز یک سهمیه اختصاص یافت.

صفایی‌فراهانی تاکید کرد: در تخصیص سهمیه‌ها ۳۰ سهمیه به کشورهای شرق و غرب آسیا اختصاص یافت که با احتساب دو تیم راه یافته از پلی‌آف AFC کاپ ۳۲ تیم لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۹ را برگزار خواهند کرد.

عضو هیات اجرایی AFC خاطرنشان کرد: سه تیم اول لیگ برتر ایران به همراه قهرمان جام حذفی چهار تیم صعود کننده به رقابت‌های لیگ حرفه‌ای آسیا خواهند بود که باید با تیم‌هایی از کشورهای عربستان، امارات، قطر و ازبکستان هم‌گروه باشند که این می‌تواند شانس نمایندگان ایران را برای صعود به مراحل بالاتر افزایش دهد.

صفایی‌فراهانی گفت: براساس سید بندی انجام شده، هشت تیم از عربستان و ایران، سه تیم از امارات، دو تیم از قطر و دو تیم از ازبکستان به علاوه یک تیم صعود کرده از AFC کاپ شانزده تیم حاضر در این سید را تشکیل خواهند داد که این تیم‌ها در چهار گروه چهار تیمی حضور خواهند داشت و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت از هر گروه دو تیم پس از انجام بازی‌های رفت و برگشت به مرحله‌ بعد صعود کند.

وی افزود: در مرحله نخست هر تیمی که صدرنشین شود، در مرحله‌ بعد میزبان خواهد بود و به مصاف تیم دوم گروه دوم خواهد رفت که در این مرحله‌ نیز رقابت‌ها به صورت تک حذفی برگزار می‌شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی ‌٤/٣٣٦ امتیاز به فوتبال ایران اختصاص داده که در میان نمره‌های اعطا شده بیشترین امتیاز به بخش «سازماندهی مسابقات» تعلق گرفته است.

دیروز در جلسه اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ریز امتیازهای کشورهای آسیایی برای حضور در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای اعلام شد که از میان ‌١٠ بخش، فوتبال ایران بیشترین امتیاز را از قسمت «سازماندهی مسابقات» گرفته است.

فوتبال ایران از این بخش از بیست امتیاز ممکن حداکثر امتیاز را گرفته است. البته از میان بیست و یک کشور آسیایی، پانزده کشور در این بخش تمامی امتیازها را کسب کرده‌اند.

با این حال همان طور که قابل پیش‌بینی بود ضعیف‌ترین امتیاز ایران در بخش ورزشگاه‌هاست. فوتبال ایران در این بخش از بیست امتیاز، ‌٢/٩ امتیاز کسب کرده و از این لحاظ ایران جزو ضعیف‌ترین کشورهاست و تنها کشورهایی مانند اردن، کویت، بحرین، عمان، اندونزی، هنگ‌کنگ، ازبکستان، ویتنام و سنگاپور وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.

اساسنامه و وضعیت باشگاه‌ها که یکی از دغدغه‌های اصلی سران فوتبال ایران بود وضعیت بسیار خوبی به لحاظ دریافت امتیاز داشته، به طوری که از ‌٥٠ امتیاز ایران موفق شده ‌٤/٤٥ امتیاز کسب کند. در این بخش تنها فوتبال ژاپن ‌٥٠ امتیاز کامل را کسب کرده است.

ژاپن که با کسب ‌١/٤٧٠ امتیاز بهترین شرایط را نسبت به دیگر کشورهای آسیایی دارد تنها در بخش‌های سازماندهی (‌٥/٠ امتیاز)، استانداردهای فنی (‌٦/١٧ امتیاز) و استقبال تماشاگران (‌٨/١١ امتیاز) نتوانسته امتیازهای کامل را کسب کند.

در بخش استقبال تماشاگران ایران از صد امتیاز کامل ‌٣/٥٥ امتیاز کسب کرده است که از این حیث سوریه، عربستان، اندونزی، چین، کره جنوبی و ژاپن وضعیت بهتری در مقایسه با ایران دارند.

AFC برای وضعیت رسانه‌ای فوتبال ایران هم از بیست امتیاز ‌٦/١٢ امتیاز در نظر گرفته است.

مقایسه‌ وضعیت امتیازدهی AFC به ایران، ژاپن، چین، کره‌جنوبی و عربستان:

سازماندهی: ایران ‌٥/١٩ امتیاز، عربستان ‌٤/١٧ امتیاز، چین: ‌١/١٩ امتیاز، کره جنوبی ‌٤/١٥، ژاپن ‌٥/١٩

استاندارد فنی: ایران ‌٦/٦٩ امتیاز، عربستان ‌٨/٧٨ امتیاز، چین ‌٥/٦١ امتیاز، کره جنوبی ‌٨/٩٤ امتیاز، ژاپن ‌٤/٨٢

استقبال تماشاگران: ایران ‌٣/٥٥ امتیاز، عربستان ‌٦٠٣ امتیاز، چین ‌١/٧٠ امتیاز، کره جنوبی ‌٥/٦٤ امتیاز، ژاپن ‌٢/٨٨ امتیاز

ثبات اداری: ایران ‌٩/٤٧ امتیاز، عربستان ‌٥٠ امتیاز، چین ‌٥/٣٨ امتیاز، کره جنوبی ‌٥/٣٨ امتیاز، ژاپن ‌٥٠ امتیاز

بازاریابی و ارتقا: ایران ‌٤/١٤ امتیاز، عربستان ‌٦/٩ امتیاز، چین ‌٥/١٧ امتیاز، کره جنوبی ‌٥/١٧ امتیاز، ژاپن ‌٢٠ امتیاز

برنامه‌ اقتصادی: ایران ‌٤/٤٢ امتیاز، عربستان ‌٨/٤٢ امتیاز، چین ‌١٠٠ امتیاز، کره‌جنوبی ‌٥/٩٨ امتیاز، ژاپن ‌١٠٠

ساماندهی مسابقات: تمامی پنج کشور ‌٢٠ امتیاز

رسانه: ایران ‌٦/١٢ امتیاز، عربستان ‌٥/١٧ امتیاز، چین ‌١/١٨ امتیاز، کره جنوبی ‌٧/١٩ امتیاز، ژاپن ‌٢٠ امتیاز

استادیوم: ایران ‌٢/٩ امتیاز، عربستان ‌٢٠ امتیاز، چین ‌٢٠ امتیاز، کره جنوبی ‌٢٠ امتیاز، ژاپن ‌٢٠ امتیاز

باشگاه‌ها: ایران ‌٤/٤٥ امتیاز، عربستان ‌٧/٤٢ امتیاز، چین ‌٥٠ امتیاز، کره جنوبی ‌٤٩ امتیاز، ژاپن ‌٥٠ امتیاز