امیرحسین سیاحی

یکی از اولین طرح‌هایی که کادر جدید فدراسیون جودو پس از قرار گرفتن در راس امور این رشته در بهمن ماه سال گذشته طراحی و ارائه کردند، طرح توسعه ملی جودو نام داشت که بر اساس آن استان‌های کشور به ۵ منطقه تقسیم می شدند.

در تقسیم‌بندی مناطق که توسط فدراسیون صورت گرفت، تهران و توابع تهران نیز جزو منطقه ۳ جودو کشور قرار گرفتند، اما پس از انتصاب روسای مناطق، تهران به عنوان زیر مجموعه استان قزوین قرار گرفت که این موضوع با اعتراض شدید تهرانی‌ها روبه‌رو شد. بالاخره پس از کارشناسی‌های بسیاری که در این راستا صورت گرفت، بالاخره رییس فدراسیون تصمیم به معرفی تهران به عنوان استان ویژه گرفته و به صورت موقت تا یک سال آینده تهران و توابع تهران را به صورت مستقل اعلام کرد. به این ترتیب دو تیم مستقل از پایتخت در مسابقات حضور می یابند.

اما نکته جالب توجه این است که در اولین تجربه رقابت‌های منطقه‌ای در مناطق پنج گانه کشور با توجه به قانون جدید فدراسیون مبنی بر شرکت هر استان با یک تیم سطح کمی این رقابت‌ها به شدت پایین آمده بود.

طبق آمار مسابقات در منطقه یک با ۷ استان و با حضور ۴۹ شرکت کننده، منطقه ۲ با ۷ استان و با ۴۹ نفر شرکت کننده، منطقه ۳ با ۴ استان و با حضور ۲۸ نفر شرکت کننده، منطقه ۴ با ۷ استان و حضور ۴۹ نفر شرکت کننده، منطقه ۵ با ۵ استان و با حضور ۳۵ نفر شرکت کننده برگزار شد که به عبارتی در مسابقات مناطق پنج گانه کشور از ۳۰ استان کشور ۲۱۰ نفر به رقابت پرداختند که در منطقه ۳ در هر وزن تنها ۴ نفر حضور داشتند و هر ۴ نفر نیز موفق به کسب مقام و مدال گردیده‌اند.

این درحالی است که در استان تهران در هر وزن بیش از ۶۰ نفر شرکت کننده حضور داشتند و در مجموع طی ۲ روز رقابت بیش از ۵۲۰ نفر جودوکار روی سه تختی تاتامی به رقابت پرداختند که در مقایسه با ۳۰ استان کل کشور رقمی غیر قابل مقایسه است.

سوال اینجا است که فدراسیون با چه دلیل و استدلالی چنین تصمیمی اتخاذ کرده و با توجه به اینکه تهران ۷۰ درصد پتانسیل جودوی کشور را در خود دارد، بر اساس چه آماری در کنار استان های دیگر قرار گرفته است؟

به راستی هدف از طرح توسعه جودو و منطقه بندی چیست؟ قطعا در قرار گرفتن استان‌های قزوین، قم و سمنان در کنار تهران، این استان‌ها زیر سایه پایتخت هیچ پیشرفتی نخواهند کرد و تنها بوروکراسی اداری برای ارتباط با استان‌ها بالا می رود.

گرچه در دیگر مناطق نیز چنین شرایطی وجود دارد و به نوعی احساس می شود فدراسیون قصد دارد با قرار دادن برخی

استان های مطرح در زیر مجموعه استان‌های بی نام و نشان‌تر، نقش کلیدی آنها را کمتر کند.

با این حال باید توجه داشت که هیات جودوی تهران در صورت همکاری و خواست فدراسیون می‌تواند یکی از بازوهای اجرایی فدراسیون باشد و حذف آن با توجه به امکانات و توانمندی‌های این هیات به صرفه نیست.

طرح منطقه‌ای شدن استان های کشور که پیش از این نیز در دوره قبلی مطرح شده بود، به علت عدم تطابق با قوانین اجرایی کشور به مرحله عمل نرسید.

رییس هیات جودوی استان تهران