دموکراسی ورزشی در خیابان سئول

گروه ورزش- ورزش ایران در آستانه انتخابات کمیته ملی المپیک در معرض آزمونی بزرگ و انتخابی سخت قرار گرفته؛ انتخابی به اهمیت احیای اعتبار ورزش قهرمانی ایران در المپیک لندن و سکوی چهارمین ‌‌‌‌‌بازی‌های آسیایی گوانگجو.

اینکه سکانداران و سیاستگذاران ورزش قهرمانی کشور در چهارسال آینده چه کسانی خواهند بود و با تکیه بر کدام شاخص‌‌‌ها و معیارها انتخاب خواهند شد، پرسشی است که ۶۸ عضو عالی مجمع کمیته ملی المپیک امروز و پای صندوق رای به آن پاسخ خواهند داد.

آزمونی که نشان خواهد داد چکیده‌‌‌ها و نمایندگان جامعه ورزش کشور به چه اندازه از شعور و بلوغ لازم برای انتخابی دموکراتیک نزدیک شده‌اند، نیازها و خواسته‌‌‌‌های آن را درک کرده‌اند و می‌‌‌‌‌دانند چه افرادی را با چه سطح از توانایی قابلیت و صلاحیت پذیرفتن این مسوولیت را دارند. از این منظر اعضای مجمع وظیفه‌‌‌‌ای بس خطیر، حساس و پیچیده برعهده دارند، چرا که این جمع با رای اعتماد خود، سرنوشت چهار سال آینده ورزش کشور را رقم خواهد زد و تصمیم امروز مجمع در معرض قضاوت آیندگان قرار خواهد داشت.

سلامت فضای انتخابات آنچه در مقطع پیش از ثبت نام از نامزدها تا آستانه انتخابات این دوره نمی‌‌‌‌‌توان کتمان کرد و آن را نادیده گرفت، اصل سلامت فضای انتخابات بوده است که باید آن را اتفاقی مبارک برای ورزش کشور تلقی کرد.

در تحقق چنین فضای سالم و به دور از شائبه‌‌‌‌ای نباید نقش محوری سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی ورزش کشور و مجموعه‌‌‌‌ای که برای سرنوشت انتخابات کمیته المپیک اهمیت ویژه‌‌‌‌ای قائل است را نادیده گرفت. سازمان برخلاف دوره گذشته با درایت ، هوشمندی و برابری فرصت‌‌‌ها نقش بسزایی در حرکت جریان انتخابات به سوی انتخابات واقعی و نه انتخابات تشریفاتی داشت. اینکه سازمان جایگاه پدرانه خود را در انتخابات حفظ کند و این فرصت را فراهم آورد تا سایرین در فضایی رقابتی و منصفانه بهترین‌‌‌ها را برای سکانداری کمیته ملی المپیک انتخاب کنند. این روند با وارد نشدن معاونین سازمان به عرصه انتخابات ، جنبه عملی و عینی‌تری به خود گرفت و بی‌طرفی سازمان را در انتخابات این دوره واقعی‌تر کرد.

سازمان تربیت بدنی که تاکنون با این استراتژی سنجیده، خود را از هرگونه اتهام مبرا کرده و توانسته اعتبار و موقعیت خود را در انتخابات در محدوده چارچوب‌‌‌‌های قانونی محفوظ و دست نخورده نگه دارد، باید این ماموریت خود را تا روز انتخابات ادامه دهد تا سندی ماندگار در برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از شائبه در کمیته ملی المپیک از خود بر جای بگذارد.

اینکه اعضای مجمع با چه شناختی و بر اساس چه قابلیت و توانمندی و برای انجام چه مسوولیتی به نامزدهای موجود رای اعتماد خواهند داد، بخش مهم و تعیین کننده دیگری است که مسیر حرکتی ورزش کشور را در دوره چهارساله آینده مشخص خواهد کرد. آنچه در دوره جدید، برای مدیریت کمیته المپیک حیاتی به نظر می‌‌‌‌‌رسد، برخورداری نامزدها از ایده و فکر و طرح‌‌‌‌های جدید برای برون رفت کمیته المپیک از بن بست‌‌‌‌های موجود مدیریتی و تزریق خونی تازه در کالبد این مجموعه است. جریانی که بتواند با به کارگیری تجربیات ارزشمند المپیک پکن با اتخاذ یک استراتژی هدفمند و قابل اجرا و متکی بر موجودیت ورزش کشور راه موفقیت در المپیک ۲۰۱۲ لندن را هموار سازد.

در بین نامزدهای موجود برای دبیرکلی به عنوان اجرایی ترین پست کمیته ملی المپیک تنها شاید بتوان دو گزینه را واجد تمامی ‌‌‌‌‌این ویژگی‌‌‌ها دانست و از آنها به عنوان مدیرانی استراتژیک ورزشی یاد کرد. اینکه اعضای مجمع تا چه اندازه با مقایسه تطبیقی برنامه نامزدهای دبیرکلی به چنین سطحی از شناخت و معرفت رسیده باشند و آن را به صلاح ورزش بدانند، موضوعی است که در صحنه انتخابات مشخص می‌‌‌‌‌شود ولی نباید فراموش کرد که دوره آزمون و خطا در ورزش کشور به پایان رسیده و عملکرد گذشته مدیران ورزش معیار مناسبی برای قضاوت درباره سطح و میزان توانمندی آنها خواهد بود.

ورزش کشور در آستانه دهمین انتخابات کمیته ملی المپیک گریزی از شایسته سالاری نخواهد داشت و این تکلیفی است که بر دوش اعضای مجمع به عنوان امانتداران و نمایندگان جامعه ورزش سنگینی می‌‌‌‌‌کند و انتظار می‌‌‌‌‌رود این مجموعه به دور از هرگونه مصلحت اندیشی، مناسبات شخصی، ملاحظات حرفه‌‌‌‌ای ، معذورات اخلاقی، علایق شخصی، منافع فردی و پیش‌زمینه‌‌‌‌های ذهنی، تنها و تنها با در نظر گرفتن شایستگی‌‌‌ها و توانایی‌‌‌ها برای گزینش بهترین و اصلح ترین‌‌‌ها به نامزدها رای اعتماد بدهند. انتخابات کمیته ملی المپیک را باید موقعیتی بی بدیل برای گردهمایی و هم‌اندیشی جمعی از مدیران آشنا به تنگناهای موجود و ضعف‌‌‌‌های ساختاری ورزش کشور تلقی کرد که باید از این فرصت ارزشمند برای روی کارآمدن مدیرانی استراتژیک و برنامه محور استفاده کرد و امیدوار بود تا قدرت تشخیص این مجموعه مدیران ارشد ورزش به سطحی از شناخت و آگاهی رسیده باشد که بتواند شایسته سالاری را در یکی از کلیدی ترین دستگاه‌‌‌های تصمیم‌گیر ورزش کشور محقق کند.

این انتخابات در شرایطی ساعت ۱۶ امروز در محل آکادمی‌‌‌‌‌ملی المپیک برگزار خواهد شد که به نظر می‌‌‌‌‌رسد محمد علی‌آبادی به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب خواهد شد و از بین وحید مرادی، محمدرضا یزدانی‌خرم، بهرام افشارزاده، علی مرادی، مهرزاد حمیدی و مهدی طالب‌پور یکی به عنوان دبیرکل انتخاب خواهد شد که به نظر می‌‌‌‌‌رسد در این رقابت شانس وحید مرادی و بهرام افشارزاده از گزینه‌‌‌‌های دیگر بیشتر باشد.