ساختار بین‌المللی باشگاه‌های فوتبال چگونه است؟

هوشنگ نصیرزاده

فدراسیون جهانی فوتبال معتقد است که انواع مختلفی برای باشگاه‌ها در جهان وجود دارد: باشگاه‌های حرفه‌ای، باشگاه‌های اجتماعی، باشگاه‌های شخصی و ایستگاه‌های خانوادگی و تمامی این باشگاه‌ها در هر صورت باید دارای اساسنامه باشند. در آن اساسنامه، قدرت قانونی هیات‌مدیره و اعضا مشخص شود، طوری اساسنامه را بنویسند که مطابق با اصول فیفا باشد و با اساسنامه کشور خودشان برابری کند.

در اساسنامه باید نام اعضا، جلسات سالانه، مقامات رسمی، کمیته‌های مختلف، آیین‌نامه‌های انضباطی، مسائل مالی و شیوه حل اختلاف مشخص شود.

یک باشگاه حرفه‌ای باید علاوه‌بر اینکه در لیگ برتر شرکت می‌کند دارای بازیکنان و مربی حرفه‌ای بوده، بخش توسعه جوانان داشته باشد و به مسائل اقتصادی و تجاری نیز توجه کند. در باشگاه‌های شخصی اهداف باشگاه به طرف نظرات ایجاد‌کنندگان آن مقابل است. در باشگاه‌های فامیلی تمام اعضای کمیته‌ها را اعضای یک خانواده تشکیل می‌دهند.

ساختار یک باشگاه شامل رییس هیات‌مدیره، اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل است. دو بخش زیر نظر مدیرعامل کار می‌کند: یکی بخش اداری که شامل اداری- مالی - حقوقی- تدارکاتی- تجاری و ارتباطات است. دیگری بخش فنی که شامل تیم اصلی، تیم پزشکی و جوانان و توسعه است. به رییس کمیته فنی مدیر فنی نیز گفته می‌شود. او کمبودهای مدیرعامل را در اطلاعات فنی پوشش می‌دهد. ارتباط تیم اصلی را با مدیرعامل برقرار می‌کند. اما تصمیم اصلی علاوه‌بر بازیکنان شامل سرمربیان و مربیان است. اما تیم پزشکی شامل فیزیوتراپ، روانشناس، پزشک تغذیه و پزشک طب ورزشی است. یکی از وظایف اینها بالا بردن اطلاعات بازیکنان در مورد سلامتی آنها و جلوگیری از صدمات به آنها و سرعت در بهبودی و محافظت از دوپینگ است. در دنیا وقتی یک نفر طرفدار به حساب می‌آید که کارت عضویت داشته باشد. چنین افرادی حتی به باشگاه شهریه می‌پردازند. اینکه شما می‌بینید به دلیل دخالت تماشاگران یک تیم را بازنده می‌کنند برای این است که قبلا کارت عضویت تماشاگران مورد نظر توسط مدیرعامل امضا شده و ورود آنها به ورزشگاه توسط کمیته خاصی در آن باشگاه ندارد. اما گاهی جنجال‌های آنان تیم را بازنده و حتی جریمه نقدی می‌کند. مدیرعامل باید کاملا اقتصادی بوده و سودآوری از فوتبال را بلد باشد و اطلاعات او از فوتبال آخرین شرط انتخاب یک مدیرعامل است. این شخص باید مستقیما به کارهای تجاری بپردازد و از طریق کمیته فنی به مسائل تیم اصلی رسیدگی کند. برای مثال یکی از راه‌های تجاری باشگاه، فروش تیشرت، پرچم، پوستر، دسته کلید، کلاه، تقویم، ساعت‌های مچی و انواع البسه با آرم باشگاه است.

یک باشگاه حرفه‌ای باید یک رییس افتخاری هم داشته باشد که او معمولا قدیمی‌ترین فرد یک باشگاه است که اکنون بازنشسته شده و در بین افکار عمومی برای احترام این سمت به او داده می‌شود، معمولا او فاقد قدرت تصمیم‌گیری است اما ممکن است مورد مشاوره قرار گیرد. یک باشگاه وقتی زنده می‌ماند که همیشه در فکر اسپانسرهای مالی خود، سودآوری و تجارت و بهره بیشتر از بازار اقتصادی باشد.