خسروی وفا: سالم‌ترین انتخابات المپیک را در پیش داریم

رییس کمیته پارالمپیک کشورمان از دهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از سالم‌ترین دوره‌ها یاد و ابراز امیدواری کرد افرادی که رای می‌آورند، نگاه ملی به ورزش کشور داشته باشند و از هرگونه بروز دادن مسائل صنفی پرهیز کنند. محمود خسروی‌وفا که در طول برگزاری رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن به دلیل بیماری آمبولی (تشکیل لخته خونی در یک شریان) بستری بود، در حال حاضر شرایط مساعد بدنی خود را بازیافته و نامزد نایب رییسی دهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک نیز هست.

نایب رییس کمیته ملی المپیک در گفت‌وگویی جامع، انتخابات این دوره را بسیار سالم برشمرد و تاکید کرد که وضعیت ورزش کشور ایجاب می‌کند تا کرسی از دست رفته کشورمان در کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بازپس گرفته شود. مشروح این مصاحبه را از نظر بگذرانید:

شما به عنوان یکی از نامزدهای نایب رییسی دهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک، چه بختی را در این رقابت برای خود متصور هستید؟

من در ۶ دوره کمیته ملی المپیک حضور داشته‌ام که در سه دوره آن در سمت نایب رییسی فعالیت کرده‌ام. این بار هم از آنجا که ورزش پارالمپیک دنیا به موازات المپیک در حرکت است برای حمایت از این بخش از ورزش کاندیدا شده‌ام و نگاهم حمایت از ورزش پارالمپیکی کشور است. برای من حضور در انتخابات سالم مهم است و اینکه رای بیاورم یا نه اهمیتی ندارد چرا که عرصه، عرصه انتخابات است.

در مورد انتخابات همواره حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد از جمله اینکه دولت در انتخابات دخالت می‌کند. آیا انتخابات اخیر را هم اینگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در انتخابات پیش رو، چیزی جز سلامت و فضای مطلوب نمی‌بینم که باید از این موقعیت بهترین بهره را برد. اگر در انتخابات، منافع ملی و المپیکی کشورمان را بر منافع صنفی خود ارجح بدانیم، بی‌تردید فضای ورزش کشور به سمت موفقیت‌های بیشتری می‌رود. کما اینکه یک بار با بی‌تدبیری، سکوی خود را در IOC از دست دادیم.

برای کشوری مثل ایران واقعا حیف است که در مجامع بین‌المللی نماینده نداشته باشد و من اعتقاد دارم اگر تیم یکدستی روی کار بیاید، می‌توانیم کرسی از دست رفته را بازیابیم.

به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه ورزش کشور فعالیت گسترده داشته، حضور چه کسانی را در دهمین دوره انتخابات به صلاح ورزش کشور می‌دانید؟

کسانی که در این انتخابات رای می‌آورند باید نگاه کلانی به ورزش داشته باشند و کمیته ملی المپیک را به عنوان یک ویترین بین‌المللی که آبروی ورزش کشور است، در نظر بگیرند. افرادی بهتر است رای بیاورند که به کارهای زیربنایی اعتقاد داشته باشند و به نظر من در انتخابات پیش رو، نامزدهای بسیاری واجد این ویژگی‌ها هستند.

شما خودتان به عنوان یکی از کسانی که حق رای دارد به چه کسی رای می‌دهید؟

من به کسانی رای می‌دهم که بتوانند از منافع دیگران در دیگر رشته‌ها دفاع کنند. همان طور که گفتم اگر در این بخش از ورزش که مهم‌ترین اتفاق ورزش کشور است نفرات شایسته مشغول به کار شوند، طبیعی است که می‌توانیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو و المپیک ۲۰۱۲ لندن به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

آغاز رقابت‌های پارالمپیک پکن مصادف شد با بیماری شدید شما. نظر شما در ارتباط با عملکرد کاروان پارالمپیک کشورمان در رقابت‌های ۲۰۰۸ پکن چیست؟

بی‌اغراق بگویم این موفق‌ترین کاروان ورزشی ایران چه در بخش معلولین و چه در بخش سالم‌ها، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌بود. به نظر من ما در این دوره از رقابت‌ها عملکرد به مراتب بهتری داشتیم.

کاروان ایران با وجود اینکه با تعداد نفرات کمتری در پکن شرکت کرد یک پله صعود داشت. ما در لندن با نیت کسب نتایجی بهتر از این شرکت خواهیم کرد.

آیا در لندن ۲۰۱۲ سیاست کیفیت‌گرایی ادامه پیدا می‌کند؟

بی‌تردید هدف ما از امروز بر مبنای کسب عنوانی بهتر در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن است. در برخی رشته‌ها همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم تجدید نظر خواهیم کرد

و حضور آنها را منحصر به رقابت‌های آسیایی و جهانی خواهیم کرد.

ما پیش از پکن قول دادیم که از آتن بهتر عمل کنیم که این اتفاق روی داد و امروز مصمم هستیم که در لندن عملکردی بهتر از پکن داشته باشیم.

ما در پکن به مدال فکر می‌کردیم، اما در لندن رنگ مدال برای ما اهمیت دارد و بیشتر تمرکزمان بر روی کسب مدال طلا خواهد.