حتما علی‌آبادی را به مجلس دعوت می‌کنیم

ایسنا- نماینده مردم تهران در مجلس خواستار یک فکر اساسی برای توسعه ورزش کشور شد و گفت: سرمایه‌گذاری و زیرساخت به اندازه کافی در این بخش انجام شده و بایستی در فکر مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح باشیم.

ضعیف‌ترین نتیجه ۳۶ سال اخیر در کشتی فرنگی را در المپیک این دوره شاهد بودیم

حسن غفوری‌فرد در ارزیابی از ناکامی کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن تصریح کرد: در رشته کشتی که همیشه برای ما مدال آورترین رشته بوده و جزو افتخارات ما به حساب می‌آمد، متاسفانه نتایج ما در المپیک بسیار ضعیف بود و از مجموع ۱۲ کشتی در دو رشته فرنگی و آزاد، تنها یک مدال برنز کسب کردیم.

وی افزود: در کشتی فرنگی بدون مدال و در کشتی آزاد تنها یک مدال برنز کسب کردیم که این ضعیف‌ترین نتیجه در ۳۶ سال اخیر بوده است. در رشته وزنه‌برداری نیز که در این دوره تنها سه ورزشکار داشتیم، رضازاده که امید همیشگی ما بود در این دوره حضور نداشت و سه نفر حاضر در المپیک امسال نیز کار چندانی از پیش نبردند. این نماینده مردم تهران در خانه ملت تصریح کرد: در رشته‌های رزمی مانند تکواندو و جودو هم تنها به تک مدال طلای هادی ساعی دلخوش کردیم که توانست در حد بسیار زیادی جایگاه ما را در جدول رده‌بندی ارتقا ببخشد و به وسیله این مدال ۲۴ رده بالا آمدیم، در حالی که قبلا هم ردیف با کشورهایی مانند افغانستان بودیم. وی ادامه داد: در سایر رشته‌ها مانند بسکتبال هم از ابتدا هیچ امیدی به کسب نتیجه نداشتیم، ولی نفس حضور ما در المپیک به‌‌رغم این که پنج بازی انجام دادیم و در همه آنها شکست خوردیم، در حد خود بسیار خوب بود و باید توجه داشت که ورزشکاران این رشته با غولان بزرگ و حرفه‌ای مبارزه می‌کردند و در حد خود تلاش مثبتی داشتند.

مدال طلای هادی ساعی تا حدود زیادی ضعف‌ها را جبران کرد

وی با اشاره به این که بیش از این هم از تیم بسکتبال انتظار نبود گفت: در واقع تیم بسکتبال ما در مقابل حریفان قدر حاضر، نسبتا خوب ظاهر شد. غفوری‌فرد همچنین با بیان این که در مجموع به نظر می‌رسد نتایج بسیار ضعیفی در المپیک داشتیم، گفت: هر چند مدال طلای هادی ساعی تا حدود زیادی این ضعف را جبران کرد و حداقل ما را در رده چهل و هفتم قرار داد، اما به نظر می‌رسد با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که صورت گرفته بود و با توجه به وعده و وعیدهایی که قبلا داده شده بود که مثلا در کشتی آزاد سه مدال و در کشتی فرنگی نیز حداقل یک مدال می‌گیریم، نتایج بسیار ضعیف‌ است.

کشتی ما نسبت به ۱۰ المپیک گذشته عملکرد ضعیفی داشت

وی در ارزیابی از این که رییس سازمان تربیت‌بدنی شکست‌های کاروان ورزش ایران را ناکامی ندانسته نیز گفت: قاعدتا مهندس علی‌آبادی هم تعریف خود را از این وضعیت داشته است، در حالی که رکوردهای دنیا نشان می‌دهد که کشتی ما که بودجه و سرمایه‌گذاری زیادی برای آن شده بود، نسبت به ۱۰ المپیک گذشته عملکرد ضعیفی داشت که این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: کشتی فرنگی ما در این دوره المپیک رتبه بیست‌ویکم را به دست آورد، در حالی که ما در برهه‌ای از زمان در ردیف سه کشور اول در این رشته بودیم.

غفوری‌فرد در ادامه بررسی این مسایل را نیاز به تحلیل فراوان دانست و گفت: همیشه گفتیم به جای این که یک گل داشته باشیم باید یک گلستان گل داشته باشیم که بتوانیم بین آن‌ها بهترین گل‌ها را انتخاب کنیم. هادی ساعی واقعا یک فرد نابغه است و در سه المپیک دو مدال طلا و یک برنز گرفته که هیچ کس در ایران چنین سابقه‌ای نداشته و بعید است که در آینده نزدیک هم این رکورد تکرار شود.

به پشتیبانی‌سازی و توسعه ورزش کمتر توجه شده است

این عضو فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: در کشتی که مهم‌ترین ورزش ما بوده، تنها یک مدال برنز کسب کردیم در حالی که ما چندین بار در این رشته قهرمان جهان شدیم. در این راستا به نظر می‌رسد که به پشتیبانی‌سازی و توسعه ورزش کمتر توجه شده است. در واقع تا زمانی که رضازاده را در صحنه داشتیم، آن چنان به دنبال پشتوانه وی نبودیم و در بقیه وزن‌ها نیز به همین ترتیب. وزنه‌برداری یکی از رشته‌های پرافتخار برای ما بوده است.

وی با اشاره به قهرمانی بزرگانی مانند نامجو، سلماسی و ... گفت: سلماسی اولین مدال المپیک را ۶۰ سال پیش برای ما کسب کرد و حال بعد از شصت سال ما در این رشته با دست خالی برگشتیم و در کشتی هم تنها یک مدال برنز را به دست آوریم. به نظر می‌رسد که یا برنامه‌ریزی‌ها غلط بوده یا آماده‌سازی تیم‌ها از شرایط خوبی برخوردار نبوده یا مدیریت صحیح انجام نشده است که همه این مسائل نیاز به تحلیل دارد. بنابراین نمی‌توانیم در این قضیه تنها دست بر روی یک نفر خاص بگذاریم و فکر کنیم که کار تمام شده است.

حتما علی‌آبادی و مسوولان فدراسیون‌ها را به مجلس دعوت خواهیم کرد

نماینده تهران خاطرنشان کرد: این مساله نیاز به یک تحلیل همه جانبه دارد، با این همه بودجه و این همه امیدهایی که وجود داشت باید بررسی شود، چرا این نتایج ضعیف را به دست آوردیم.

غفوری‌فرد افزود: مجلس این مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد و کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش حتما مهندس علی‌آبادی و مسوولان فدراسیون‌ها را به مجلس دعوت خواهد کرد تا نظرات آن‌ها را بشنود و در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.

وی در مورد نظر برخی از نمایندگان در خصوص برکناری و استعفای مسوولان ورزش نیز گفت: در بحث استعفا و برکنار کردن یک مسئول این مساله باید آخرین راه‌حل باشد و نبایستی در اولین مرحله بدان دست زد. اینکه یک نفر دیگر بیاید همین مراحل را شروع کند و ببینیم نتیجه چه می‌شود، مشکلی حل نخواهد شد. باید بررسی کرد چه عللی منجر به این نتیجه شد.

نتایج المپیک پکن نشان داد که ما از ورزش دنیا بسیار عقب هستیم

وی افزود: این که فقط بگوییم چون نتایج ضعیف بود مسوول ورزش کشور یا رییس فلان فدراسیون استعفا دهد، به نظر می‌رسد این یک بررسی و تصمیم‌گیری عجولانه است.

ممکن است که در انتها پس از بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که مقصر رییس فدراسیون یا رییس سازمان بوده است، اما تا زمانی که این مساله مشخص نشده، نباید شتاب‌زده این کار انجام شود، چرا که اصلا کار صحیحی نیست و باید تا حدودی دقت بیشتری شود تا این مسیر دوباره تکرار نشود. این که فردی عوض شود و فرد دیگر جای او بیاید و چهار سال دیگر همین نتیجه را داشته باشیم به هیچ وجه در شان ما نیست.

به گفته وی، این نتایج در المپیک پکن نشان داد که ما از ورزش دنیا بسیار عقب هستیم و تنها مدال هادی ساعی که در آخرین لحظات به دست آمد، ما را در رتبه چهل و هفتم قرار داد که این رتبه به هیچ وجه در شان کشور ما با این عظمت و با این امکانات و نسل جوان و ظرفیت و پتانسیل خوب ورزشی نیست.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری برخی کشورها مانند چین در بخش ورزش گفت: چین در این راستا در ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری کرد و ۳۰ سال است که وارد بازی المپیک شده است و مشاهده می‌کنیم چه نتایج درخشانی به دست می‌آورد. این‌ها نشان می‌دهد که ما از ورزش دنیا بسیار عقب هستیم. تا جایی که حتی در رشته‌های اجتماعی مانند هندبال، والیبال، فوتبال شرکت‌کننده‌ای در المپیک نداشتیم و در دو و میدانی که مادر همه ورزش‌هاست تنها یکی - دو نفر شرکت کننده داشتیم که نتایج چندان جالبی نداشتند.

وی در پایان گفت: در شنا و ژیمناستیک هم وضع از آن بدتر بود، هر چند برای اولین بار ما یک سهمیه در رشته شنا در المپیک کسب کردیم، ولی نتایج راضی‌کننده نبود. البته قبلا ورزشکارانی از ما در رشته شنا در المپیک‌ها شرکت کرده بودند، اما در آن زمان سهمیه مطرح نبود.