مجوز کفاشیان یک ساله است

وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مسائل مختلف از جمله المپیک، جشن تجلیل از قهرمان و مدال‌آوران ورزش ایران، ورزش همگانی،‌ اولویت‌های این وزارتخانه در سال ۹۱ و فوتبال سخن گفت آنچه می‌خوانید بخشی از آن گفت‌و‌گو است اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۱ چیست؟

وزارتخانه ۱۴ راهبرد اساسی تعریف کرده است. شتاب بخشیدن به اتمام زیرساخت‌های ورزشی در سراسر کشور، توسعه ورزش همگانی، توسعه ورزش قهرمانی،‌علمی شدن ورزش، ایجاد پایگاه‌های استعدادیابی، برگزاری المپیادهای ورزشی، معنوی‌سازی و فرهنگی کردن میادین ورزشی، استفاده از ظرفیت‌های جوانان، سازماندهی اقدامات دستگاه‌های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت جوانان، پایش ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها و رسیدگی به امور جوانان از جمله مهم‌ترین اقدامات وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۱ است.

تا مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان کمتر از چهار ماه دیگر فرصت داریم، اما آن طور که شایسته است توجه به ورزشکاران المپیکی در دستور کار وزارتخانه قرار نگرفته است.

یکی از راهبردهای وزارتخانه توجه به ورزش همگانی است. ثقل اتکای این مهم و اوج اقدامات ورزش قهرمانی حضور در بازی‌های المپیک است. ما ستاد ویژه‌ای را برای پشتیبانی از قهرمانان المپیک در وزارتخانه تشکیل دادیم. تاکنون ۴۱ سهمیه کسب کرده‌ایم. وظیفه این ستاد است که با حساسیت ویژه اردوهای ملی پوشان را پیگیری و مسائل حرفه‌ای، قهرمانی و ورزشی ورزشکاران المپیکی را دنبال کند.

برخلاف دوره‌های گذشته در فاصله چند ماه تا المپیک فضای خوبی بر ورزش کشور حاکم شده است، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که حضور ستاره‌ها در این دوره از بازی‌ها امیدوارکننده است و ایران می‌تواند تاریخی‌ترین نتیجه را در بازی‌های لندن کسب کند.

من هم بسیار خوش‌بین هستم. در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور داریم. همین که توانستیم ۴۱ سهمیه بگیریم و با تعداد بیشتری ورزشکار در بازی‌های المپیک حضور پیدا کنیم امیدبخش است.

پیش‌بینی شما از نتایج احتمالی ایران در المپیک چیست؟

المپیک گردهمایی برترین‌های ورزشی جهان است و خیلی قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توان دقیقا گفت که ایران چه جایگاهی کسب می‌کند. اما می‌توانیم بگوییم که نسبت به دوره‌های گذشته حضور ستاره‌های ملی پوش و سهمیه‌های گرفته شده امیدبخش‌تر است. تلاش ورزشکاران، فضای مسابقات و دعای مردم در نتایج تاثیرگذار است. ممکن است با کاروان بسیار آماده‌ای به بازی‌ها اعزام شویم. ولی سایر کشورها هم توقف نکرده‌اند و احتمال دارد آماده‌تر از ما باشند. وزارتخانه همه ظرفیت‌های لازم، امکانات و ضرورت‌های حرفه‌ای را برای ورزشکاران آماده کرده است.

حضور مسوولان و بازدید از اردوها و تمرینات ملی‌پوشان برای آنها دلگرم‌کننده است، آیا بنا ندارید از تمرینات ورزشکاران المپیکی دیدن کنید؟

بله، حتما از اردوها بازدید خواهم کرد. تعداد ورزشکاران و رشته‌های المپیکی کم است. هم خودم و هم معاونانم از باب دلگرمی به اردوهای آماده‌سازی می‌رویم، ولی کار اصلی با ورزشکار است.

قرار بود مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران سال‌های ۸۹ و ۹۰ دهه سوم اسفند سال گذشته با حضور رییس جمهور برگزار شود. چه زمانی این مراسم برگزار خواهد شد؟

ما آمادگی کامل داشتیم که پیش از عید نوروز این مراسم را برگزار کنیم. امیدواریم هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

شما اخیرا اعلام کردید که برای فعالیت کفاشیان در راس فدراسیون فوتبال از دولت مجوز گرفته‌اید، این مجوز تا چه زمانی اعتبار دارد؟

همه مجوزها مقطعی است، ولی مدام تمدید می‌شوند.

اعتبار مجوز تا زمان تشکیل مجمع است و یا این که کفاشیان تا پایان دوره چهار ساله‌اش مجوز دارد؟

همه بازنشسته‌ها برای فعالیت در پست‌های ورزشی مجوز یک ساله می‌گیرند. در واقع برای فعالیت بازنشسته‌ها مجوز موقتی صادر می‌شود. مجمع فوتبال هم باید فکری به حال خودش بکند.

کارلوس کی‌روش اخیرا گفته که برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی نیاز به ۹ مرحله اردوی آماده‌سازی دارد. فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده که برای اجرای برنامه‌های وی به حمایت و بودجه کافی نیاز دارد، آیا شما از برنامه‌های کی‌روش حمایت می‌کنید؟

وقتی به یک جایی می گوییم فدراسیون و به برخی افراد می‌گوییم رییس فدراسیون یعنی باید قدرت اداره مالی و حرفه‌ای مجموعه‌شان را داشته باشند. مدیران باید جرات داشته باشند و به میدان بیایند. کسانی که می‌گویند نمی‌توانیم و چیزی نداریم ضعفشان را نشان می‌دهند. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم ضعف‌های گذشته برطرف شود. تامین بودجه برای پیاده کردن برنامه‌های سرمربی تیم ملی وظیفه فدراسیون است. ولی ما حتما کمک می‌کنیم که برنامه‌هایشان انجام شود. وزارتخانه از برنامه‌های کی‌روش برای جام جهانی حمایت می‌کند.