اصلاح اساسنامه فوتبال

مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال صبح دیروز با حضور اعضای هیات رییسه، مسوولان فدراسیون، روسای هیات ها و محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد که در این مجمع اعضا تصمیم گرفتند انتخابات فدراسیون قبل از پایان سال‌جاری برگزار شود. این تصمیم در حالی صورت گرفت که قبل از این عنوان شده بود این احتمال وجود دارد که انتخابات سال آینده برگزار شود اما با نظر موافق وزیر ورزش و جوانان و موافقت اعضای مجمع مقرر شد در یکی از دو روز ۴ یا ۱۷ بهمن ماه این انتخابات برگزار شود.

قرار است در این نشست اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال در رای‌گیری مخفی یکی از دو روز ۴ یا ۱۷ بهمن ماه را به عنوان روز برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال مشخص کنند. پس از آنکه یکشنبه شب اکثر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال با طرح پیشنهاد تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال مخالفت کرده بودند، این پیشنهاد در مجمع دیروز طرح شد و در نهایت از ۶۱ عضو حاضر در جلسه، ۴۳ نفر به تغییر اساسنامه رای دادند؛ تغییری که انتخاب نواب رییس را بر عهده فدراسیون فوتبال می‌گذارد، با این شرط که نواب رییس پیشنهادی بتوانند رای مجمع را هم به دست بیاورند.

از دیگر تغییراتی که اساسنامه پیشنهادی به خود خواهد دید، افزایش اختیارات فدراسیون فوتبال و تاکید بیشتر بر عدم دخالت سازمان‌های دولتی است که این مساله به صورت بندی مجزا در اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال تصویب خواهد شد.

این تغییر در حالی به تصویب رسید که ۱۷ نفر با این پیشنهاد مخالفت کردند و یک نفر هم رای ممتنع داشت. علی کفاشیان مهم‌ترین حامی تغییر در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال بود. او در حالی از لزوم ایجاد تغییر در اساسنامه فدراسیون فوتبال صحبت کرده بود که هفته پیش در گفت‌وگویی اعلام کرده بود اگر تغییر اساسنامه در مجمع رای نیاورد در انتخابات ریاست فدراسیون بعدی کاندیدا نخواهد شد و موافقت اعضای مجمع با تغییر اساسنامه می‌تواند به منزله حضور قطعی علی کفاشیان در انتخابات آتی فدراسیون فوتبال باشد.

وزیر ورزش و جوانان درهمین ارتباط گفت: به خاطر افکار عمومی و بنا بر قوانین، تلاش کردم انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تا پایان امسال برگزار شود و مطمئن باشید انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیری بر انتخابات فدراسیون نخواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، عباسی پس از ترک جلسه مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران گفت: جلسه خوبی برگزار شد و این نشست یکی از بهترین نشست‌هایی بود که در آن روح دموکراسی را شاهد بودیم. جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و اعضای مجمع با حساسیت بالایی نسبت به موضوع‌های جلسه فعال بودند و این موضوع را ثابت کردند. وی افزود: دو پیشنهاد در نشست امروز مطرح شد که اول موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بود که از رفتار اعضا دریافتم که اکثریت اعضا موافق اعمال اصلاحاتی در اساسنامه فدراسیون هستند، اما نسبت به اینکه این اصلاحات پیش از انتخابات ریاست فدراسیون اعمال شود یا پس از آن، مخالفان و موافقانی وجود داشت که این قضیه به رای گذاشته می‌شود. امیدوارم فدراسیون فوتبال در مسیر آینده خود تلاش کند تا از حداکثر پتانسیل و نیروهای بالقوه موجود در کشور برای اعتلای فوتبال این مملکت استفاده کند. بحث اعتبارسنجی باشگاه‌ها و تلاش برای رفع مشکلات آنها از دیگر مواردی بود که در این جلسه درباره‌اش صحبت کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شما در رای‌گیری اصلاح اساسنامه فدراسیون شرکت نکردید و در عین حال بر برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون در سال ۹۰ اصرار داشتید؟ گفت: بنده معتقدم انتخابات ریاست فدراسیون باید سر موعد برگزار شود و حداکثر تلاشم را کردم تا این انتخابات نهایتا تا پایان امسال انجام شود. اما به عنوان وزیر و نماینده دستگاه دولتی احساس کردم باید به آرای مجمع احترام گذاشت و به خاطر احترام به آرای هر دو گروه موافق و مخالف موضوع‌های مطرح شده، در رای‌گیری شرکت نکردم. من از رای اکثریت حمایت خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما اساسنامه فدراسیون باید اصلاح شود؟ گفت: هیچ مساله‌ای غیر از وحی الهی نمی‌تواند خارج از نقد باشد بنابراین هرچه برای بهتر شدن یک دستورالعمل و اساسنامه کار کنید، بد نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از مشخص شدن کاندیدای انتخابات ریاست فدراسیون ممکن است وزارت ورزش از گروه یا کاندیدای مشخصی حمایت کند؟ گفت: وزارتخانه سعی می‌کند با اشراف کامل به اوضاع فدراسیون‌ها فضایی فراهم کند تا گروهی که رای اکثریت را دارد، بتواند به بهترین شکل وظایفش را در هر فدراسیون انجام دهد. عباسی در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر در برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون در اسفندماه تاکید می‌کردید، آیا فکر نمی‌کنید انتخابات مجلس روی این قضیه تاثیر گذاشته و بعضی از کاندیداهای انتخابات مجلس برای تبلیغات بیشتر از این موضوع سوءاستفاده کنند؟ گفت: فکر می‌کنم هم قانون و هم افکار عمومی موافق برگزاری هرچه زودتر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال بوده و هستند. من هم طبیعتا به رای جمع احترام می‌گذارم. در عین حال معتقدم انتخابات مجلس ارتباطی به انتخابات فدراسیون فوتبال ندارد. هر جایی قانون خودش را دارد. ممکن است در یک کشور رویدادهای مختلف و متداولی وجود داشته باشند و هیچ کدام بر دیگری تاثیر نگذارند. ما باید تلاش کنیم فضای فوتبال‌مان حرفه‌ای شود نه سیاسی.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا پس از ۱۹ دی (زمان پایان دوره ۴ ساله هیات رییسه فعلی فدراسیون) برای فدراسیون سرپرست موقت می‌گذارید، گفت: خیر. بنا بر نظری که اعضای مجمع فدراسیون داشتند با توجه به اینکه زمان دقیق انتخابات ریاست فدراسیون تقریبا مشخص شد، رییس و هیات رییسه فعلی فدراسیون فوتبال تا آن زمان موقتا عهده‌دار امور خواهند بود تا اینکه انتخابات برگزار شود و در نهایت رییس هم انتخاب شود.