دبیر: هیچ ابزاری برای پیروزی ندارم

گروه ورزش- از همان اول که علیرضا دبیر تصمیم گرفت در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی شرکت کند، اظهارنظرهای متفاوتی درباره ریاست احتمالی او شد. حتی همین الان هم گفته می‌شود شانس او برای اینکه انتخاب شود خیلی کم است. حضور محمدرضا یزدانی خرم در انتخابات ریاست فدراسیون شانس تمام شرکت‌کننده‌ها را به حداقل رسانده. شاید جدی‌ترین رقیب یزدانی خرم، علیرضا دبیر باشد. دبیر به آینده امیدوار است، چون معتقد است جامعه کشتی از او حمایت می‌کند. او با فارس مصاحبه‌ای انجام داده که قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید. روی تصمیمت خوب فکر کرده‌ای؟

آدم همیشه باید رو به جلو حرکت کند. بحث من خدمت کردن است. وقتی اطرافم را نگاه می‌کنم، می‌بینم رییس فدراسیون بلغارستان، والنتی یوردانف است که بلافاصله بعد از المپیک رییس شده است. آلبروتس تدیف که حریف خودم نیز بود، رییس فدراسیون اوکراین شد. مامیا شویلی در روسیه و دزلیک هم در آمریکا ریاست فدراسیون را بر عهده دارند. در این کشورها مسوولان، قهرمانان المپیکشان را دوست دارند و به آنها در راه خدمت به کشتی، کمک می‌کنند. همین شویلی یا تدیف، کشتی کشورشان را قبول کرده‌اند. در توان خودم می‌بینم همراه نخبگان و بزرگان، در کشتی انقلاب ایجاد کنم. مطمئنا اگر این را در توان خودم نمی‌دیدم، هرگز جلو نمی‌آمدم.

با کسی هم مشورت کرده‌ای؟

با تمام بزرگان کشتی حرف زده‌ام. آنهایی که از من جلوتر و شاید شایسته‌تر برای احراز این پست هستند. از همه آنها پرسیدم که اگر قصد نامزد شدن دارند، وارد گود نشوم. تا زمانی که موافقت بزرگان را نگرفتم، ثبت‌نام نکردم.

حتما خیلی‌ها هم تو را از این تصمیم منع کرده‌اند؟

برخی می‌گفتند مواظب باش تا خراب نشوی. بعضی‌ها می‌گویند یزدانی خرم گزینه سازمان تربیت بدنی است و روی او نظر دارند.

شانس یزدانی خرم بیشتر از تو است؟

بله، من هیچ ابزاری برای پیروزی در انتخابات ندارم. اما امیدوارم سرپرست فدراسیون حالا که برای احراز این پست نامزد شده، خودش در آستانه انتخابات از سمت خود استعفا کند تا همه چیز عادلانه شود.

‌فکر می‌کنی جامعه کشتی، در مدیریت به تو اعتماد کنند؟

چیزی که برایم جالب است انتخاب جامعه کشتی است. می‌خواهم ببینم آنها به فرزند کشتی که در کنار مردم زندگی سالمی داشته و در کنارش به دنبال تحصیلات عالیه رفته و مدیریت هم کرده اعتماد می‌کنند یا نه.

چه چیزی را در اولویت کار قرار می‌دهی؟

اگر رییس شوم، خوش به حال نونهالان و نوجوانان. می‌دانم آموزش درست در این مقطع سنی چه تاثیری دارد. متاسفانه امروز بین نفرات اول تیم ملی و نفرات بعدی فاصله زیادی وجود دارد. زمان نونهالی من، حیدری، رضایی و درستکار، فدراسیون و هیات کشتی تهران به این رده سنی توجه خاصی داشت که بعدها چندین فدراسیون از این نیروها استفاده کردند.

همان‌طور که به جوانی امیر خادم انتقاد شد، به سن تو هم ایراد خواهند گرفت؟

اگر قرار است هر مدیری از ابتدا باتجربه باشد، پس باید تا ۶۰ سالگی صبر کنم. مطمئنم سازمان تربیت بدنی هم مثل دولت فکر می‌کند و به جوانانش اعتماد خواهد کرد.

حضور یزدانی خرم را در فدراسیون چطور می‌بینی؟

او برای کشتی زحمت می‌کشد. ولی به عقیده من وارد کردن پول تنها کافی نیست. مهم این است که این پول کجا هزینه شود.

مطمئنی دیگر قصد کشتی گرفتن نداری؟

اگر می‌توانستم کشتی بگیرم که حتما این کار را انجام می‌دادم. ۲۸ ساله بودم که مجبور شدم به دلیل مصدومیت کتف کشتی را کنار بگذارم، یعنی درست در سنی که عبدا... موحد بعد از آن، قهرمانی‌هایش را آغاز کرد. اگر مصدوم نمی‌شدم، می‌توانستم مسابقه دهم. ۱۴ ساله بودم که عضو تیم نوجوانان شدم. ۱۷ساله بودم که قهرمان جوانان جهان شدم و در ۲۱ سالگی در بزرگسالان به قهرمانی رسیدم. جوانترین کشتی‌گیری بودم که در ۲۳ سالگی قهرمان المپیک شدم.

و حالا هم می‌خواهی در ۳۰ سالگی مدیریت فدراسیون را تجربه کنی؟

توانایی ورود در عرصه مدیریت کشتی را دارم. مطمئنم سازمان، انتخابات منصفانه‌ای برگزار می‌کند. طعم دموکراسی را در انتخابات می‌چشیم.