دنیای اقتصاد- کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده، بهای طلا را به رکورد جدید ۵۰/۱۴۳۲ دلار رساند. روز گذشته در جریان معاملات طلا در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش تقریبا ۵/۱۹ دلاری نسبت به نرخ غروب روز قبل، تا مرز ۱۴۳۳ دلار افزایش یافت که البته ساعاتی بعد به زیر ۱۴۳۰ دلار بازگشت. کسب رکورد جدید قیمت برای طلا در بازارهای بین‌المللی، سکه بهار آزادی را با ۲ الی ۴ هزار تومان افزایش قیمت تا ۳۵۱ هزار تومان و در برخی مراکز تا ۳۵۳ هزار تومان افزایش داد. رکورد جدید قیمت طلا

مسعودرضا طاهری

کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده بهای طلا را به رکورد جدید ۵۰/۱۴۳۲ دلار رساند.

روز گذشته در جریان معاملات طلا در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش تقریبا ۵/۱۹ دلاری نسبت به نرخ غروب روز قبل ،تا مرز ۱۴۳۳ دلار افزایش یافت. که البته ساعات بعد تا نرخ ۱۴۳۰ دلار در ساعت ۳۰/۱۷ به وقت تهران تعدیل شد.

کسب رکورد جدید قیمت برای طلا در بازارهای بین‌المللی، سکه بهار آزادی را با ۲ الی ۴ هزار تومان افزایش قیمت تا ۳۵۱ هزار تومان و در برخی مراکز تا ۳۵۳ هزار تومان افزایش داد. قیمت سکه طرح قدیم نیز در برخی مناطق ۳۷۶ و در برخی صرافی‌ها ۳۷۵ هزار تومان عرضه شد که ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان رشد قیمت نشان می‌دهد. نیم سکه و ربع سکه هم با ۲۰۰۰ تومان افزایش و ۵۰۰ تومان افزایش به ترتیب تا ۱۷۷ هزار تومان و ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه شد.

روز گذشته خبر موافقت اوباما، رییس جمهور آمریکا با تداوم معافیت مالیاتی طبقه متوسط در این کشور که از زمان جورج دبلیو بوش اعمال می‌شد، به سرعت موجب افزایش تقاضا برای خرید دارایی‌های پرریسک و بلند مدت در این کشور شده و قیمت دلار را به کمترین حد ۲ هفته اخیر در مقابل یورو در سطح ۳۳۵۴/۱ رساند. از سوی دیگر جدی‌تر شدن بحث افزایش رقم کمک اروپاییان از حد ۷۵۰ میلیارد یورو به کشور‌های پرتغال، ایرلند و اسپانیا به تقویت مقطعی یورو در مقابل دلار دامن زد. دلار آمریکا در مقابل پوند انگلیس نیز تا سطح ۵۸۰۴/۱ در بازار لندن تضعیف شد. دلیل این امر اعلام اخبار تولید و مصرف در بریتانیا و خوشبینی به ریکاوری اقتصادی در این کشور بوده است. دیروز خبر چشم‌انداز افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک نیز در افزایش قیمت طلا موثر بوده است. قیمت یورو دیروز با ۲ تومان افزایش ۱۴۱۶ تومان اعلام شد. دلار دولتی نیز ۱۰۴۵ تومان و دلار آزاد ۱۰۶۳ تومان بود که ۳ تومان گران شد.

در بازار‌های مالی جهانی گفت‌وگوی یک مقام اقتصادی چینی در خصوص احتمال جدی افزایش نرخ بهره در این کشور مطرح شد. این خبر نیز با تاثیر مثبت بر روند افزایشی قیمت طلا مورد توجه قرار گرفته است. اخبار تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا از ۲ ماه قبل چینی‌ها را برای مقابله با چاپ دلارهای جدید به واکنش واداشته است. افزایش نرخ بهره بانکی برای کنترل تورم آتی و اتخاذ سیاست انقباضی راهکار جدید مقامات پولی چین است. بانک‌ها در این کشور برای اعطای وام تحت فشار قرار گرفته‌اند. بانک‌های چین در ماه نوامبر ۶۰۰ میلیارد یوآن (۹۰ میلیارد دلار) وام داده‌اند. سال ۲۰۱۰ رقم ۵/۷ تریلیون یوآن وام برای کل بانک‌های این کشور در نظر گرفته شده بود.

سکه قسطی هم به بازار می‌آید

در بازار داخلی روز گذشته خبری مبنی بر فروش قسطی سکه به مردم از طریق طراحی یک سیستم کنترل نقدینگی به هنگام هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد. سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: در ماه‌های اخیر بسته جدیدی طراحی شده که براساس آن منابعی به حساب مردم واریز می‌شود که این منابع نیز به سمت پس‌انداز، خرید کالاهای بادوام و استفاده در بازار سرمایه هدایت خواهد شد. به گفته معاون وزیر اقتصاد از جمله اهداف این طرح امکان خرید قسطی سکه در شعب بانک‌ها است.

سکه ۳۰۰۰ تومان زیر قیمت واقعی

روز گذشته قیمت واقعی سکه بر اساس دلار ۱۰۶۳ تومانی بازار آزاد و نرخ ۱۴۲۷ دلاری هر اونس طلا بدون احتساب اجرت ضرب اندکی بیش از ۳۵۶ هزار و ۴۷۰ تومان بود. در حالی که قیمت سکه در بالاترین قیمت ۳۵۳ هزار تومان اعلام شد. بدین ترتیب سکه حداقل ۳ هزار تومان ارزان‌تر از معادل آن در بازار جهانی است.

سکه و طلا خریدار ندارد

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: با قرار گرفتن در ایام سوگواری، سکه و طلا خریداری ندارد. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با مهر با اشاره به نوسانات فعلی بازار سکه و طلا پیش‌بینی کرد که قیمت طلا در بازارهای جهانی تا پایان ماه دسامبر روندی افزایش داشته باشد که بازار داخلی هم تحت تاثیر بازار جهانی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه فعلا سکه و طلای داخلی خریداری ندارد، دلیل آن را قرار گرفتن در ماه محرم و ایام سوگواری عنوان کرد.