آماده‌باش ایران برای جبران کمبود نفت

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: بیژن زنگنه، وزیر نفت معتقد است که ایران می‌تواند کمبود نفت بازار را در صورت اختلال در عرضه نفت عراق جبران کند. چندی است موضوع حملات تروریستی گروه تکفیری داعش در عراق خبر داغ همه رسانه‌ها شده است. نگرانی از ادامه این حملات و گسترش دامنه آن به جنوب کشور عراق جایی که بیشترین چاه‌های نفت این کشور در آن قرار دارد و صادرات از این منطقه صورت می‌گیرد بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داده است، به طوری که طی این مدت قیمت نفت رکورد ۹ ماهه خود را شکست و بهای شاخص نفت آمریکا در معاملات روز ۲۳ خرداد به حدود ۱۰۸ دلار رسید.در واقع طی یک سال اخیر بعد از خبر احتمال حمله آمریکا به سوریه طی تابستان سال پیش، حملات داعش بیشترین تاثیر را بر بازار نفت داشته است.

کارشناسان می‌گویند تا‌کنون در عرضه نفت عراق هیچ گونه تغییری رخ نداده و این افزایش قیمت بیشتر متاثر از جنبه روانی این اخبار است، اما با این حال، گزینه‌های ممکن برای جایگزینی عراق در صورتی که دامنه درگیری‌ها به نفت کشیده شود، موضوع مهمی است. یکی از این گزینه‌ها افزایش تولید نفت ایران است. زنگنه با اشاره به اینکه ایران هم اکنون ظرفیت لازم را برای جبران کمبود عرضه نفت عراق دارد، گفت: تاکنون کارشکنی ایالات متحده آمریکا باعث شده، ایران نتواند از حداکثر ظرفیت تولید خود برای عرضه سالم و راحت در بازار نفت استفاده کند. این در حالی است که دو روز پیش تعدادی از رادیکال‌های جمهوری خواه آمریکا به اوباما اخطار دادند که مبادا به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت و اختلال در این بازار، در کاهش تحریم‌های ایران عجله کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی اگر ایران با گروه ۱+۵ به توافق برسد و تحریم‌ها از روی نفت کشورمان برداشته شود، مدت‌ها طول می‌کشد که مقدار تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها برگردد. با افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان، شرکت‌های نفتی بین‌المللی که پیش از این در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کرده بودند، کار توسعه چاه‌های نفتی را رها کردند. وزیر نفت در باره بازگشت این شرکت‌ها گفت: مذاکره با شرکت‌های نفتی خارجی برای حضور مجدد در صنعت نفت ایران همیشه در حال انجام است و هم اکنون با توجه به شرایط موجود به بازگشت این شرکت‌ها به ایران خوش‌بین هستم.

این در حالی است که بیژن زنگنه در اجلاس اخیر اوپک در وین، با نمایندگان چند شرکت نفتی خارجی از جمله شرکت OMV اتریش دیدار کرده است. او در این باره گفت که این دیدارها برای سرمایه‌گذاری در بخش بالا دستی صنعت نفت مذاکراتی انجام شده است؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که منوط به نتیجه مذاکرات ایران با ۱+۵ است. برخی رسانه‌های بین‌المللی این ملاقات‌ها را به‌عنوان تمایل شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری در ایران در صورت لغو تحریم‌ها تفسیر کرده‌اند. زنگنه اما در حواشی نشست اوپک در مقابل سوالات پی‌در‌پی خبرنگاران، نام شرکت‌های طرف مذاکره با ایران را ذکر نکرد و تنها گفت: «این شرکت‌ها از اقصی نقاط دنیا هستند.»

با وجود محدودیت‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر شرکت ملی نفت ایران همچنان به رایزنی با شرکت‌های نفتی خارجی ادامه داده است. قراردادهای نفتی جدید، یکی از محورهای این مذاکرات اعلام شده است، وزیر نفت ایران در تازه‌ترین توضیحاتش در این باره گفت که مذاکرات در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش بالادستی صنعت نفت ایران انجام می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید پارس جنوبی به ۵۴۰میلیون مترمکعب گاز روزانه

یکی از چالش‌‌هایی که شاید زنگنه در دوران قبلی وزارتش کمتر با آن مواجه بود، مساله گاز است. در واقع در دوران دولت اصلاحات تراز صادرات گاز منفی و بزرگ‌ترین مساله در این حوزه واردات گاز از ترکمنستان و آذربایجان و گاز رسانی به اقصی نقاط کشورمان بود. اما حال با توجه به عقب افتادگی ایران در برداشت گاز از حوزه عظیم گازی پارس جنوبی از قطر علاوه‌بر برنامه‌ریزی برای استفاده هرچه بهتر از این مقدار گاز تلاش برای تولید حداکثری به یکی از نکات مورد توجه وزارت نفت دولت تدبیر و امید تبدیل شده‌ است. وزیر نفت در این باره وعده داده است که تا سال آینده ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی روزانه به ۵۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، زنگنه با اشاره به جایگاه و موقعیت پارس جنوبی برای چندمین بار در دوران وزارتش اظهار کرد: پارس جنوبی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای در صنعت نفت است و تلاش برای توسعه این میدان از اولویت‌های وزارت نفت است.