یک روز پس از پایان اعتصاب‌ها از سوی اعضای قبایل محلی، شرکت ملی نفت لیبی از بازگشایی این میدان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت لیبی روز یکشنبه (١٥ دی) از بازگشایی میدان نفتی الشراره در جنوب این کشور با تولید روزانه ٦٠ هزار بشکه، یک روز پس از توقف اعتصاب از سوی معترضان در این میدان خبر داد.
تولید نفت لیبی که در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی روزانه به یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه می‌رسید، در پی اعتصاب قبایل محلی، به سطح روزانه ٢٥٠ هزار بشکه سقوط کرده است.
محمد الحراری، سخنگوی وزارت نفت لیبی گفت: تولید از شب گذشته آغاز شد و امیدواریم که تولید این میدان ظرف دو تا سه روز آینده به حداکثر ظرفیت خود که حدود ٣٤٠ هزار بشکه در روز است، برسد.
لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در سال ٢٠١١ با معضلی به نام شبه نظامیان روبه‌رو‌ بوده است که به سرنگونی قذافی کمک کردند اما از زمین گذاشتن سلاح‌های خود سر باز زدند تا به خواسته‌های سیاسی و مالی خود برسند.
هفته گذشته پس از آنکه وزیر دفاع لیبی با اعتصاب کنندگان در میدان نفتی الشراره دیدار کرد و وعده داد که دولت به خواسته‌هایشان رسیدگی خواهد کرد، این معترضان با پایان دادن به اعتصاب خود در این میدان نفتی موافقت کردند.
میدان نفتی الشراره که در منطقه دورافتاده در جنوب لیبی واقع شده است نفت خام پایانه صادراتی زاویه در غرب لیبی را تامین و روزانه ١٢٠ هزار بشکه نفت خام نیز به پالایشگاه زاویه تزریق می‌کند.
با این حال هنوز نشانه ای از پیشرفت در شرق کشور دیده نمی شود؛ در حالی که ماه گذشته دولت لیبی از تلاش‌های ریش سفیدان قبایل برای فشار بر یک گروه خودمختار برای پایان دادن به تعطیلی در پایانه‌های راس لانوف، السدره و زیتونه که پیش از این روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نفت تولید می‌کردند، خبر داده بود.
این گروه خواهان خودمختاری در شرق کشور و سهم بیشتری از ثروت نفت، یعنی مهم‌ترین منبع درآمد لیبی است.