یک گروه بازبینی بین‌المللی با حمایت از موضع هند اعلام کرد، نفتکش دش شانتی که توسط مقامات ایرانی در آگوست گذشته توقیف شده بود، قوانین دریایی را نقض نکرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اکونومیک تایمز، یک گروه بازبینی بین‌المللی با حمایت از موضع هند اعلام کرد، نفتکش دش شانتی که توسط مقامات ایرانی توقیف شده بود، ناقض قوانین دریایی نبوده‌است.

این حکم توسط «یادداشت تفاهم اقیانوس هند»، گروهی متشکل از 17 کشور دریایی به دنبال شکایت هند علیه توقیف 26 روزه این نفتکش توسط ایران صادر شده است.
هند که به همراه ایران و 15 کشور دیگر، یکی از اعضای یادداشت تفاهم اقیانوس هند است، مدعی شده که توقیف این نفتکش، نقض حقوق دریایی کنوانسیون سازمان ملل و دیگر معاهده‌های بین‌المللی است. بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی یادداشت تفاهم اقیانوس هند، این نفتکش به میل خود به این بندر ایرانی نرفته است.
یادداشت تفاهم اقیانوس هند در نامه‌ای خطاب به مدیرکل کشتیرانی هند نوشت: اعضای این گروه تحقیقاتی به اتفاق آرا معتقدند که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که نفتکش دش‌شانتی داوطلبانه در این بندر حضور نداشته است، از این‌رو این مساله باید به عنوان اقدامی توسط دولت ساحلی بر اساس مواد 220 و 224 حقوق دریایی کنوانسیون سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.
مواد 220 و 224 حقوق دریایی کنوانسیون سازمان ملل به اجرای قوانین بین‌المللی در رابطه با کشتی‌های خارجی مربوط می‌شود.
در ادامه این نامه آمده است: بنابراین این گروه معتقد است که بازرسی و توقیف باید توسط جمهوری اسلامی ایران از سیستم اطلاعات رایانه‌ای اقیانوس هند حذف شود.
وزارت کشتیرانی هند ماه گذشته این نامه را دریافت کرده است. سیستم اطلاعات رایانه‌ای اقیانوس هند به طور معمول، اطلاعات مرتبط با کشتی‌هایی را در اختیار دارد که قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی در بنادر خارجی را نقض کرده‌اند.
نفتکش دش‌شانتی با ظرفیت 140 هزار تن نفت خام متعلق به شرکت کشتیرانی هند است و به اتهام ایجاد آلودگی در آب‌های ایران در ماه آگوست سال گذشته میلادی توقیف شد.
این نفتکش پس از 26 روز در 6 دسامبر با ارائه ضمانت‌نامه از سوی شرکت کشتیرانی هند به سازمان بنادر و دریانوردی ایران آزاد شد.
هند ایجاد آلودگی از سوی این نفتکش را تکذیب می‌کند و با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی است که این نفتکش از محل آلودگی فاصله زیادی داشته است.