عادلی دبیرکل مجمع گاز ی شد

گروه نفت و پتروشیمی - بهاره رادمنش: پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیروز به میزبانی ایران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و به این ترتیب پس از رقابتی نفس‌گیر بین ایران، لیبی و روسیه، محمدحسین عادلی- کاندیدای ایران- برای سمت دبیرکلی این مجمع برگزیده شد. محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

ایران مسابقه گاز را برد

بررسی مسائل مالی و اداری مجمع، تعیین برنامه کار دبیرخانه در سال ۲۰۱۴، تعیین بودجه ۲۰۱۴ و ارائه گزارش‌هایی در مورد بازار گاز از جمله برنامه‌هایی بود که در دستور کار این اجلاس قرار داشت، ولی مهم‌ترین بخش نشست این دوره انتخاب دبیرکل مجمع از سوی کشورهای عضو بود که ایران، لیبی و روسیه بر سر آن رقابت داشتند. دیروز به‌دلیل اینکه روال عادی انتخاب دبیرکل به نتیجه نرسید؛ بنابراین فرمول دوم انتخاب دبیرکل از طریق رای‌گیری مخفی و روی برگه انجام شد که بر اساس آن دکتر سیدمحمدحسین عادلی، نماینده جمهوری اسلامی ایران با کسب ٦ رای موافق توانست از عبدالرحمان دنیزا، نماینده لیبی که ٥ رای موافق کسب کرده بود پیشی گرفته و به عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شود.

عادلی پیش از این در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رییس کل بانک مرکزی ایران و بعد از آن سفیر کشورمان در لندن بود. عادلی به همان اندازه که به مسائل اقتصادی اشراف دارد به واسطه تجاربی که در سفارت ایران داشته، به حوزه دیپلماسی نیز تسلط داشته و در کارنامه خود تجربه سفیر بودن در ژاپن و کانادا و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را نیز دارد.

دیروز در ابتدای این نشست مهندس زنگنه با تاکید بر نقش گاز به عنوان سوخت پاک در قرن حاضر، موضوع «امنیت تقاضا» را یکی از مهم‌ترین نیازهای تولیدکنندگان برای تضمین سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه ظرفیت‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه برمبنای پیش‌بینی‌ها تا سال ٢٠٣٥ میلادی سهم گاز در سبد انرژی جهان ٢٦ درصد افزایش خواهد یافت، افزود: انرژی محور اصلی مذاکرات همه مجامع بین‌المللی است و فقر انرژی و عدم دسترسی آسان به آن، امنیت انرژی را به مهم ترین موضوع برای دنیا تبدیل کرده است. مزیت‌های اقتصادی و محیط‌زیستی گاز طبیعی، این سوخت پاک را به عنوان یک عنصر مهم معرفی کرده است که توان تامین نیازهای توسعه پایدار قرن ٢١ را دارا است.

وی در ادامه رقابت‌های سازمان‌یافته و همکاری کشورهای تولید‌کننده گاز با در نظر گرفتن بازارهای منطقه‌ای در یک زمان را به‌عنوان یکی از پایه‌های امنیت انرژی دانست که راه را برای بهره‌برداری بهینه و اقتصادی از منابع و ذخایر باز می‌کند. به عقیده وی به دلیل بلندمدت بودن پروژه‌های گازی، درک تولیدکننده و مصرف‌کننده از امنیت عرضه و تقاضای انرژی، می‌تواند اعتماد متقابل را ارتقا دهد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان گاز تشریح کرد: از یک طرف افت شدید قیمت‌های بازار، ‌صرفه اقتصادی پروژه‌ها را به خطر می‌اندازد و به موجب آن ریسک پروژه‌ها افزایش می‌یابد، در نتیجه این موضوع ابهام‌ها و تردیدهایی را برای عرضه گاز در بلندمدت به وجود می‌آورد. از سوی دیگر افزایش شدید قیمت‌ها، رشد تولید گازهای نامتعارف را به دنبال داشته و چالش‌هایی را برای منافع تولیدکنندگان متعارف گاز ایجاد می‌کند.

زنگنه با اشاره به رقابت کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده گاز در افزایش ظرفیت‌های تولید، سهم بازار و دستیابی به تکنولوژی‌های جدید افزود: اما منافع مشترک از جمله حمایت از حاکمیت ما بر منابع گاز، افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان، دستیابی به درآمدهای منصفانه و حفظ منافع همه نسل‌ها، منافع مشترک تولیدکنندگان به عنوان فصل الخطاب برای این رقابت‌ها است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عصر ارتباطات بین‌المللی، همکاری کشورهای صادرکننده گاز و همگرایی آنها منافع مشترکشان را تضمین می‌کند، اما نباید از یاد برد که صادرکنندگان گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک با چالش‌های بزرگی ازجمله شرایط سخت تامین اعتبار پروژه‌ها و هزینه‌های سرسام آور فناوری‌های نوین روبه‌رو‌ هستند.

زنگنه با ابراز خرسندی از پیشرفت مجمع با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان یک موسسه میان دولتی از ١٧ کشور عضو و ناظر تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز از تمام جهان تشکیل شده است، و به دنبال افزایش سهم و نقش پذیری خود در بازار انرژی جهان است، تصریح کرد: با این وجود به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که ما فعالیت‌ها و روند تکاملی جی‌ای‌سی‌اف را در سال‌های گذشته با هدف دستیابی به دستاوردها مورد بازنگری قرار دهیم.

رییس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه بر این باور هستم که در تلاش جی‌ای‌سی‌اف برای توسعه جایگاه خود در صحنه بین‌المللی انرژی این مجمع باید نقشه راهی را بر اساس یک دیدگاه تازه برای آینده تعیین کند، اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید موضوعاتی همچون توسعه همکاری کشورهای عضو و تبادل تجربیات و فناوری، ترویج همکاری‌ها برای اتخاذ سیاست‌های مشترک در مناطق تولید و توسعه بازار مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در این باره ایران در گذشته یک پروژه مطالعاتی روی چارچوب‌های قراردادی انجام داده و آماده است تا هزینه‌های به روز رسانی این مطالعه را بر عهده گیرد، همچنین آماده‌سازی زمینه‌ها برای همکاری کشورهای عضو با شرکت‌های تجاری انرژی و بین‌المللی و موسسه‌های مالی محور دیگر در این خصوص است و دبیرخانه پیشنهاد داده است تا جلساتی را بر اساس یک برنامه منظم هر دو سال یک بار با موسسه‌های مالی و تجاری برگزار کند.

وزیر نفت افزایش گفت‌و‌گو با سازمان‌های بین‌المللی را موضوع دیگر در این رابطه دانست و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی، مجمع جهانی انرژی، سازمان اوپک و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از مهم‌ترین سازمان‌ها برای گفت و گو به شمار می‌آیند.رییس دوره‌ای جی‌ای‌سی‌اف با اشاره به دیگر اقدام‌ها برای ایجاد نقشه راه از سوی این مجمع، تشریح کرد: ایجاد شرایطی برای بروزرسانی قراردادها و ساز و کار قیمت با هدف ایجاد تعادلی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در زمینه ریسک و جمع آوری اطلاعات در باره خطوط لوله کنونی و در حال ساخت، ظرفیت‌های ال ان جی، حمل‌و‌نقل و جمع‌آوری برنامه برای تمام کشورهای عضو از دیگر موارد ایجاد نقشه راه از سوی جی‌ای‌سی‌اف است.

زنگنه در ادامه اظهار کرد: ایران با دارا بودن بیش از ٣٣ تریلیون فوت مکعب گاز به عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایر عظیم گازی به حساب می‌آید که از ظرفیت بالایی نیز در زمینه تولید و صادرات گاز برخوردار است.از سوی دیگر مقایسه میان سطح تولید و ذخایر ایران به ویژه سطح صادراتی گاز با کشورهای دیگر جی‌ای‌سی‌اف حاکی از آن است که ما قادر به استفاده اقتصادی از ظرفیت‌های گازی خود در سطحی رضایت‌بخش نبوده‌ایم.

زنگنه با اعلام اینکه راهبرد ایران بر پایه افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی است، تشریح کرد: علاوه بر این ایران تمایل دارد با نظارت و کنترل بر مصرف داخلی، قابلیت‌های صادراتی خود را افزایش دهد.

زنگنه در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که در این نشست با حضور وزرا و روسای نمایندگان کشورهای عضو، فرصت مفیدی برای تبادل دیدگاه‌ها درباره دستاوردهای جی‌ای‌سی‌اف فراهم شود، ضمن آنکه این اجلاس در تلاش است تا راهکارهای مناسبی برای دستیابی به اهداف و حل مشکلات این سازمان ارائه دهد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند. هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

در این میان، وزیر انرژی و معادن الجزایر در گفت و گو با «شانا» اظهار کرد: با توجه به ذخایر عظیم گاز، تجربه بالا و جایگاه جغرافیایی مناسب، نقش ایران در آینده بازار گاز بسیار پررنگ خواهد بود.

وی همچنین افزود: با توجه به شرایط مذکور، ایران از پتانسیل صادرات گسترده گاز به بازارهای اروپایی و کشورهای منطقه برخوردار است که این موضوع جایگاه ایران را در بازار جهانی گاز تقویت می‌کند.

یوسف یوسفی با اشاره به اهمیت نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران گفت: GECF سازمان بسیار مهمی است، چرا که کشورهای عضو این مجمع بیش از ٦٠ درصد ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارند و این مجمع مکان مناسبی است که کشورهای بزرگ تولیدکننده گاز جهان تجارب خود را تبادل کنند و ایده‌های خود را درباره آینده بازار گاز طبیعی جهان با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وزیر انرژی و معادن الجزایر همچنین به این موضوع اشاره کرد که این سازمان در آینده نقش بیشتر و مهم‌تری را در بازار انرژی جهان ایفا خواهد کرد، چرا‌که نقش گاز طبیعی در دنیا بسیار مهم‌تر از اکنون خواهد شد و همچنین همکاری خوبی که میان این سازمان و سایر سازمان‌های مرتبط با انرژی همچون اوپک وجود دارد نقش GECF را در آینده انرژی جهان تثبیت خواهد کرد.

این مقام الجزایری با اشاره به تفاوت‌های بازارهای گاز منطقه‌ای گفت: GECF تمام بازارهای جهانی گاز را زیرنظر دارد و اوضاع را در آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه مطالعه می‌کند و اعضا با تجربه زیادی که در این حوزه دارند، بهترین اطلاعات را با یکدیگر مبادله خواهند کرد.وزیر انرژی روسیه نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتایج امیدوار‌کننده نشست پانزدهم جی‌یی‌سی‌اف گفت: این مجمع همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و یک مجمع نسبتا جوان و نوپا است و همچنان در مسیر توسعه و تاثیر‌گذاری بیشتر در بازارهای جهانی گاز گام بر‌می‌دارد و ما اطمینان داریم که این نشست به تقویت همکاری‌های میان اعضا کمک می‌کند.

عادلی دبیرکل مجمع گاز ی شد

عادلی دبیرکل مجمع گاز ی شد