دنیای اقتصاد: برنامه‌ریزی برای کاهش تولیدات نفت اوپک، اتفاقی است که از چند روز گذشته تا‌کنون بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده و روند قیمت‌ها را رو‌به رشد نگه داشته است. با این حال بازار جهانی نفت همچنان از افزایش عرضه طلای سیاه و بازگشت تولیدکنندگانی که به دلیل برخی مشکلات از چرخه تولید خارج شده بودند تحت فشار قرار دارد. به عقیده کارشناسان حرکت قیمت نفت خام به کانال ۵۰ دلاری نوعی واکنش روانی به تصمیم‌گیری اوپک در رابطه با سقف تولید این سازمان بوده است، چراکه تصمیم نهایی و عملیاتی کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک در نشست دو ماه آینده آنها مشخص خواهد شد. بر این اساس قیمت نفت خام برنت (شاخص بورس لندن) در معاملات روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (در ساعت ۱۶:۳۰) با رشدی ۳۰ سنتی به ۴۹/ ۵۰ دلار بر هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز (شاخص بورس نیویورک) روز گذشته ۳۲ سنت رشد داشت و روی ۵۶/ ۴۸ دلار بر هر بشکه معامله شد.

اینکه قیمت نفت بعد از توافق اولیه اعضای اوپک برای کاهش تولید با تقویتی چشمگیر همراه شد مورد تایید فعالان و کارشناسان بازار نفت است اما موضوعی که در این میان مهم به نظر می‌رسد اینکه اوپک چگونه قادر به رساندن سطح تولیدات خود به چیزی حدود ۳۳ تا ۵/ ۳۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این سوال در شرایطی مطرح است که در ماه سپتامبر اعضای اوپک (به استثنای گابن و اندونزی) رکورد رشد تولید از سال ۱۹۹۷ به این سو را شکستند. تولیدات اوپک در حالی در ماه سپتامبر به ۶/ ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید که آمارهای مربوط به ماه آگوست سطح تولیدات اوپک را ۳۳ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز نشان می‌دهد که البته این میزان تولید هم در سال‌های اخیر بی‌سابقه به شمار می‌رفت. بر این اساس معامله‌گران بازار نفت با وجود روند رو به رشد قیمت‌ها، همچنان بازار را متاثر از عرضه مداوم نفت خام و هر لحظه در معرض کاهش قیمت می‌بینند.

تولیدات اوپک اما در حالی در سطحی تاریخی قرار گرفته است که عربستان سعودی، عراق و ایران به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی اوپک برای حفظ سهم بازار خود تمایلی به کاهش تولید ندارند؛ به خصوص ایران و عراق که به تازگی برای رشد تولید خود بعد از دوره‌ای از مشکلات خیز برداشته‌اند. اما به نظر می‌رسد در نهایت برای کاهش سطح تولیدات تا سقف ۵/ ۳۲ میلیون بشکه در روز بار اصلی کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نیز بر دوش کشورهایی باشد که در حال حاضر بیشترین سطح تولید را در میان کشورهای عضو اوپک به خود اختصاص داده‌اند، به خصوص کشوری مانند عربستان که در غیاب تولیدات دیگر اعضای اوپک در سال‌های گذشته سهم این کشورها از بازار نفت را با افزایش تولید به خود اختصاص داده است.

تا نشست اعضای اوپک در وین و بررسی بیشتر جزئیات چیزی حدود دو ماه زمان باقی مانده است، با این وجود تحلیلگران عقیده دارند چنانچه تصمیم اخیر اعضای اوپک در الجزیره برای کاهش تولید به اندازه کافی عمیق نبود، بازار با افت قیمت همراه می‌شد. تصمیم اخیر اعضای اوپک در الجزیره در حالی توانست در شرایط فعلی بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد که از زاویه‌ای دیگر انتظار برای تصمیم‌گیری درخصوص جزئیات کاهش تولید در نوامبر، سه ماه چهارم سال جاری میلادی را با ریسک بالایی همراه کرده‌ است. در واقع چنانچه اعضای اوپک نتوانند در نشست نوامبر بر سر خروجی کمتر از ۳۳ میلیون بشکه در روز به توافق برسند، بازار با خطر شیب نزولی قیمت‌ها همراه خواهد بود. انتظارها برای نشست دو ماه آینده اعضای اوپک در حالی ادامه دارد که با وجود محدود بودن معاملات در روز گذشته به علت تعطیلات عمومی در چین، آلمان، استرالیا و بخش‌هایی از شرق میانه، قیمت‌ها روند رو به رشد خود را در میان تلاطم‌های روزانه حفظ کردند.