تردید به چشم‌انداز قیمت نفت

گروه نفت و پتروشیمی: بهای نفت بعد از دو روز رشد مداوم، روز گذشته کاهش یافت. با این حال نفت همچنان در محدوده ۵۰‌دلار نوسان می‌کند و عواملی چون برآورد کاهش حجم ذخایر نفتی و نگرانی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر نوسان روز گذشته قیمت‌ها اثرگذار بود. در حال حاضر عواملی که چشم‌انداز قیمت نفت را تیره می‌کند بیشتر شده و امید چندانی به تداوم رشد قیمت‌ها وجود ندارد. با این حال کاهش عرضه نفت به دلیل اختلالات عرضه و کاهش تولید کشورهای غیر‌عضو و افزایش تقاضای نفت به دلیل افزایش مصرف بنزین از عواملی است که موجب تقویت عوامل بنیادی بازار و کاهش مازاد عرضه شده است. بنابراین، درصورتی که نفت مجددا در مسیر کاهشی قرار بگیرد، به کف‌ قیمتی پیشین خود(حدود ۳۰ دلار) باز‌نمی‌گردد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۵۴ سنت (معادل یک درصد) کاهش یافت و به ۸۳/ ۴۸ دلار به ازای هر بشکه رسید. نفت برنت نیز افت قیمتی ۶۱ سنتی را تجربه کرد و به ۰۴/ ۵۰ دلار بر بشکه رسید. در عین حال بر اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز گذشته همزمان با رشد دیگر نفت‌های شاخص بیش از ۲ دلار افزایش یافت و به ۲۴/ ۴۶ دلار رسید.

چشم‌انداز نگران‌کننده نفت

نفت در دو ماه اخیر نسبت به کف قیمتی که فوریه تجربه کرد (قیمت‌های زیر ۳۰ دلار) رشد قابل‌توجهی داشته است، اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد مسیر صعودی قیمت نفت ادامه داشته باشد. کاهش خالص قراردادهای فروش نفت در موقعیت بلند (انتظار رشد قیمت نفت) در هفته گذشته بر این موضوع دلالت دارد. هفته گذشته خالص قراردادهای فروش نفت در موقعیت بلند ۱۰ درصد، معادل ۶۳ میلیون بشکه نفت کاهش یافته است که بیشترین مقدار افت هفتگی از جولای ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. به گفته جان کمپ، تحلیلگر بازارهای کالایی خبرگزاری رویترز، این موضوع نشان می‌دهد که صندوق‌های پوشش ریسک(Hedge fund) و معامله‌گران چشم‌انداز مثبتی به تداوم رشد قیمت نفت ندارند.

در این بین، در بیش از یک هفته اخیر وقایع بریتانیا در صدر اخبار تاثیرگذار بر بازارهای کالایی از جمله نفت قرار گرفته است و کارشناسان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نوسان نفت در روزهای اخیر یاد می‎کنند. روز گذشته نیز نفت مجددا تحت‌تاثیر اخبار بریتانیا قرار گرفت. در خبرها آمده بود که در نظر سنجی اخیر که در این خصوص اجرا شده، وزنه رای‌دهندگان به خروج بریتانیا بیشتر از نظر‌سنجی‌های روز یکشنبه بوده است. در واقع در هر دو نظر سنجی که روز یکشنبه برگزار شده بود، درصد بیشتری از مردم به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای داده بودند که رشد قیمت‌ها را به دنبال داشت اما در نظرسنجی که نتایج آن روز گذشته منتشر شد، درصد افراد خواهان خروج بریتانیا از‌ اتحادیه اروپا بودند، بیشتر بود. در این نظر‌سنجی که موسسه بین‌المللی ORB به‌صورت تلفنی برگزار کرد، ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده‌اند. نگرانی از خروج بریتانیا مجددا بر قیمت نفت فشار آورد.

همه‌پرسی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه روز پنج‌شنبه برگزار و نتایج آن روز جمعه منتشر خواهد شد. گفته می‌شود در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اقتصاد این منطقه تضعیف شده و کاهش تقاضا برای نفت را به دنبال خواهد داشت. از سویی این واقعه منجر به کاهش ارزش یورو و پوند می‌شود که متعاقبا ارزش دلار را افزایش داده و بر قیمت نفت و دیگر کالاهایی که با ارز دلار معامله می‌شود فشار خواهد آمد.

از سویی چشم‌انداز مبهم رشد تولید نفت کانادا از میادین ماسه‌ای این کشور پس از محار آتش‌سوزی جنگل‌های ایالت آلبرتا از دیگر عواملی است که قیمت نفت را تحت‌تاثیر قرار داده است. تولید روزانه نفت این کشور تحت‌تاثیر این واقعه تا ۵/ ۱میلیون بشکه کاهش یافته بود اما حال تولید نفت این کشور در مسیر صعودی قرار گرفته است.

حجم انبارهای نفتی با وجود اینکه در هفته‌های اخیر در مسیر کاهشی قرار گرفته، از دیگر عواملی است که موجب تردید به تداوم رشد قیمت نفت شده است، در حال حاضر حجم موجودی انبارهای نفتی در بیشترین سطح ظرف ۸ دهه اخیر قرار دارد. در حال حاضر نیز موسسه پلاتس برآورد کرده است که حجم ذخایر انبارهای نفتی در هفته گذشته حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه کاهش یافته است، اما این برآورد چندان بر قیمت نفت اثرگذار نبود، زیرا در عین حال اعلام شد که حجم انبارهای نفتی کوشینگ اوکلاهاما بیش از ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. سطح دقیق این ذخایر شامگاه امشب توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.