سلام سینماگران  به محیط‌زیست

گروه فرهنگ و هنر- شایان ربیعی: روزهای آغازین اسفندماه سال گذشته بود که خبر بازگشت جشنواره فیلم سبز، پس از ۱۰ سال تعطیلی این رویداد هنری-زیست‌محیطی، در رسانه‌ها منتشر شد. این جشنواره بین‌المللی که در سال‌های ۷۸ تا ۸۴ هر دو سال یک بار برگزار شد توانست فیلم‌های محیط زیستی را در بیش از ۱۱۰۰ شهر کشور به نمایش درآورد. اما با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم برگزاری آن متوقف شده بود. سوم اسفندماه سال گذشته معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست با اعلام خبر احیای جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ابراز امیدواری کرد که با حمایت بخش خصوصی، دولتی، مجامع بین‌المللی و نیز همکاری سازمان‌های مردم نهاد، این جشنواره در آذرماه سال ۱۳۹۴ با کیفیتی جهانی و در خور محیط زیست و فرهنگ و هنر کشور برگزار شود. ابتکار در همان روزها، با ابلاغ حکمی به فرهاد توحیدی، او را به دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز منصوب کرد و توحیدی خبر داد که این جشنواره در آذر ماه سال ۹۴ برگزار خواهد شد.

این در حالی بود که دی ماه سال ۱۳۹۲ تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان با امضای نامه‌ای ضمن تبریک به معصومه ابتکار برای انتصاب در سمت ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، آمادگی خود را برای کمک به تعمیق فرهنگ حمایت از محیط‌زیست اعلام کرده بودند. با این اوصاف، پس از اعلام رسمی خبر بازگشایی دوباره جشنواره فیلم سبز، هنرمندان سینما در بیشتر گردهمایی‌های فرهنگی و هنری، با استقبال از این خبر، از آمادگی خود برای حضور در این جشنواره خبر دادند. در همین راستا بود که رخشان بنی‌اعتماد در مراسم رونمایی از آلبومی که با تم توجه به محیط زیست منتشر شده بود گفت: این حرف جدیدی است، ولی می‌خواهم شروع کنم و بدون احتیاط این حرف را بزنم که مقوله محیط‌زیست عملا اهمیتش از مسائل اجتماعی کمتر نیست. در جهان مساله محیط‌زیست روز به روز اهمیتش بیشتر شده و خطرناک می‌شود و در جامعه ما محیط زیست در بحران است. همچنین تجلیل از فیلمسازانی که در فیلم‌های خود به موضوع محیط‌زیست توجه کرده بودند، نیز در ادامه همین مسیر قرار گرفت تا فیلمسازانی همچون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی و... بار دیگر و این بار با عنوان حامیان سینمایی محیط‌زیست تقدیر شوند.

ابتکار: سینما ابزار دعوت مردم به حمایت از محیط زیست

معصومه ابتکار، در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره جشنواره فیلم سبز گفت: متاسفانه به علت بی‌توجهی دولت گذشته به مقوله محیط زیست، نه تنها این جشنواره که به‌طور کلی شاخص‌ها و مولفه‌های مهم زیست محیطی از سوی مسوولان وقت به فراموشی سپرده شده بود. ابتکار گفت: کمک گرفتن از حوزه فرهنگ و هنر برای ترویج فرهنگ حمایت از محیط زیست و تعمیق آن، می‌تواند بیشتر از سایر برنامه‌ها و پروژه‌ها در مراقبت از محیط‌زیست اثرگذاری داشته باشد. وی با بیان اینکه زبان تصویر و اندیشه روایت شده نویسندگان و کارگردانان سینما در قالب یک فیلم، در برجسته‌سازی اصول مهم حفاظت از محیط زیست برای مخاطبان و قابل فهم کردن اهمیت خطیر این حوزه برای عموم کارآمدترین شیوه ممکن است، گفت: برگزاری جشنواره فیلم سبز خوشبختانه با حمایت و توجه بیشتر سینماگران مواجه شده است و امیدواریم با برگزاری این جشنواره بیشتر بتوانیم لایه‌های مختلف اجتماعی را در موضوع نگهداری محیط‌زیست و همچنین برخورد با تخلف‌ها و زمین‌خواری‌ها و... حساس کنیم.

هنرمندان؛ سفیران محیط زیست

در ادامه همین موضوع فرهاد توحیدی خبر داد که ظرف یکی دو هفته آینده، تعدادی از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری به‌عنوان «سفیران محیط‌زیست» معرفی می‌شوند. دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز گفت: ماموریتی که این هنرمندان برعهده خواهند گرفت به معرفی اهداف جشنواره «فیلم سبز» هم کمک خواهد کرد. او تاکید کرد که؛ توجه ویژه جشنواره «سبز» با توجه به «بحران آب» توجه به «آب» است، بنابراین در فراخوان جشنواره سبز هم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت که موضوع محوری جشنواره بحران آب باشد.

جزئیات برگزاری جشنواره فیلم سبز

فرهاد توحیدی درباره‌ آخرین وضعیت و زمان برگزاری جشنواره فیلم سبز سخن گفت و ادامه داد: بعد از رونمایی و اعلام برگزاری پنجمین دوره جشنواره فیلم «سبز»، بعد از یک دهه وقفه، در طول این ایام ما به نوشتن آئین‌نامه و برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری مشغول بودیم و رویکرد کلی جشنواره را بررسی می‌کردیم که جشنواره چگونه با مخاطبانش روبه‌رو شود؟ این سینماگر خبر داد که قطعا مرکز اصلی برگزاری جشنواره فیلم «سبز» تهران خواهد بود و همزمان در ۳۱ استان کشور فیلم‌های جشنواره با همکاری سازمان‌های محیط زیست مربوطه هر استان به نمایش در خواهد آمد و در این راستا یکی از اهداف شورای سیاست‌گذاری، برگزاری جشنواره در ۱۰ شهر آلوده کشور است.

او خبر داد که جشنواره همزمان در یکی از جزایر هم برگزار می‌شود که هنوز مکان آن جزیره قطعی نشده است. توحیدی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم سبز به‌عنوان یک «پویش ملی» بهانه‌ای برای راه‌اندازی یک جنبش ملی برای حفاظت از محیط زیست است، ادامه داد: به‌واسطه این‌گونه برنامه‌ها، مردم باید متوجه وخامت اوضاع محیط زیست بشوند و بدانند که برای داشتن محیط زیست سالم چه باید کرد؟!pic۱

او از برگزاری بخش مسابقه مردمی جشنواره فیلم سبز خبر داد وگفت: موضوع مسابقه مردمی فیلم‌های موبایلی است که مردم از محیط زیست منطقه‌ای که در آن به‌سر می‌برند، تهیه می‌کنند و همچنین مسائلی که با تخریب محیط زیست روبه‌رو است یا برعکس اقداماتی که در جهت حفاظت محیط زیست اتفاق افتاده موضوع این آثار خواهد بود که این فیلم‌ها حداکثر سه دقیقه است. به گفته توحیدی؛ در راستای پویش ملی محیط زیست قرار است همزمان با برگزاری جشنواره، نمایشگاه آثار تجسمی هم داشته باشیم. دبیر جشنواره فیلم سبز در پاسخ به اینکه فراخوان این جشنواره چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: من فکر می‌کنم حداکثر تا پایان تیرماه فراخوان را اعلام کنیم. او درباره زمان برگزاری جشنواره نیز گفت:زمان اولیه‌ای که ما برای جشنواره پیش‌بینی می‌کردیم دی ماه امسال بود اما ترجیح ما این است که یک مناسبت زیست محیطی مثلا روز زمین که در اردیبهشت ماه است‌ را انتخاب کنیم، بنابراین امیدواریم تا پایان تیرماه یکی از این دو تاریخ، برای برگزاری جشنواره قطعی شود.

منابع مالی جشنواره

توحیدی در پاسخ به اینکه حمایت سازمان محیط زیست از جشنواره فیلم سبز چگونه خواهد بود، گفت: این جشنواره‌ در دوره‌های گذشته منابع اعتباری و مالی‌اش توسط سازمان محیط زیست تامین می‌شد اما از دوره پنجم مستقل از دولت برگزار می‌شود و فقط این سازمان از این جشنواره حمایت معنوی خواهد کرد. او در عین حال از حضور دکتر مظاهری، معاون آموزشی معصومه ابتکار در شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم سبز خبر داد و افزود: این جشنواره با سازمان محیط زیست هماهنگ است و به لحاظ مالی در حال رایزنی با اسپانسرهای مختلف هستیم تا از این جشنواره حمایت کنند. برند خصوصی بودن این جشنواره را هم انجمن تمدن سبز که یک تشکل زیست محیطی است، برعهده دارد.