شب باشکوه پدرسالار

گروه فرهنگ و هنر: اگر به حافظه تاریخی بازیگری ایران رجوع کنیم، بی‌شک یکی از چند نقش ماندگار این سینما را محمدعلی کشاورز بازی کرده است. کیست که قلدری شعبون استخوانی «هزار دستان» را از یاد ببرد، کیست که متلک انداختن‌های ابراهیم فیلم «مادر» را به خواهرها و برادرهایش فراموش کند و کیست که دیکتاتوری پدرسالار را یادش نیاید. این بازیگر ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون ایران این روزها در وضعیت دشواری به سر می‌برد و خیلی توان حرکت ندارد، اما چه باک. ابهت او همچنان بر تارک تاریخ بازیگری این سرزمین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای همین هم امسال را باید سال محمد علی کشاورز نامید. قرار است درجشنواره فجر برایش بزرگداشت بگیرند و به پاس یک عمر فعالیت هنری از او تقدیر کنند. شنبه شب هم بزرگداشتی برای این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون برگزار شد و دوستان و رفقایش در فرهنگسرای ارسباران به احترامش ایستادند و مقام هنری‌اش را ارج گذاشتند. آنها که توانسته بودند بیایند پشت میکروفون رفتند و حرف زدند، آنها هم که نتوانسته بودند بیایند با اس‌ام‌اس احساسشان را به کشاورز رساندند. در این میان هنرمندانی همچون عزت‌الله انتظامی و پری صابری برای همکار قدیمی خود پیامک فرستادند و آقای بازیگر سینمای ایران نوشت: «بزرگداشت شما را تبریک می‌گویم؛ اگرچه دیر شد باز جای شکرش باقی است. کوچک‌تر شما عزت...» پری صابری کارگردان تئاتر هم که به این مراسم دعوت شده بود‌، با ارسال پیامکی به محمدعلی کشاورز گفت: به علت سفر نتوانستم به این مراسم بیایم اما مشتاق بودم که بیایم.

قافله‌سالار تئاتر

اجرای این برنامه برعهده اصغرهمت بازیگر سینما و تلویزیون بود. او در ابتدای این مراسم گفت: محمد علی کشاورز عزیز، یکی از قافله‌سالاران تئاتر این مملکت است. هنوز هم وقتی شما کارنامه او را بررسی می‌کنید، به‌رغم اینکه سه دهه گذشته است ما به آن شکلی که باید و شاید از وجود او و خیلی از این عزیزان محروم بودیم. اینها بودند که از تئاتر آمدند و به سینما آبرو و حیثیت دادند.

تقدیر ایرج راد

ایرج راد از دیگر هنرمندانی بود که در این مراسم حاضر شده بود‌. مدیرعامل خانه تئاتر با بیان این مطلب که امشب شب فوق‌العاده‌‌ای است، گفت: این همه شور و عشق، همه به خاطر محمدعلی کشاورز که از برجسته‌ترین هنرمندان این مملکت است، جمع شده‌؛ خوشحالم و می‌دانم که همه با عشق و علاقه‌، رغبت و با میل و رضا به این مراسم آمده‌اید و کسی شما را مجبور نکرده است و این خیلی ارزشمند است.

ارادتمندی جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور از دیگر بازیگرانی بود که به پاس ۶ دهه فعالیت فرهنگی و هنری محمدعلی کشاورز در فرهنگسرای ارسباران حاضر شده بود. او در سخنانی کوتاه در پایان گفت: برایم افتخار بود که در خدمت همه باشم و خوشحالم که این مراسم برگزار شد. اکبر زنجان‌پور هم در این برنامه گفت: خوشحالم به خاطر تجلیل از محمدعلی کشاورز امشب در خدمت شما هستم. حال ببینید بازیگرانی مثل کشاورز چقدر آدم‌ها را تجربه کرده‌اند. نباید بگذاریم این هنرمندان گوشه تنهایی بروند. قدر کشاورزها را بدانیم.

مادر را یادم هست آقای کشاورز

فریماه فرجامی که هنگام آمدن روی سن با تشویق حاضران روبه‌رو شد، در ابتدا گفت: از همه سپاسگزارم؛ به خاطر شما کار می‌کنم، به خاطر شما زندگی می‌کنم و زنده هستم و به خاطر شما تئاتر و سینما را تکرار می‌کنم. او سپس گفت: آقای کشاورز عاشق شما هستم. به خاطر کارهای خوبی که کردید از شما سپاسگزارم. همیشه به یادتان هستم. مادر را یادم هست آقای کشاورز.

هنرمند باید نجیب باشد

پس از سخنرانی هنرمندان و تجلیل از پدر سالار سینمای ایران، محمدعلی کشاورز با سختی فراوان و در میان تشویق‌های مردمی که به احترام او ایستاده بودند روی صحنه آمد. کشاورز ابتدا در سخنانی گفت: در درجه اول از دوست دیرین خودم آقای صافی (مدیر فرهنگسرای ارسباران) که در تمام دوران‌ برای مملکت ما زحمات کشیده است، تشکر می‌کنم و دوم از آقای دعایی(مدیر مسوول روزنامه اطلاعات) که از علمای بسیار فهمیده این مملکت هستند. او خطاب به حاضران افزود: مخلص همه شما هستم. امشب یکی از شب‌های خاطره‌انگیز من است برای اینکه در میان مردم مملکت خودم هستم. عزیزان من‌، من هر کاری کردم، از شما مردم ایران الهام گرفتم و فقط مردم ایران. این هنرمند همچنین با بیان این مطلب که به جوانان توصیه می‌کنم در این راه که قدم برداشته‌اند مملکت خودشان را بشناسند، گفت: من جای جای مملکت خودم را دیدم به جوانان نیز توصیه می‌کنم جای جای مملکت خود را بشناسند. بروید و ببینید. ما که از گردونه خارجیم اما شما جوانان هستید که مملکت عزیز ما را پیش خواهید برد. جوانان باید سرزمین خودشان را بشناسند. وقتی در یک سناریویی نقشی را به شما دادند به فرض، اگر در بلوچستان کار می‌شد، بروید و ببینید که چه بوده است. احساسات و عواطف آنها را بشناسید. کشاورز همچنین در این مراسم مطرح کرد: مهم‌تر از چیزهایی که گفتم این است که هنرمند باید نجیب باشد. مملکت خودش را دوست داشته باشد همان‌طور که سرزمین خودش را دوست دارد و در راه آن کشته می‌شود. ممنونم از اینکه به خاطر من اینجا آمدید تا به همه شما بگویم خانم‌ها و آقایان چاکر و مخلص شما هستم. محمدعلی کشاورز در پایان سخنانش گفت: شاد باشید. مملکت‌تان را دوست داشته باشید. به فکر اینکه خارج از کشور بروید و در آنجا زندگی کنید نباشید. خارج از ایران زندگی نیست. هر چه هست در مملکت خودمان هست؛ چه از نظر ادبیات چه موسیقی چه نقاشی؛ اول از همه ایران عزیز. در پایان این مراسم با حضور هنرمندان از تمبر اختصاصی محمدعلی کشاورز رونمایی شد و از طرف سردار طلایی تابلویی به‌عنوان یادگاری به محمدعلی کشاورز اهدا شد. همچنین ایرج راد به نمایندگی از خانه تئاتر هدیه‌ای را به این هنرمند اهدا کرد.