گروه فرهنگ و هنر: امسال راهپیمایی روز قدس در حالی برگزار شد که بسیاری از چهره‌های سرشناس سینما وتلویزیون هم با حضور گسترده خود در این مراسم جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. سینماگران در ابتدا روبه‌روی خانه سینما جمع شدند و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما درباره این اتفاق برای حاضران صحبت کرد. مدیرعامل خانه سینما از حضور سینماگران تشکر کرد و گفت: سینماگران همیشه نشان دادند که در مواقع خاص نقش خود را فراموش نکرده‌اند، امروز هم همان روز است. عسگرپور با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی درمقابل جنایت که این روزها در غزه اتفاق می‌افتد، ادامه داد: امروز همه با هم به سمت میدان انقلاب حرکت می‌کنیم و امیدوارم هر کس به اندازه وسعش در این راهپیمایی شرکت کند و حداقل تا میدان فردوسی و حداکثر تا برگزاری محل نماز جمعه راهپیمایی کند. اهالی سینما در ادامه بدون آنکه شعاری سر بدهند، اعتراض خود را در برابر کشتار بشری در غزه اعلام کردند. بعد از این تجمع، سینماگران با پلاکاردهایی که جنایات روزهای اخیررا محکوم می‌کرد به جمع راهپیمایان تهرانی پیوستند. روی پلاکارد‌هایی که برخی از هنرمندان آن را حمل می‌کردند، نوشته شده بود: ‌«به استانداردهای دوگانه حقوق بشر پایان دهید»، «جامعه اصناف سینماگران رفتار ددمنشانه ارتش صهیونیستی را محکوم می‌کند.»

عبدالحسن برزیده که در این راهپیمایی حضور داشت، گفت: دلیل حضور من شرمندگی است. صحنه‌هایی که از تلویزیون و در اینترنت دیدیم آنقدر آزاردهنده است که آدم را ناراحت و عصبی می‌کند و اینکه کاری از دستمان برنمی‌آید بیشتر آزاردهنده است.

مریلا زارعی هم که در این راهپیمایی حضور داشت، گفت که آمده با حضورش یک صدا به صداهای معترض اضافه شود و به گوش سردمداران سازمان ملل برسد. بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون درباره انگیزه‌اش از حضور در این راهپیمایی گفت: مگر می‌شود انسان باشی و عاطفه داشته باشی و این صحنه‌های غم‌انگیز و جنایت‌هایی را که در غزه اتفاق می‌افتد، ببینی و سکوت کنی. مگر می‌شود کشتار زنان و کودکان را ببینی و هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق نداشته باشی.

زارعی در پاسخ به اینکه عده‌ای می‌گویند هنرمندان در مراسم این‌چنینی حاضر نمی‌شوند، گفت: این امر مشخص است که هنرمندان همیشه همراه و در کنار مردم بوده‌اند و اگر گاهی این اتفاق‌ها نیفتاده به‌دلیل مسائل کاری و گرفتاری‌های مختلف است. من معتقدم هنرمندان باید با حضور در فیلم‌هایی که با این موضوعات ساخته می‌شود، حمایت اصلی خود را نسبت به این وقایع اعلام و دِین خود را ادا کنند. کمال تبریزی کارگردان سینمای ایران هم ضمن محکوم کردن جنایات در غزه عنوان کرد هر کسی که نسبت به این اتفاقات سکوت کند، از دایره انسانیت خارج است.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از هنرمندان در مراسم این چنینی شرکت نمی‌کنند؟ تصریح کرد: این چنین نیست، اگر هم تا پیش از این چنین بوده حتما دلایل خاصی وجود داشته است. اگر شرایط متعادل وجود داشته باشد، هنرمندان همیشه در صحنه خواهند بود و نسبت به این وقایع واکنش نشان خواهند داد. فرشته طائرپور از تهیه‌کنندگان پیشکسوت سینمای ایران هم حضورش را اعتراضی به کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه دانست.

وی گفت: امروز ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا اعتراض خود را نسبت به جنایات وحشیانه اسرائیلی‌ها اعلام کنیم.

ازجمله چهره‌های دیگری که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به آتیلا پسیانی، امین تارخ، رضا میرکریمی، حسن پورشیرازی، مازیار میری، فریبرز عرب‌نیا، عبدالحسن برزیده، رسول صدرعاملی، منوچهر محمدی، محمود پاک‌نیت، رضا ناجی، سامان مقدم، محمدرضا شریفی‌نیا و... اشاره کرد.

سینمای ایران در کنار مردم غزه