روی خوش مردم به کتاب

در اختتامیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران که دیروز در سالن تشریفات نمایشگاه کتاب با حضور علی جنتی (وزیر ارشاد)؛ علی لاریجانی (رئیس مجلس) و مسوولان نمایشگاه کتاب برگزار شد؛ علی لاریجانی از احساس ناراحتی خود در عدم بازدید از نمایشگاه کتاب سخن گفت. به گزارش «ایلنا»، رئیس مجلس گفت: امروز احساس خوبی نداشتم، چون حس می‌کردم مغبون واقع شده‌ام و در کثرت کارهای کشور توفیق دیدار از این نمایشگاه را پیدا نکردم درحالی‌که هر سال در کنار شما خیلی لذت می‌بردم.

وی افزود: قصد من از حضور در اینجا گفتن خدا قوت به شما بود که همگی زحمت کشیدید. جناب جنتی و مجموعه وزارت ارشاد و مسوولان و ناشران؛ همگی این حادثه بزرگ فرهنگی را رقم زدید و خوشبختانه استقبال خوبی هم از نمایشگاه شد و حجم فروش و مبادلات مالی هم امسال خوب بود.

لاریجانی گفت: این حادثه نشان می‌دهد، کشورهایی که در این سال‌ها می‌خواستند با تصمیم‌های ظالمانه روی اراده ملت ایران تاثیر بگذارند؛ موفق نشدند و اکنون می‌بینید که این ملت ایران است که با این حضور پرشور از یک واقعه فرهنگی استقبال می‌کند. این نشان می‌دهد کسانی که دستورالعمل برای ملت ایران صادر کرده و در خارج می‌نشینند و با الحان تحکم‌آمیز با ملت ایران صحبت می‌کنند؛ باید بدانند ملت ایران اهل فرهنگ و کتاب هستند و باید در حد و شأن آنها با ایشان صحبت کنند.

وی در ادامه گفت: هر سال ۵۰ هزار میلیارد تومان کمی بیشتر یا کمتر درآمد حاصل از حذف یارانه‌ها را داریم، اگر یک هزارم این مبلغ را به ناشران تعلق بدهیم؛ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و این یک‌هزارم هم ضربه‌ای به بخش‌های دیگر نمی‌زند. فکر می‌کنم دست دولت در این زمینه باز است، چون در قانون آمده است که بخشی از یارانه‌ها باید صرف تولید شود.

لاریجانی در پایان از وزیر ارشاد خواست تا چرخه‌ اقتصادی نشر را مورد توجه ویژه قرار دهد. سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم اختتامیه ضمن تشکر از آقای لاریجانی برای شرکت در این مراسم و تشکر از همه دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب گفت: دوستان ما با امکانات مالی بسیار محدود این نمایشگاه را برپا کردند که البته این مشکل تقصیر وزارت ارشاد نبود، بلکه ناشی از شرایط جاری کشور بود. من شهادت می‌دهم که دوستان من چندین ماه کوشیدند که با تمام توان این اتفاق را سامان دهند هرچند آنچه اتفاق افتاده با آنچه باید اتفاق می‌افتاد، فاصله دارد.

صالحی همچنین اعلام کرد: تلاش شد اتفاقاتی که در این نمایشگاه صورت می‌گیرد، گام‌های رو به جلو باشد. هم از جهت تسهیلاتی که به ناشران و هم از جهت فرصت‌هایی که برای عموم مردم ایجاد شد، تلاش کردیم از نگاه‌های تضییقی که در برخی دوره‌ها در نمایشگاه حاکم بود دوری کنیم. کارهای جدیدی اتفاق افتاد. ایجاد سرای استقبال از نخبگان علمی و فرهنگی، راه‌اندازی سالن تولید علم، تشکیل سالن ترجمه و تکمیل سالن یاس ازجمله این اتفاقات بود.

درخواست جعفریان از رئیس مجلس

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه الان شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارند و دولت جدید دغدغه این را دارد که در زمینه شبکه‌های اجتماعی تصمیم بهتری بگیرد، گفت: ما خواهش‌مان این است که فکری برای این وضعیت بشود تا در آینده از اینکه نسل جوانمان را از دسترسی به منابع عظیمی از دانش، محروم کرده‌ایم، پشیمان نشویم.

۴۵ میلیارد تومان خریدهای الکترونیک

معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه امسال کتاب تهران از خرید بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان کتاب توسط بازدیدکنندگان و تنها با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در این نمایشگاه خبر داد.محمد اللهیاری فومنی معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر آمار فروش کتاب به صورت الکترونیک را در ۱۰ روز این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: در ۱۰ روز نمایشگاه تعداد یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۳۱۶ تراکنش موفق ثبت شد که مبلغ خریدهای الکترونیکی انجام شده ۴۴۱ میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۵۸۵ ریال بوده است. این در حالی است که به گفته معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب، تعداد تراکنش‌های موفق مربوط به ۱۰ روز نخست دوره قبل ۹۵۸ هزار مورد بوده که مبلغ مربوط به آن هم حدود ۲۸ میلیارد تومان بوده است. اللهیاری پیش‌بینی کرد رقم خریدهای الکترونیک کتاب توسط مردم در این دوره از نمایشگاه و با احتساب دیروز که روز پایانی نمایشگاه بود، از مرز ۴۵ میلیارد تومان بگذرد.

به اختلاف ۱۴ ساله پایان دهید

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با یادآوری قانون مصوب سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت مالیاتی کتاب فروشان، از رئیس مجلس خواست سازمان امور مالیاتی را به اجرای این قانون مکلف کند.

نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد: من از شما خواهشمندم یک فکر اساسی برای مکان نمایشگاه کتاب تهران بکنید. الان گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شود از جمله استادیوم آزادی باغ کتاب و شهر آفتاب، ولی از شما می‌خواهیم که تکلیف این مکان

مشخص شود.

معرفی غرفه‌های برتر نمایشگاه کتاب تهران

اسامی غرفه‌های برتر بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شرح زیر است:

ناشران داخلی: ناشران عمومی: انتشارات اسرا (مرتضی واعظ جوادی آملی) و نشر نی (جعفر همایی) به صورت مشترک برگزیده شدند. آوند دانش (مهدی عمران لو)، مهرفا (احمد اختیاری)، انقلاب اسلامی (علیرضا مختارپورقهرودی) و گرایش تازه (امیر قاصر) ناشران کودک و نوجوان: طلایی (کاظم طلایی)، ناشران دانشگاهی: فدک ایساتیس (حمیدرضا دره شیری)، ناشران آموزشی: خط سفید (مجید توانایی)، ناشران الکترونیک: پیام حنان (محمد آباقری مهابادی)، فیبیدو (مهدی فیروزان) و عصر گویش افزار

(هادی ویسی).

ناشران بین‌الملل: ناشران عربی: جمعیت المعارف الاسلامیه السقافه (لبنان الحاج حسام النعمه)، ناشران لاتین: شهر کتاب (محمدرضا مهدی زاده) و کاسپین (رضا اسدی)، بر اساس این گزارش، غرفه‌هایی که اسامی آنها در بالا ذکر شده است، لوح سپاس، تندیس و جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

همچنین در بخش جنبی، غرفه‌های زیر انتخاب شدند: عفاف و حجاب: پیام مشرق (بخش ناشران کودک و نوجوان، تهمینه آقامحمدی علی کرمانی)، غرفه ویژه آثار امیرالمومنین (ع) (بخش ناشران عمومی، مهدی خوشرو) و گاج (بخش ناشران آموزشی،

ابوالفضل جوکار)

ناشران دولتی: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (سیدغلامرضا حسینی)، ستاد اقامه نماز (بخش عفاف و حجاب، مجتبی کلباسی اشتری)، سفارت کبرای افغانستان (محمدافسر ره بین)، انتشارات عازم (اتحادیه ناشران افغانستان، اجمل عازم) و خلیج‌فارس (برزین ضرغامی)

به مسوولان این غرفه‌ها هم لوح سپاس تندیس اهدا می‌شود.