فرهنگ را نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ پرورش داد
معاون جدید فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ نباید در انحصار گروه و سلیقه خاصی باشد، تاکید کرد که فرهنگ را نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ها پرورش داد.
به گزارش «ایسنا» در مراسم تودیع علی اسماعیلی، سرپرست پیشین معاونت فرهنگی ارشاد و معارفه سیدعباس صالحی، معاون جدید فرهنگی این وزارت‌خانه که ۱۶ مهر در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد،‌ صالحی درباره برنامه‌های خود برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: طبعا فرهنگ می‌تواند تفسیرهای مختلف داشته باشد و این تفسیرهای مختلف رویکردهای مختلف را پدید می‌آورد. برخی فرهنگ را در چند کالای فرهنگی محدود می‌بینند، در حالی که فرهنگ روش و منش زندگی است و حوزه‌های وسیعی دارد. او ادامه داد: کتاب جایگاهی اساسی دارد و هسته‌ نخست تمدن‌سازی است و رسانه‌های دیگر هم از کتاب بهره‌مند می‌شوند.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری درباره کتاب گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که کتاب مادر تمدن‌ها و عصاره آنها است. این نشان می‌دهد کتاب نقش جوهری را در مسیر رسانه‌های مختلف و در پیشرفت و توسعه دارد. وظیفه معاونت فرهنگی در پرتو این دو نگاه تفسیر می‌شود؛ نگاهی که می‌خواهد منش زندگی را نشان دهد و الگو باشد و با این نگاه حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف اهمیت می‌یابد و زمانی جدی‌تر می‌شود که نگاه به حوزه فرهنگ، نگاهی سالم‌، صمیمی‌ و با نقشه درست باشد.
سیدعباس صالحی خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلف باید این نقشه‌سازی فرهنگی را داشته باشند. یکی از مسائل اساسی سالم‌سازی این نقشه‌، امکان حضور فعالانه فکرها و خلاقیت‌های مختلف است. عرصه فرهنگ نمی‌تواند و نباید در انحصار گروه و سلیقه‌ای خاص باشد. فضای فرهنگ به مدد تلاش‌های اجتماعی و انقلاب اسلامی حضور جریان‌های مختلف را تامین می‌کند و امکان حضور و بروز افکار مختلف را می‌دهد. در فضای بسته فرهنگی خلاقیت‌ها و مهارت‌های لازم بروز نمی‌کند و فرهنگ را نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ها پرورش داد. در محیط‌ گلخانه‌ای هم فرهنگ رشد نمی‌کند. فرهنگ به محیط باز و نسیم آزاد نیاز دارد.