چند سال انتظار برای ۱۵ اجرابا قرارداد گیشه؟!
حکایت انتظار چند ساله هنرمندان تئاتر برای گرفتن سالن اجرا، اتفاق جدیدی نیست، سالها است تئاتریها به این روند عادت دارند. به گزارش «ایسنا»، در سیستم تئاتر ما فرقی نمیکند که کارگردانهایی مانند علی رفیعی و زندهیاد حمید سمندریان در انتظار سالن باشند یا هنرمندی از نسل میانه یا جوانی که توانسته خود را به عنوان یک استعداد تازه معرفی کند و این چنین است که حمید سمندریان حسرت به دل میرود و علی رفیعی هم پنج سال یکبار کار میکند. رفیعی پنج سال پیش همزمان با اجرای نمایش «شکار روباه» گفت: در مرحلهای از زندگیام هستم که دوست دارم هر سال یک نمایش به صحنه ببرم.
حکایت انتظار چند ساله هنرمندان تئاتر برای گرفتن سالن اجرا، اتفاق جدیدی نیست، سالها است تئاتریها به این روند عادت دارند. به گزارش «ایسنا»، در سیستم تئاتر ما فرقی نمیکند که کارگردانهایی مانند علی رفیعی و زندهیاد حمید سمندریان در انتظار سالن باشند یا هنرمندی از نسل میانه یا جوانی که توانسته خود را به عنوان یک استعداد تازه معرفی کند و این چنین است که حمید سمندریان حسرت به دل میرود و علی رفیعی هم پنج سال یکبار کار میکند. رفیعی پنج سال پیش همزمان با اجرای نمایش «شکار روباه» گفت: در مرحلهای از زندگیام هستم که دوست دارم هر سال یک نمایش به صحنه ببرم. این کارگردان با سابقه تئاتر ایران که در دهه هفتم زندگیاش ثابت کرده همچنان نبوغ و خلاقیت دارد، اما پنج سال برای اجرای نمایش دیگرش «یرما» منتظر ماند. حالا نمایش «یرما» روی صحنه است، اما نه در تالار وحدت که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، اما تماشاگران علی رفیعی میدانند که این نمایش برای اجرا در تالار وحدت طراحی شده بود؛ ولی چون مدیران این تالار همکاری و همراهی لازم را با رفیعی نداشتند، کارگردان صاحب نام تئاتر ما ناچار شد در تالار سمندریان به صحنه برود، همان تالاری که به نام هنرمندی نامگذاری شده که در ۳۰ و اندی سال فقط چهار نمایش اجرا کرد و در آخر هم آرزو به دل از دنیا رفت. علی رفیعی هم که هر بار با او همصحبت میشود از طرحها و ایدههای تازهاش میگوید، ایدههایی که امید دارد روی صحنه تئاتر یا روی پرده نقرهای سینما جان بگیرند. او همزمان که نمایش «یرما» را اجرا میکنند برای فیلمنامه جدیدش«سالتو» پروانه ساخت گرفته و در اندیشه اجرای تئاتری جدید با نسل جدید هنرجویانش است و قرار است محمد چرم شیر در نگارش متن این اثر همکاری داشته باشد. با این توصیف بنفشه اعرابی کارگردان جوان نمایش «پیکنوپلسی» نباید خیلی ناراحت باشد که برای گرفتن ۱۵ اجرا در کارگاه نمایش تئاتر شهر سه سال منتظر بوده است. او از بابت شرایط مالی نمایشاش که با قرارداد گیشه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۳۷ صندلی اجرا میشود، نباید اندوهگین باشد. یا از زمان اجرایش که درست در گرما گرم انتخابات ریاست جمهوری است این وضعیت در تئاتر ما اصلا غیرمنتظره نیست. هر سه نمایش، حالا روی صحنه هستند و کارگردانهایشان هیچ تصوری ندارند که برای اجرای نمایش بعدی چقدر باید منتظر باشند. نکته جالب این است که در چند سال اخیر سالنهای تئاتر بیشتر شدهاند
ارسال نظر