فیلم‌های جشنواره 31 سلیقه من است

من به عنوان دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر تلاش می‌کنم فیلم‌هایی را که با اعتقادات شخصی بنده منافات دارد در جشنواره ‌پذیرایشان نباشم محمد رضا عباسیان را در موسسه رسانه‌های تصویری دیده بودیم. مدیری خوش مشرب که قاطعیت و حرف‌های خلاف عرفی که می‌زند چندان به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید. او به عنوان دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است و گفت‌وگوی مفصلی با فارس انجام داده که بخشی از این گفت‌وگو را در اینجا می‌خوانید.

شما اولین سال است که دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته‌اید، چگونه به این شرایط رسیدید؟

سال‌هاست که با جشنواره فجر در ارتباط هستم و سال گذشته برای اولین بار بعد از اینکه سال‌ها فارابی این جشنواره را برگزار می‌کرد، موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان حامی و اسپانسر اصلی در جشنواره حاضر بود، زیرا در سازمان سینمایی این‌گونه در نظر گرفته شده است که موسسه امور جشنواره‌ها به صورت مستقل راه‌اندازی شود و تا زمانی که آن موسسه ثبت حقوقی‌اش صورت بگیرد و راه‌اندازی شود، مسوولیت‌هایش به عهده ما در موسسه رسانه‌های تصویری است. کارهای سی‌امین جشنواره فیلم فجر را به لحاظ حمایت و اسپانسرینگ، ما انجام دادیم و بر همین اساس ارتباط من با جشنواره نزدیک‌تر و دقیق‌تر شد.

فیلم باید چه ویژگی داشته باشد که صلاحیت حضور در فجر را داشته باشد؟

نمی‌توانم کد بدهم یا لیست کنم‌. سعی می‌کنیم با اصرار و فشارهایی که باید فیلم در جشنواره فجر حاضر شود، تا جایی که امکان داشته باشد مقاومت کنیم. بزرگ‌ترین آفت سینمای ما تعداد بالای فیلم در جشنواره است. به دلیل حجم بالای فیلم برخی از فیلم‌ها با اقبال مخاطب در جشنواره مواجه نمی‌شوند و همین امر باعث قضاوت نادرست و زودهنگام درباره فیلم می‌شود. نمایش همه تولیدات ما در گستره بزرگ و سراسری، خودش آسیب است. دلیلی وجود ندارد ما همه داشته‌های یک سال سینمایی‌مان را در سینماهای سراسر کشور در مدت زمان ۱۰ روز به نمایش بگذاریم.

سال گذشته آقای خزاعی هم به این آسیب‌ها اشاره داشتند، اما در نهایت فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران از ۲۲ به ۲۶ فیلم افزایش یافت، این درحالی بود که ایشان از مدیران سینمایی هم نبودند و احساس می‌شد استقلال عمل بیشتری در برگزاری جشنواره خواهند داشت.

بازگردیم به سوالمان، اینکه دبیر جشنواره سی‌ام هم به این آسیب‌ها اشاره کردند اما باز هم با تعداد زیادی فیلم در بخش‌های مختلف از جمله مسابقه مواجه بودیم.

طراحی جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای است که دبیر تنها برگزار‌کننده جشنواره است و مجری ‌طرح و مدیر اجرایی به شمار می‌آید. جشنواره ذیل تصمیمات مقامات بالاتر صورت می‌گیرد، این یک واقعیت است. هر یک از دبیران جشنواره تلاش می‌کنند با وجود توانمندی‌ها و امکانات و در کنار آن محدودیت‌ها و مشکلات، جشنواره را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند، اما همان‌گونه که گفتید آقای خزاعی بارها در جشنواره سال گذشته گفتند بنده درباره محتوای جشنواره هیچ نقشی ندارم. بنده هم می‌توانم این حرف را بگویم. اما من به عنوان دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر تلاش می‌کنم فیلم‌هایی را که با اعتقادات شخصی بنده منافات دارد (فیلم‌هایی که در شأن نظام، انقلاب و نام فجر نیستند) در جشنواره ‌پذیرایشان نباشم، تا چه حد این توانایی وجود دارد این به فراخور زمان باز‌می‌گردد.

در حال حاضر فارابی متولی امر تولید است و سال‌ها جشنواره کودک و فیلم فجر را برگزار کرده است و هم‌اینک نیز جشنواره کودک را برگزار می‌کند.

به عقیده من این ایراد است. نگاهی که در سازمان سینمایی وجود دارد این است که با ایجاد موسسه جشنواره‌ها به صورت مستقل این مشکلات را مرتفع کند و جشنواره‌ها به سمت استقلال بیشتری در برگزاری حرکت کنند. این قدم اول است که به آرامی در حال برداشتن آن هستیم.

بازگردیم به موضوع بحث‌مان که برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر است. در بخش‌ها و تعداد جوایز جشنواره تغییری خواهیم داشت یا خیر؟

برای جشنواره فجر نمی‌توان شعار گذاشت، برای اینکه جشنواره فیلم فجر قرار است سینمای ایران را بررسی کند، قرار نیست یک ژانر خاص را بررسی کنیم. این امر در جشنواره‌های موضوعی ممکن است محقق شود، اما برای جشنواره فجر اجرایی نمی‌شود. با بازنگری که درباره جشنواره صورت گرفته است بخش‌هایی از جشنواره را کم خواهیم کرد و تعداد سیمرغ‌ها را هم کم می‌کنیم. ورودی فیلم‌ها را کاهش می‌دهیم و قصد داریم آن را کم کنیم. همچنین فراخوان جشنواره را ظرف روزهای آتی اعلام خواهیم کرد.

پس جشنواره امسال فیلم فجر شعاری نخواهد داشت؟

نه ما شعار نداریم. همان گونه که گفتم فجر شعارش معرفی سینمای ایران است. شعاری که نتیجه نداشته باشد در حد شعار باقی می‌ماند.

چه تعداد سیمرغ و بخش کم شده است؟

دقیق نمی‌دانم، اما درباره آن ساعت‌ها بحث کردیم. ظرف دو ماه گذشته بیش از ۱۰ جلسه چندین ساعته گروهی داشتیم و درباره بندبند مقررات جشنواره صحبت کردیم.

امسال با مراسم ویژه و خاصی در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر مواجه نخواهیم شد؟

مراسم ویژه الزاما معنای آن خرج زیاد نیست. بنده با برگزاری دوره گذشته مخالفتی ندارم، اما امسال قطعا با وضعیت و شرایط اقتصادی که درگیر آن هستیم نباید هزینه‌های گزافی در جشنواره داشته باشیم. کیف هدیه را از تولیدات ملی و با کیفیت تهیه کردیم که هزینه آن به مراتب از خرید کیف خارجی با کیفیت نازل پایین‌تر بود.

از میزان جوایز هم کم خواهید کرد؟

سال گذشته جشنواره فجر اسپانسر داشت و جوایز آن اهدا شد. بستگی به اسپانسر امسال دارد؛ اگر حمایت‌کننده مالی داشته باشیم که مشکلی نخواهد بود، اگر اسپانسر نداشته باشیم در حد بضاعت‌مان قطعا جایزه خواهیم داد.