دلیل اصلاح و بازبینی «قهوه تلخ» لو رفت

پس از آنکه مهران مدیری اعلام کرد سری بیستم «قهوه تلخ» بعد از تعطیلات نوروز توزیع خواهد شد و پس از تعطیلات خبری از توزیع این مجموعه نشد، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره این تاخیر در رسانه‌ها مطرح شد. پیگیری‌ها حاکی است مجموعه بیستم «قهوه تلخ» مورد بازبینی و اصلاح توسط وزارت ارشاد قرار گرفت و به همین دلیل مهران مدیری مجبور به حذف یکی از شخصیت‌های داستان خود شده است.

به اعتقاد وزارت ارشاد، شخصیت‌پردازی امیرحسین رستمی که در مجموعه نوزدهم «قهوه تلخ» به عنوان پسر جهانگیرشاه وارد داستان «قهوه تلخ» شده بود شباهت زیادی با یکی از مقامات دولت دارد و به همین دلیل وزارت ارشاد اصلاحات زیادی در مجموعه بیستم این سریال اعمال کرد.

این در حالی است که وزارت ارشاد و دفتر رییس‌جمهور از حامیان این مجموعه بوده‌اند و حتی وزیر ارشاد سی‌دی‌های این سریال خانگی طنز را در همایش ائمه جمعه سراسر کشور توزیع کرد.

قیچی‌های وزارت ارشاد مهران مدیری را بر آن داشت که به طور کل در قسمت‌های جدیدی که قرار است وارد بازار شود، نقش پسر جهانگیرشاه را از داستان خارج کند.

به همین دلیل تدوین جدید قسمت‌های آینده «قهوه تلخ» زمان بیشتری را طلبیده و عرضه این مجموعه را با تاخیر مواجه کرده است.

رجبی فروتن: اصلاحیه «قهوه تلخ» عادی بود

در همین رابطه، مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش‌های خانگی وزارت ارشاد گفت: «هرگونه وقفه در عرضه قسمت بیستم سریال «قهوه تلخ» به خاطر اصلاحیه‌ای بود که ما به این قسمت وارد کردیم.»

سعید رجبی فروتن تاکید کرد: «‌این اصلاحیه را نه فقط به قسمت بیستم، بلکه به قسمت‌های پیشین هم داده بودیم. اما این بار، تعطیلات طولانی آغاز سال نو و کلید خوردن با تاخیر سریال، باعث شد مدت زمان بین عرضه قسمت نوزدهم و بیستم نسبت به گذشته زیاد‌تر شود.»

وی افزود: «‌اصلاحیه‌ای که دادیم یک امر کاملا متعارف بود که در قسمت‌های گذشته هم رخ داده بود. شاید یکسری از اتفاقات مثل طولانی بودن تعطیلات باعث شد این مساله بیش از گذشته جلوه کند.»

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش‌های خانگی وزارت ارشاد، در ادامه گفت و گویش با ایسنا خاطرنشان کرد: «آهنگ صدور و شتابی که ما برای بازبینی و صدور پروانه به عنوان مسوولانی که وظیفه داریم کار‌ها را ببینیم و بازبینی و پروانه صادر کنیم، به شهادت گروه سازنده «قهوه تلخ» و همه موسسات ویدئو رسانه، در مجموع باعث رضایت و خشنودی فعالان شبکه است.»

وی اظهار امیدواری کرد که با عرضه قسمت بیستم «قهوه تلخ» در ششم اردیبهشت ماه، شاهد وقفه‌هایی از این دست نباشیم. رجبی فروتن تاکید کرد: «اصلاحیه به آثار نمایش خانگی یک امر طبیعی است، نه تنها برای «قهوه تلخ» بلکه برای «قلب یخی» و تمام آثار ایرانی و خارجی این مساله یک امر رایج و متعارف است که از ما انتظار می‌رود.»

مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری نمایش‌های خانگی وزارت ارشاد یادآور شد: «احساس نکنید که از طرف ارشاد یک مانع و سد برای قسمت بیستم «قهوه تلخ» ایجاد شده است؛ به هیچ وجه این گونه نبوده است.»

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که آیا افراد دیگری هم برای ساخت سریال از طریق نمایش خانگی اظهار تمایل کرده‌اند، گفت: «تهیه‌کنندگانی هستند که با من صحبت کرده‌اند و دوست دارند ببینند دو سریال «قهوه تلخ» و «قلب یخی» به چه سرانجامی می‌رسد که آن‌ها هم بتوانند با ریسک نسبتا کمتری وارد شبکه شوند و به تعداد شبکه خانگی اضافه کنند.»

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ممیزی آثار نمایش خانگی و تفاوت ممیزی این آثار در مقایسه با تلویزیون عنوان کرد: «چارچوب ممیزی‌ها و خطوط قرمز تقریبا در رسانه‌های مختلف یکسان است، ولی در نمایش خانگی با توجه به واقعیات حاکم بر جامعه، انعطاف‌پذیری ما قدری بیشتر است ولی از خطوط کلی و اصلی کوتاه نمی‌آییم.»