نوازنده‌ای خودش را زیر سوال برد و نتیجه‌اش این آلبوم شد

کیهان کلهر در مراسم رونمایی آلبوم «تنها نخواهم ماند» تازه‌ترین اثر خود را نتیجه دورانی دانست که خودش را زیر سوال برد و در کارش بازنگری کرد. کیهان کلهر بی‌نیاز از معرفی است؛ آهنگساز و نوازنده‌ای که اگر در هر موتور جست‌وجوی اینترنتی نامش را به زبآن‌های گوناگون جست‌وجو کنید، با انبوهی از اطلاعات و سابقه کار روبه‌رو می‌شوید که چهار بار نامزدی در جایزه بزرگ «گرمی» از جمله آنها است. او با اشاره به اینکه تازه‌ترین آلبومش یک دونوازی است، افزود: «تک‌نوازی، دونوازی و ساز و آواز عصاره و ریشه موسیقی ایرانی به شمار می‌آید که متاسفانه فراموش شده است. اگر چه هیچ مخالفتی با گروه نوازی ندارم، اما فکر می‌کنم تک نوازی‌ها و دونوازی‌ها به گذشته موسیقی ما یک عمق و جانی داده بودند که امروز جایش خالی است.»

سطحی‌گرایی در موسیقی امروز ایران

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش همگرایی و سطح‌گرایی را باعث سردرگمی در موسیقی دانست و افزود: «سردرگمی‌ در موسیقی ما موج می‌زند. از نظر کمی اگر چه در نوازندگی رشد کرده‌ایم، اما باید بگویم از نظر کیفی پیشرفت نکرده‌ایم.»

او ادامه داد: «همان‌طور که نوازنده‌ها را به صورت سطحی آموزش داده‌ایم، شنونده را نیز تربیت نکرده‌ایم. اگر ۲۰ سال پیش قشر شنونده فرهیخته‌ای برای این نوع موسیقی وجود داشت، اکنون‌‌ همان را هم از دست داده‌ایم.»

تبریک به اصغر فرهادی

کیهان کلهر که این روز‌ها در آمریکا به سر می‌برد، درباره موفقیت اصغر فرهادی در مراسم اسکار هم گفت: «با گرفتن جایزه از سوی فرهادی، اشک در چشمان من حلقه زد. ارزش این موفقیت هم زمانی بیشتر حس می‌شود که به یاد آوریم که کار فیلمسازی در ایران با محدودیت‌های محتوایی، فنی و سرمایه‌ای زیادی انجام می‌گیرد. این موفقیت را به او و عوامل فیلمش تبریک می‌گویم.» وی در واکنش به این سوال که فکر می‌کند چه زمانی موسیقی ایران نیز می‌تواند به موفقیت‌های سینما دست پیدا کند، پاسخ داد: «این مقایسه کار درستی نیست. جشنواره‌های موسیقی اغلب غیر مسابقه‌ای هستند و در آنها جایزه‌ای اهدا نمی‌شود. همین اجراهای متعدد موسیقی دانان ایرانی در خارج کشور و توجه مخاطبان غیر ایرانی به آن نشان دهنده پیشرفت ما در این هنر است که البته باید گسترش پیدا کند.»