اکران پر حاشیه سال ۹۱ در حالی با توقف نمایش دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» در سینماهای حوزه هنری و شهرداری آغاز شد که همچنان با عدم اکران «پس‌کوچه‌های شمرون»، «خوابم می‌آد» در سینماهای حوزه هنری ادامه‌دار شده است. به گزارش ایسنا در حالی‌که این شرایط متزلزل اکران، اهالی سینما را نگران کرده است، پیش‌بینی اینکه چه فیلم‌هایی از جشنواره فیلم فجر گذشته دچار مشکل برای اکران هستند،حائز اهمیت است.

پس از توقف اکران دو فیلم پرحاشیه نوروزی در سینماهای شهرداری و حوزه هنری محسن مومنی ـ رییس حوزه هنری ـ در مراسم پایانی جشنواره هنر انقلاب صراحتا درباره موضع حوزه هنری درباره اکران فیلم‌ها سخن گفت و تاکید کرد: «حداقل ۱۵ تا از فیلم‌های در نوبت اکران امسال، در سینماهای حوزه هنری نمایش داده نخواهند شد.» این در حالی است که هرگز نامی از این ۱۵ فیلم منتشر نشد.

در حالی حاشیه‌های اکران در سینماها به معضل جدی این روزها تبدیل شده است که سید علیرضا سجادپور ـ مدیر اداره نظارت و ارزشیابی در یک گفت‌‌‌‌وگوی تلویزیونی ـ سال گذشته پیش از جشنواره فجر مطرح کرد:« یکی از ویژگی‌های مهم دوره سی‌ام جشنواره فجر این است که بیشتر فیلم‌هایی که در جشنواره هستند پروانه نمایش می‌گیرند. این یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که در ساختار جشنواره فجر داده شده است. در دوره‌های قبل چون فیلم‌ها خیلی دیر به دفتر جشنواره می‌رسید، هیات انتخاب گاه مجبور می‌شد، نسخه‌های ناقص فیلم را ببیند و ما نیز به همین دلیل مجبور بودیم پروانه نمایش موقت برای فیلم‌ها صادر کنیم. این مساله باعث می‌شد فیلم‌ها در هنگام اکران عمومی در صف طولانی پروانه نمایش بمانند.»

وی درباره اصلاحاتی که در مورد فیلم‌ها اعمال می‌شود هم گفته بود: «اصلاحاتی که ما برفیلم‌ها اعمال می‌کنیم، براساس آن‌چیزی است که در آیین‌نامه آمده است، نه بیشتر. در واقع در آیین‌نامه آمده که کلمات دور از شأن، استفاده از دخانیات و غیره در فیلم‌ها باید تعدیل شود.»

سجادپور همچنین مطرح کرده بود: «در میان فیلم‌هایی که دیده شده، دو فیلم موارد اصلاحی بیشتری نسبت به سایر فیلم‌ها دارد و امکان دارد تنها این دو فیلم به دلیل اصلاحات زیادشان به جشنواره نرسند. همچنین یکسری از فیلم‌ها به دلیل آنکه نسخه نهایی آن تحویل دفتر جشنواره نشده، برایشان پروانه نمایش موقت صادر خواهد شد، چراکه صدور پروانه نمایش دائم منوط به مشاهده فیلم به صورت کامل است.