30 درصد ریزش مخاطب سینما نسبت به بهار پارسال

در سه ماه گذشته چندین فیلم روی پرده رفت، چندین فیلم روی پرده نرفت و دو فیلم هم از روی پرده پایین آمد تا وضعیت سینمای ایران در سال جاری در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. به همین دلیل، در ادامه گزارش‌های فصلی‌ از وضعیت فروش در گیشه سینماهای تهران، وضعیت گیشه فصل بهار شاید بتواند پاسخی مناسب برای این پرسش همیشگی که «آیا حال سینما خوب است؟» باشد. به گزارش ایسنا در فصل بهار سال‌جاری، ۲۱ فیلم روی پرده سینماهای تهران رفتند که سه عنوان از آنها فیلم‌های خارجی بودند که به صورت تک‌سانس و بسیار محدود اکران شدند.

افزایش قیمت بلیت، کاهش فروش کلی!

همانطور که گفته شد، ۲۱ فیلم با قیمت بلیت میانگین ۴۵۰۰ تومان در فصل بهار سینماهای تهران اکران شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی تا ۲۹ خردادماه، این تعداد از فیلم‌ها، مجموعا پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند؛ این درحالی است که فروش مدت مشابه سال قبل آن هم با قیمت بلیت پایین‌تر به بیش از شش و نیم میلیارد تومان رسیده بود.

بنابراین می‌توان گفت که حتی افزایش قیمت بلیت هم نتوانسته است، افت فروش سه ماه اخیر سینماها را جبران کند و سینماها در فروش کلی با حدود ۹ درصد کاهش روبه‌رو بوده‌اند.

ژانرها: باز هم کمدی

در سه ماه گذشته، هفت فیلم کمدی، شش فیلم اجتماعی، دو فیلم سیاسی و یک فیلم کودک، دفاع مقدس و ماورایی در سینماها اکران شده‌اند. در این بین، فیلم‌های کمدی با دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان فروش، حدود ۵۷۱ هزار مخاطب را به سینما کشانده‌اند.

همچنین شش فیلم اجتماعی سال جدید هم یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان فروش داشتند و حدود ۳۹۹ هزار مخاطب را به سینما آوردند، البته فروش فیلم‌های سیاسی هم با توجه به اینکه تنها دو اثر در این بخش اکران شده بودند به لطف «قلاده‌های طلا» حائز اهمیت است.

در این گونه، دو فیلم اکران شده توانستند یک و نیم میلیارد تومان فروش داشته باشند و ۳۶۷ هزار تماشاگر را به سینماها بیاورند؛ حدود ۸۵ درصد از فروش این گونه مربوط به «قلاده‌های طلا» بوده است.

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌ها

بسیاری از سینماداران در آغاز اکران نوروزی بر این باور بودند که «گشت ارشاد» و «قلاده‌های طلا» می‌توانند پرفروش‌ترین فیلم‌های سال جاری باشند.

به‌رغم حواشی بسیار زیاد اکران نوروزی، این پیش‌بینی درست از آب درآمد و «گشت ارشاد» با حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در سال جاری و ۱۳۵ میلیون تومان در اسفند ۹۰ توانست بیشترین فروش را در فصل بهار داشته باشد.

همچنین «قلاده‌های طلا» هم با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نخستین فصل سال و ۴۸ میلیون تومان در روزهای پایانی اسفندماه سال قبل در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفت.

در این میان، فروش روزانه چند ده‌میلیون تومانی «خوابم‌ می‌آد» که از اواخر خردادماه اکران شده، این نوید را می‌دهد که نخستین فیلم سینمایی رضا عطاران بتواند گیشه سینماها را در فروش تکان بدهد.

اما در مقابل، کم‌فروش‌ترین فیلم فصل بهار قطعا «سیب و سلما» بوده که در مدت ۲۰ روز تنها ۱۱ میلیون تومان فروش داشت. (بدون احتساب فیلم‌های خارجی اکران شده)

همچنین «دوستی از جنس آتش» زنده‌یاد امیر قویدل هم کمی کمتر از ۱۲ میلیون تومان فروش داشت.

تعداد مخاطبان: دریغ از پارسال‌ها!

مهمترین مولفه رونق سینما در دنیای امروز مخاطب است. به همین دلیل در سال‌های اخیر، بحث تعداد مخاطب و کاهش و افزایش آن در سینمای ایران یکی از چالش‌های اساسی بوده است. در فصول مختلف سال قبل، دیدیم که تعداد مخاطبان به نسبت سال ۸۹ با رشد مواجه شده بود، اما آیا این رشد در سال ۹۱ هم ادامه داشته است؟

سینماها از اول فروردین‌ماه ۹۱ با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و میانگین قیمت بلیت در سینماهای تهران از ۳۵۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان رسید. بر این اساس، محاسبات نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته، یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر به سینما رفته‌اند (با احتساب افزایش ۱۰درصد تعداد مخاطبان برای روزهای نیم‌بها). همچنین فیلم‌های اکران نوروزی که از ۲۵ اسفندماه روی پرده رفته بودند، در پنج روز اول نمایش خود در سال قبل توانستند ۷۰ هزار نفر را به سینماها بیاورند.

نکته حائز اهمیت اینجا است تعداد مخاطبان بهار ۹۱ سینماهای تهران به نسبت سال ۸۹ که کارشناسان آن را یکی از بدترین سال‌های سینمای ایران می‌دانند تنها پنج درصد رشد داشته است.

همچنین سینماها نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ با ۴۵ درصد افت مخاطب روبه‌رو شده‌اند، البته به نظر می‌رسد اگر همین‌طور بخواهیم وضعیت فروش را با سال‌های قبل مقایسه کنیم، به ریزش مخاطب ۷۰ ـ ۸۰ درصدی هم می‌رسیم!

در هر صورت، سینماهای تهران در شرایط فصل گذشته، با ریزش ۲۹ تا ۳۰ درصدی مخاطب نسبت به بهار سال قبل روبه‌رو بوده‌اند. همچنین سینما‌های تهرانی در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۸ که سال نسبتا پر رونقی برای سینمای ایران بوده است با ۴۵ درصد کاهش مخاطب روبه‌رو شده‌اند!