می‌خواهم مردم را با کتاب آشتی دهم

در این نشست فردوسی‌پور درباره دستمزدهای میلیاردی در فوتبال انتقاد کرد

نشست «جامعه، کتاب و فوتبال» با حضور عادل فردوسی پور، امیر حاج رضایی، حمید رضا صدر و سپهرسبحانی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این نشست که عصر چهارشنبه، ۲۴ خردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد عادل فردوسی‌پور کارشناس فوتبال و مترجم کتاب «فوتبال علیه دشمن» نوشته سایمون کوپر ـ درباره‌ ترجمه این کتاب عنوان کرد: در ابتدا باید یک اعتراف تلخ کنم و با اینکه مجله و روزنامه زیاد می‌خوانم؛ اما خیلی کم کتاب می‌خوانم. در دوره‌ای دوست داشتم که کتاب فاخری درباره فوتبال بخوانم. مدت‌ها جست‌وجو کردم؛ اما کتاب خوبی ندیدم تا اینکه توسط یکی از دوستانم کتاب «فوتبال علیه دشمن» به دستم رسید. ماه رمضان ۸۷ ترجمه‌ این کتاب کلید خورد و طی چند فرآیند آن را ترجمه کردم. البته ابتدا فکر می‌کردم کار راحتی است؛ اما بعد دیدم کتاب به شدت سختی است و البته خوب. فردوسی‌پور درباره نقش فوتبال در جوامع امروز و در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: واقعیت این است که فوتبال، جنگ، سیاست، عشق و همه چیز است. فوتبال فراتر از هر آن‌چیزی است که در تلویزیون و قاب سبز دیده می‌شود. خشم، عشق و هیجان همگی در فوتبال وجود دارند و همین موضوع باعث شده است که فوتبال برای ما همه زندگی باشد.

تهیه‌کننده و مجری برنامه «۹۰» در ادامه به ترجمه کتاب دیگری با نام «کتاب جامع فوتبال» اشاره کرد و گفت: این کتاب هم‌اکنون در حال ترجمه است که در واقع می‌توان آن را به عنوان یک دایره‌المعارف فوتبالی دانست و برای انتشار آن فعلا منتظر حل شدن مشکل نشر چشمه هستم.

فردوسی‌پور همچنین درباره دستمزدهای میلیاردی در فوتبال و قراردادهای این روزهای فوتبالیست‌ها عنوان کرد: مسلما مردم ما با دستمزدهای میلیاردی ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند؛ چرا که یک کارمند که حقوق بسیار اندکی دارد، نیز خود را با یک فوتبالیست مقایسه می‌کند. این درست است که در همه دنیا فوتبالیست‌ها قشر ثروتمند جامعه هستند؛ ولی به هر حال، تضاد طبقاتی زیادی بین مردم و فوتبالیست‌ها وجود دارد. البته مردم آنها را دوست دارند و نام‌شان را فریاد می‌زنند.

او در ادامه درباره بازخورد برنامه «۹۰» عنوان کرد: مردم همیشه به این برنامه لطف داشته‌اند و یکی از انگیزه‌های ما برای ادامه برنامه نیز همین لطف مردم بوده است.

او درباره اتفاقاتی که خارج از فوتبال هستند؛ ولی در فوتبال تاثیر می‌گذارند، نیز گفت: مردم در مقابل اتفاقاتی که ورزشی نباشند، به شدت موضع می‌گیرند.

فردوسی‌پور همچنین درباره انتشار کتاب‌های فوتبالی عنوان کرد: امیدوارم روزی برسد که تعداد کتاب‌های فاخر فوتبال به حدی برسد که این‌گونه برنامه‌ها و نشست‌ها افزایش یابد. یکی از هدف‌های من از ترجمه کتاب‌های فوتبالی این بود که بتوانم فوتبال‌دوستان را به سمت کتاب‌خوانی بکشانم و آنها را با مقوله کتاب آشتی دهم. متاسفانه جامعه ما جامعه کتاب‌دوستی نیست؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت، از ۱۰۰ هزار نفری که برای دیدن بازی ایران و قطر به ورزشگاه آزادی رفتند، درصد بسیار کمی کتاب‌خوان هستند. امیدوارم سرانه مطالعه کتاب بالا برود و با تلاش‌های دکتر صدر در زمینه انتشار کتاب درباره فوتبال و همچنین کتاب‌هایی که من سعی در انتشار آنها دارم، بتوانیم جامعه را با مطالعه آشتی دهیم.