دنیای اقتصاد- شایان ربیعی: مشخصه روز دوم جشنواره در برج میلاد، صدای بلند خنده تماشاگران در زمان اکران فیلم‌ها بود. دو فیلم از دو جنس کاملا متفاوت حاضران در سالن اصلی برج میلاد را خنداندند. یک فیلم «سهیلا، شماره ۱۷» بود که تم کمیک داشت و دیگری فیلم «دعوتنامه» که اگرچه یک فیلم غیرکمدی بود اما پرداخت نامناسب داستانی‌‌اش بارها تماشاگران را به تشویق اعتراضی و خنده واداشت. اما این همه ماجرا نبود. در دو سانس ابتدایی روز دوم، نخست فیلم مستند «انحصارورثه» روی پرده رفت که با توجه به تجربه‌ سال‌های گذشته، استقبال مناسبی از آن انجام شد.

بعد از آن «چراغ‌های ناتمام»، ‌ به کارگردانی مصطفی سلطانی، اکران شد که البته نتوانست رضایت خبرنگاران و منتقدان را جلب کند. فیلم‌های بعدی «سهیلا شماره ۱۷» و «دعوتنامه» بود. این فیلم‌ها همان‌طور که گفته شد واکنش‌های جالبی از سوی مخاطبان در پی داشت و فیلم «تابستان داغ» نیز با استقبال حاضران در سالن اصلی مواجه شد. برنامه‌های اعلام شده در کنداکتور جشنواره در روز دوم با نظم بیشتری برگزار شد به‌نحوی که کمترین تاخیر در برگزاری برنامه‌ها وجود داشت. در همین روز و همزمان با اکران فیلم «سهیلا شماره ۱۷»، ‌حجت‌الله ایوبی به صورت سرزده به کاخ جشنواره آمد و ضمن تماشای بخش‌هایی از فیلم، در بیرون از سالن به سوالات خبرنگاران درباره واکنش فرهادی به تصمیم ترامپ و... پاسخ داد. در حاشیه نشست فیلم «سهیلا شماره ۱۷»، محمد حیدری کاتالوگ این دوره جشنواره را رونمایی کرد. این کاتالوگ به نماینده‌های برخی از رسانه‌های گروهی ارائه شد.جشنواره از روز دوم با اکران دو فیلم قابل‌توجه «سهیلا شماره ۱۷» و «تابستان داغ» با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و جشنواره فجر پس از کش و قوس‌های فراوان روی ریل افتاد.

مرورفیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز دوم

چراغ‌های ناتمام

فیلم«چراغ‌های ناتمام» اولین فیلم داستانی بلند مصطفی سلطانی به نویسندگی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و مجید اسماعیلی است که در بخش سودای سیمرغ سی‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این کارگردان در اولین فیلمش که ۸۵ دقیقه است، به سراغ سینمای دفاع‌مقدس رفته است.

قصه فیلم: جلال نویسنده‌ است و می‌خواهد حرف دلش را بنویسد. نه بازاری‌نویس است و نه سفارش می‌گیرد. با هیچ ناشری بیش از چند روز دوام نمی‌آورد...

بازیگران: مجید صالحی، ‌شقایق فراهانی، داریوش ارجمند، علیرضا استادی، حسین مهری و...

نقد فیلم: فیلم نتوانسته در بازنمایی رویدادها و ارزش‌هایی که آن را دستمایه محتوا قرار داده، موفق باشد. برخی ضعف‌های اساسی و ابتدایی فیلم همچون کادربندی، نور پردازی و طراحی صحنه باعث شده تا چراغ‌های ناتمام در حد یک تله‌فیلم ضعیف جلوه کند.

دعوتنامه

«دعوتنامه» ششمین فیلم به کارگردانی مهرداد فرید است. کارگردان این فیلم تهیه‌کنندگی کار خودش را بر عهده داشته و فیلمنامه‌اش را هم به کمک حمید چمنی نوشته است. این فیلم سه اپیزودی، تم مذهبی دارد و ۸۳ دقیقه است.

قصه فیلم: فیلم روایت مردی به نام ذبیح است که به خاطر نیاز به پول برای درمان بیماری پسرش، دست به دزدی می‌زند و...

بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، بهزاد جعفری و...

نقد فیلم: «دعوتنامه» در واقع یک تله فیلم است. دکوپاژ نه‌تنها نتوانسته برخی از بازی‌های بازیگران فیلم را به‌خوبی نمایش دهد، بلکه باعث شده یک وجه کمدی، ‌ اغراق شده و نامناسب از بازی‌ها در تصویر بازنمایی شود. این در حالی است که فیلم اصولا کمدی نیست. دیالوگ‌نویسی‌ها نامناسب و نامانوس است و قاب‌بندی تصویر به نحوی بسیار ابتدایی انجام شده است.

سهیلا، شماره 17

فیلم سینمایی «سهیلا شماره۱۷» اولین ساخته سینمایی محمود غفاری است که تهیه‌کنندگی آن را سیدامیر سیدزاده بر عهده دارد. نام قبلی این فیلم «سهیلا» بود که همزمان با تدوین نهایی، ‌ تغییر نام داد. مضمون فیلم اجتماعی است و ازدواج افراد میانسال را دستمایه قصه قرار داده است. فیلم اول محمود غفاری ۷۷دقیقه است.

قصه فیلم: سهیلا دختری ۴۰ ساله است که هنوز ازدواج نکرده و برای ایجاد ثبات در زندگی‌اش تصمیم به ازدواج می‌گیرد. او به یک موسسه همسریابی مراجعه می‌کند...

بازیگران: زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، احسان امانی و...

نقد فیلم: ریتم خوب فیلم یکی از نقاط قوت آن است. غیر از سکانس‌هایی که مبتنی بر دیالوگ‌های طولانی است، فیلم خوش‌ریتم و روان است. بازی زهرا داوودنژاد در فیلم از نقاط قوت دیگر فیلم است.

تابستان داغ

فیلم«تابستان داغ» را می‌توان چهارمین اثر سینمایی ابراهیم ایرج‌زاد نامید. این فیلم را پیام کریمی نوشته و جوادنوروز بیگی تهیه کرده است. این نخستین فیلم بلند سینمایی ایرج‌زاد است. او در این فیلم در سکانس‌های متعددی به فیلم‌های «درباره الی»، «ابد و یک روز» و فیلم‌های دیگری از این دست، به لحاظ دکوپاژ و میزانسن ارجاع داده است. تابستان داغ ۸۴ دقیقه است.

قصه فیلم: درباره زن جوانی است که با دختر بچه شش ساله‌اش دور از شوهرش زندگی‌می‌کند.

بازیگران: علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، صابر ابر و ...

نقد فیلم: فیلم به‌عنوان یک فیلم اولی، اثری قابل‌توجه و اثرگذار است. میزانسن و دکوپاژ بسیار به فیلم‌های فرهادی شباهت دارد. ریتم فیلم به خوبی حفظ شده و بازی بازیگران خردسال آن به‌خوبی از آب درآمده است. سکانس پایانی فیلم از حجم سیاهی قصه می‌کاهد و از این نظر بیش از آثار فرهادی یا فیلمی چون «ابدویک روز» امیدبخش است.