گام جدی راه‌اندازی شبکه خانگی محصولات فرهنگی

گروه فرهنگ و هنر: یک گام جدی دیگر برای صنعت سینما و نمایش خانگی ایران برداشته شد و سند تفاهم‌نامه پروژه VOD بین عاملان اصلی این پروژه به امضا رسید تا فعالان این عرصه بتوانند با خیال راحت‌تر به تولید فیلم و سریال ایرانی بپردازند و خیالشان بیش از گذشته از رعایت حقوقشان راحت باشد. در چند سال گذشته هر وقت حرف از این پروژه زده شده بود انتقادهایی به شکل راه‌اندازی آن شده بود. محمدرضا عباسیان مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری که برای اولین بار در دوره مدیریت او این بحث مطرح شد، از اولین کسانی بود که چندی قبل در روزنامه «دنیای اقتصاد» و همچنین در برنامه سینمایی هفت به تشریح این پروژه پرداخت. vod شبکه خانگی نمایش محصولات چند رسانه‌ای است که ایده راه‌اندازی آن چند سال پیش مطرح شد و اکنون مقدمات اجرایش فراهم می‌شود تا خانواده‌های ایرانی با پرداخت مبلغی به‌صورت دوره‌ای به این شبکه دسترسی پیدا کنند و آثار مورد علاقه خود را روی سیستم خانگی به تماشا بنشینند.

محتوای رسانه‌ها در دسترس مخاطب

محمدرضا عباسیان، مدیر سابق موسسه رسانه‌های تصویری در این خصوص گفت: در حال حاضر روش حاکم بر شبکه نمایش خانگی ما dvd است که سالیان طولانی است که محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، اما مشکلاتی نظیر قاچاق و... وجود دارد. حدود ۲۰ میلیون خانواده در ایران هستند که در کمترین حالت باید بگوییم حدود ۱۰ درصد از این خانواده‌ها مخاطب شبکه نمایش خانگی شوند. یعنی حداقل ۲ میلیون dvd فروخته شود یا ۳ میلیارد تومان درآمد برای یک تهیه‌کننده حاصل شود. اما در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میانگین فروش dvd ماست که این فاجعه است. وی افزود: اما این یعنی مردم این فیلم‌ها را نمی‌بینند؟ می‌بینند اما از طرق دیگر دانلود می‌کنند و رایگان می‌بینند. vod می‌گوید ما تمام محتوای رسانه‌ای را از طریق شبکه‌های مختلف در دسترس مخاطب قرار دهیم. دسترسی مخاطب به این آرشیو به دو طریق صورت می‌گیرد. یکی اینترنت و مودم‌های adsl است که محتوای مجاز و غیرمجاز را همین امروز رایگان در اختیار مخاطب قرار داده‌اند و حقوق صاحبان آثار تضییع می‌شود. اما چرا جلوی اینها گرفته نمی‌شود؟ چون برای دانلود این فیلم‌ها اینترنت مصرف می‌شود و منافع شرکت‌های وابسته به مخابرات برای تامین اینترنت تامین می‌شود. مدیر سابق موسسه رسانه‌های تصویری خاطرنشان کرد: اما راه دوم؛ شما یک ستاپ باکس می‌گیرید و آرشیو کامل این محتوا را به صورت بسته‌ای به مخاطب می‌فروشید و برای مخاطب هم می‌صرفد و از خرید dvd برای او ارزان‌تر می‌شود و در عین حال حقوق تولیدکننده هم تضییع نمی‌شود.

VOD رفیق رسانه ملی است

صبح دیروز مراسم امضای تفاهم‌نامه پروژه VOD بین موسسه رسانه‌های تصویری، نمایندگان شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدئویی با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و نمایندگان شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدئویی برگزار شد. در ابتدای این مراسم مصطفی ابطحی گفت: به‌دلیل گسترش تحولات و تغییرات در حوزه فناوری و اطلاعات، امروزه امکان انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا بر بستر اینترنت فراهم شده است. این در حالی است که این قابلیت در کمتر از ۱۰۰ سال گذشته به وجود آمده که محتوای تصویری و ویدئویی توسط اینترنت انتقال پیدا می‌کند. در ادامه این مراسم، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم به مساله تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم و اگر نگران ولنگاری فرهنگی در کشور هستیم که واقعا هم باید باشیم، باید نیروهای لازم را فراهم کنیم تا مردم ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند. در واقع مردم ایران قدرت تصویرسازی بالایی دارند و این توان از پشتوانه تاریخی چندهزار ساله تمدن، شعر و ادب ما نشات گرفته است. ما در حوزه تصویرسازی محتوای سینمای ایران در جهان قدرت بسیار خوبی داریم و این نوع تصویرسازی می‌تواند به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی در کشور باشد. با استفاده از طرح VOD مردم می‌توانند به این تولیدات دسترسی داشته باشند و ایرانی‌های خارج از کشور نیز که محصولات ایرانی را همیشه پیگیری می‌کنند، می‌توانند به راحتی از این محصولات استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که ایرانی‌های خارج از کشور از مام وطن جدا نشوند و برای رسیدن به این هدف، باید برای حفظ فرهنگ کشور تلاش کنیم. وقتی کالای ایرانی در دسترس مخاطب ایرانی خارج از کشور قرار بگیرد، بی‌شک ترجیح می‌دهد که از این محصولات استفاده کند. رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: این شب‌ها مردم از ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی فاصله می‌گیرند و در صف سینماها قرار می‌گیرند. این انتخاب نشان می‌دهد که مردم ترجیح می‌دهند فیلم‌های ایرانی را ببینند. می‌توان گفت که موفقیت سینمای ایران، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و موفقیت VOD نیز می‌تواند به همین شکل تعبیر شود. ایوبی با اشاره به دلنگرانی‌هایی که برای اجرای برخی از طرح‌های فرهنگی در کشور به وجود می‌آید، گفت: قرار نیست هر نوع محتوایی در VOD ارائه شود. در این پروژه تنها محتوای فرهنگی و هنری ارائه می‌شود که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشد. VOD رفیق رسانه ملی است و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک رقیب برای آن دانست. من تایید می‌کنم که VOD رقیب هیچ رسانه‌ای نیست و تنها یک فضای مجازی برای ارائه کالایی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

غرب مصرف‌کننده کالای فرهنگی است

وی ادامه داد: هرچند بودجه فرهنگ و هنر ایران بسیار کم است، اما ما می‌توانیم با همین بودجه کم، شرایط مناسب برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور را فراهم کنیم. من مطمئن هستم که نگاه جهان شرق و جهان اسلام به ما است. هرچند که ممکن است نگرانی‌هایی از سوی جامعه متدین کشور در زمینه فرهنگ و هنر به‌خصوص پروژه VOD وجود داشته باشد و آنها نگران این باشند که ما در این عرصه بازنده شویم و برنده این پروژه کالای آمریکایی باشد، اما فکر می‌کنم اگر کسی ایران، اسلام و محتویات تولید ایرانی را بشناسد، دیگر نگران هیچ چیز نخواهد بود. رئیس سازمان سینمایی گفت: من بر این باور هستم که جهان غرب مصرف کننده کالای فرهنگی است. زمانی که جهان غرب عاشق مولانا، حافظ و سعدی است و غرب کتاب‌های آنها را روی سر خود می‌گذارد، سینماگران ما نمی‌توانند این آثار را به زبان تصویر برای مخاطب غربی به تصویر کشند.

کلیک در فضای اینترنتی قدرت است

علیرضا داودنژاد، نماینده شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در بخش دیگری از این مراسم توضیح داد: زمانی ما یک بلیت می‌خریدیم و می‌رفتیم سینما و از طریق آن وارد یک جهان دیگر می‌شدیم، زمانی هم که از سینما خارج می‌شدیم دیگر آن آدم سابق نبودیم. در واقع سینما به ما خیره شده است و امروز ما از خلال مانیتور با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و جهان و تاریخ در همین قاب رخ می‌دهد. قدرت امروز جهان توسط دیجیتال توزیع می‌شود. در واقع می‌توان گفت کلیک در فضای اینترنتی یک قدرت است و کسی بیشتر کلیک می‌خورد که محصول فراگیرتر و اثرگذارتری داشته باشد. محصولی که دانایی سینمایی داشته باشد. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما توضیح داد: امروزه ما هم نیروی انسانی خلاق و هم مردمی که محصولات سینمایی ایران را دوست دارند، در اختیار داریم اما مساله اینجاست که چرا مخاطب ایرانی پای کالای ما نمی‌نشیند. در واقع مخاطب ایرانی در اختیار تولیدکننده خارجی است و ما در زمینه جذب مخاطب با مشکل مواجه هستیم. وی ادامه داد: من در مورد استاندارد سینمای ایران صحبت می‌کنم نه در مورد استاندارد صنعت خودرو در کشور. سینمای ایران از نظر استاندارد در سطح بالایی قرار دارد و تولیدات قابل توجهی را در این زمینه به مخاطب ارائه می‌کند، اما باز هم مخاطب ما از محصولات خارجی استفاده می‌کند.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه با مطرح شدن طرح VOD بسیار وحشت کردم و می‌ترسیدم که این طرح به سینمای ایران صدمه بزند، بیان کرد: خوشبختانه مجریان این طرح به ما این اطمینان را دادند که هیچ اتفاق بدی برای سینمای ایران رخ نمی‌دهد، بلکه میلیون‌ها کلیک برای محصولات سینمای ایران خورده می‌شود و من فکر می‌کنم با این تفاهم‌نامه، نهضت تولید محتوا در کشور انجام می‌شود. منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما نیز توضیح داد: سینمای ایران در دو سال گذشته توانست خود را ثابت کند. اصلی‌ترین حرف این تفاهم‌نامه این است که ما یک فرصت به دست آورده‌ایم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. اگر این فرصت به خوبی استفاده نشود، ضربه اصلی به فرهنگ می‌خورد و اگر موفق شویم، مرزهای فرهنگی کشور را به وسعت جهان ارائه می‌دهیم. این تهیه‌کننده تاکید کرد: در واقع VOD به نوعی پرتاب شدن محتوای ایرانی به سراسر جهان است. ما نیازمند حمایت جدی سازمان صدا و سیما هستیم و هر اتفاق خوب فرهنگی که در هر گوشه کشورمان رخ می‌دهد، متصل به نظام است و همه باید برای موفقیت آن تلاش کنند.