برگزاری همایش رونق اقتصادی و اشتغال

گروه بازرگانی:پس از آنکه سال ۹۴ با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت نام‌گذاری شد، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی ایران بر آن شد، تا زمینه تعامل هرچه بیشتر با دولت را به وجود آورد، اگرچه پیش از این طی چند سال گذشته نمایندگان بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی ایران در جلسات دولت حضور می‌یابند و تاکنون ۴۶ جلسه شورای گفت‌وگو با حضور ۶ وزیر دولت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده است اما این بار در قالبی جدی‌تر همایش «همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی» قرار است تا برای بررسی موانع پیش‌روی اقتصاد کشور، رونق فضای کسب‌وکار و تولید برگزار شود.

معاون امور اقتصادی اتاق ایران، در این رابطه عنوان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به همدلی و همزبانی دولت و ملت از طرف مقام معظم رهبری، این همایش ۲۸اردیبهشت در پنج کارگروه مختلف با موضوعات مرتبط با فضای کسب‌وکار حاکم بر کشور، با حضور نمایندگانی از دولت، قوه قضائیه، مجلس، سه اتاق ایران، اصناف و تعاون و همچنین استادان دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

مرتضی الله‌داد به سرفصل‌های این همایش اشاره کرد و گفت: در این همایش از تمام دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا برای سیاست‌گذاری حل مشکلات پیش‌روی بخش اقتصادی حضور یافته و نظر کارشناسی خود را اعلام کنند در همین راستا به دنبال سخنرانی و شعار دادن نیستیم بلکه تاکید داریم، تا راهکار عملی برای مشکلات پیش‌رو تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه ۵ میزگرد تخصصی در حوزه‌هایی که به نظر چالش اقتصاد خواهد بود، برگزار می‌شود، گفت: مقررات‌زدایی در پانل اول در محورهای مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به ساختار بهینه کار، اولویت‌های مقررات‌زدایی، مجوزهای غیرضروری و همچنین بازنگری در سیاست‌های مالیاتی و تامین اجتماعی از نگاه مقررات اشاره کرد.

وی گفت: در پنل دوم به موضوع نرخ سود بانکی و کاهش نرخ سود به‌صورت دستوری پرداخته خواهد شد. چگونگی افزایش اقتدار و پاسخگویی و تقویت نقش بانک مرکزی از جمله محور‌های این پانل است.همچنین در این پنل به موضوع بازار سرمایه و توسعه بازار اولیه پرداخته می‌شود. نرخ سود بانکی دستوری است و خواستار افزایش اقتدار و پاسخگویی نقش نظارتی بانک مرکزی هستیم که قطعا ابزارها و راهکارهای مختلفی دارد که باید برطرف شود.

تدوین استراتژی توسعه اقتصادی یکی دیگر از پانل‌های مهم همایش همدلی و همزبانی خواهد بود که به گفته دبیر این همایش به‌‌رغم آنکه پس از انقلاب ۵ برنامه توسعه‌ای در کشور تدوین شده، اما هیچ کدام توفیق چندانی نداشته‌اند و نهایتا برنامه سوم توسعه که از نظر اقتصاددانان بهترین برنامه‌ای بوده که در کشور اجرا شده تا ۵۰ درصد اجرایی شده است. تاکنون یا دولت‌ها اعتقادی به برنامه‌ریزی و اجرا نداشته‌اند یا اگر برنامه‌ریزی کرده‌اند، در اجرا به دولت بعدی سپرده شده و با مشکل مواجه‌ شده‌ایم.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به پانل چهارم اشاره کرد و گفت: در این پانل نگاه بلند‌مدتی به دوران بعد از تحریم خواهد داشت. برای اینکه بتوانیم با اقتصاد سایر کشور‌ها تعامل مطلوبی برقرار کنیم ناچار به عضو شدن در سازمان تجارت جهانی هستیم از طرفی دیگر هم باید تعرفه‌هایمان را پایین بیاوریم. پایین آوردن تعرفه‌ها قطعا در میان‌مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

مشاور عالی اتاق اصناف ایران نیز با حضور در این نشست، با تاکید بر نقش اصناف در اقتصاد کشور گفت: در ایران حدود سه میلیون واحد صنفی وجود دارد که در بیش از ۸۰۰ رشته تولیدی فعالیت دارند و ۱۸درصد تولید ناخالص ملی توسط آنها تولید می‌شود و ۲۳ میلیون نفر که معادل ۳۰ درصد جمعیت کشور می‌شود، خانواده‌ اصناف کشور هستند و برای توسعه پایگاه اقتصادی خود تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: بین سه قوه و سه اتاق توافقی اصولی برای رسیدن به رونق اقتصادی وجود دارد و برگزاری این همایش در راستای این توافق است.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش، هدفمند و برای رسیدن به سیاست‌های کاربردی و تصمیم‌ساز در اقتصاد کشور خواهد بود.

وی محورهای همایش آتی را تنظیم و تضمین بهینه منابع اقتصادی کشور، تمرکز و سازماندهی تعامل پویا و اثربخش همه قوا و اتاق‌ها برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: سه‌اتاق با سیاستمداران و مجریان حاکمیتی در این همایش روی رسیدگی با سرعت بیشتر به مسائل و مشکلات کشور و استفاده از فرصت‌ها برای حل این مسائل تمرکز خواهند کرد.

ماشاءالله عظیمی، دبیر کل اتاق تعاون نیز در این راستا عنوان کرد: این همایش با هدف ایجاد ظرفیت برای تعامل بیشتر فعالان بخش خصوصی و کارگزاران نظام در محل اتاق ایران به‌عنوان یکی از نمایندگان بخش خصوصی و برای رساندن صدای مردم و تعاونی‌ها به قوای مقننه، مجریه و قضائیه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری شورای گفت‌وگو گفت: این همایش به بهره بردن هر چه بیشتر از ظرفیت شورای گفت‌وگو کمک کرده و به غنای این شورا می‌افزاید.

عظیمی با اشاره به تاکید اتاق تعاون در این همایش روی ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تعاونی، بهینه‌سازی همه ظرفیت‌های اقتصاد کشور مانند سوخت و نیروی انسانی تصریح کرد: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید ورود تعاونی‌ها و مردم به بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کل اتاق تعاون با تاکید بر لزوم برداشته شدن موانع حضور قوی بخش‌های غیردولتی در اقتصاد گفت: اقتصادهای جهان با استفاده از ظرفیت‌های شبکه تعاونی در جهت مشارکت عمومی و خصوصی مردم در حوزه‌های مختلف گام برمی‌دارند؛ چرا که برای داشتن اقتصادی موفق باید امور به خود مردم سپرده شود.