پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از پیشنهاد اعتبار ۷۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت آب و برق در لایحه بودجه سال ۹۴ خبر داد. علیرضا دائمی با بیان اینکه این میزان در مجموع ۳۰ درصد در مقایسه با بودجه سال ۹۳ افزایش داشته است، اظهار کرد: جهت‌گیری عمده بودجه سال ۹۴ صنعت آب و برق توجه به بهره‌وری، حفاظت و نگهداری از منابع آب کشور است و در این بودجه پیشنهادی، نگاه خاص و ویژه‌ای به موضوع آب‌های زیرزمینی شده است. وی افزود: شاید در تاریخ تدوین بودجه سالانه دولت، امکان‌پذیر نبود که ارقام و اعتبارهای مربوط به حفاظت و نگهداری و بهره‌وری را تا این سطح بالا ببریم.

دائمی ادامه داد: به‌طور معمول منابع بودجه در سال‌های گذشته برای طرح‌های ‌سازه‌ای اختصاص می‌یافت اما امسال به غیر از افزایش در طرح‌های‌ سازه‌ای، در طرح‌های علاج‌بخشی، بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هم افزایش قابل‌توجهی داشته‌ایم. وی اولویت بودجه را اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و افزود: بر همین اساس در بودجه سال ۹۴ طرح جدیدی را آغاز نخواهیم کرد اما اجرای ۴۰ طرح بزرگ در بخش سد، آب‌رسانی و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی پایان خواهد یافت. دائمی بودجه بخش برق را دارای کمترین رشد عنوان کرد و افزود: باوجود بدهی بسیار زیادی که وجود دارد، رشد اعتبار بدون احتساب بخش برق‌آبی حدود ۱۵ درصد است که این رقم کمک زیادی به ما نخواهد کرد. وی تصریح کرد: صنعت برق سالانه به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما آنچه از اعتبار دولتی پرداخت می‌شود، حدود ۵۳۰ میلیارد تومان است و اگر مقایسه‌ای انجام شود، رقم بسیار کمی یعنی حدود یک شصتم نیازها از اعتبارهای عمرانی کشور تامین می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای پرداخت بدهی‌های بخش برق، گفت: تهاتر بدهی‌های وزارت نیرو با اقساطی که از فروش نیروگاه‌ها به مالکان جدید بر جای مانده، از ظرفیت‌های دیگری است که در بودجه دیده شده است و کسانی که نیروگاه‌ها را از دولت خریداری کرده‌اند، می‌توانند به‌ازای مبالغی که برای فروش برق تولیدی نیروگاه از وزارت نیرو طلب دارند، طلب‌ها و بدهی‌های خود را با این وزارتخانه تهاتر کنند.

وی درباره بودجه بخش آب‌رسانی روستایی گفت: باوجود ۹۰۰ مجتمع نیمه‌کاره آب‌رسانی روستایی و کمبود آب در بسیاری از روستاهای کشور، میزان اعتبار ایجاد این مجتمع‌ها با ۱۰۰ درصد افزایش به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما نیاز واقعی در این بخش حدود چهارهزار میلیارد تومان است.