گروه صنعت و معدن: گمرک ایران جزئیات واردات و صادرات ۱۰ قلم عمده کالایی در بهار ۱۳۹۳ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته را اعلام کرد. درحالی مجموع صادرات غیرنفتی و واردات ایران در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته ۵ میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار افزایش داشت و به رقم ۲۴ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار رسیده که سهم صادرات غیرنفتی ۱۱میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار و واردات ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار بوده است. در فهرست منتشر شده از سوی گمرک، «دانه گندم سخت» به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۶/۶ درصد، «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمترمکعب» به ارزش ۴۳۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۹/۳ درصد، «برنج» به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۹/۲درصد، «دانه ذرت دامی» به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۶/۲ درصد و «کنجاله سویا» به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۱/۲ درصد به ترتیب در رتبه اول تا پنجم واردات در بهار امسال قرار داشته‌اند. این در حالی است که در بهار ۱۳۹۲ «برنج»، «کنجاله سویا» و «دانه گندم سخت» به عنوان کالاهای اساسی در رتبه اول تا سوم واردات قرار داشتند و «دانه ذرت دامی» هم همچون سال گذشته رتبه چهارم خود را در فهرست ۱۰ قلم عمده وارداتی حفظ کرده است. با این حال «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز» با هفت پله جابه‌جایی، در رتبه دوم کالاهای وارداتی است، در حالی که رتبه واردات این کالا در سال گذشته نهم بوده است. از سوی دیگر، «شکر تصفیه نشده» به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۹/۱ درصد، «روغن خام سویا» به ارزش ۲۰۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۸/۱درصد، «دستگاه‌های گیرنده، فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS» به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۵/۱ درصد، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار» به ارزش ۱۵۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۲/۱ درصد و «قطعات گوشت بی‌استخوان یخ زده از نوع گاو» به ارزش ۱۵۱ میلیون و سهم ارزشی ۲۲/۱درصد در رتبه ششم تا دهم واردات قرار دارند. این فهرست در حالی منتشر شده که در سال گذشته رتبه شکر تصفیه نشده در فهرست واردات ۱۲ بوده که در بهار امسال به رتبه ۶ تغییر یافته است. از سوی دیگر، روغن خام سویا همچنان رتبه هفتم واردات را حفظ کرده است. نکته قابل توجه در این فهرست جابه‌جایی رتبه دستگاه‌های گیرنده، فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS در بهار امسال است؛ به‌طوری‌که رتبه این قلم کالا در فهرست واردات از ۱۰۷۵ در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲، به هشت در بهار امسال رسیده است.

در این فهرست همچنین محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار نیز جابه‌جایی رتبه داشته و از رتبه هشتم در بهار ۱۳۹۲ به رتبه نهم در بهار ۱۳۹۳ رسیده است. از سوی دیگر قطعات گوشت بی استخوان یخ زده از نوع گاو نیز که در بهار سال گذشته در فهرست ۱۰ قلم عمده وارداتی قرار نداشت (رتبه ۲۷ در بهار ۱۳۹۲) امسال در رتبه دهم قرار گرفته است.

در بهار ۱۳۹۳ برای بالغ بر ۴۴۱۷ ردیف تعرفه، ارزش وارداتی وجود داشته است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۳۹۴۰ ردیف بوده است.

بر اساس گزارش گمرک، در بهار امسال عمده محصولات صادراتی، «پروپان مایع شده» به ارزش ۵۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۳/۶درصد، «متانول» به ارزش ۴۰۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۴/۵ درصد، «قیر نفت» به ارزش ۳۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۶/۴درصد، «بوتان مایع شده» به ارزش ۳۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ درصد، «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی» به ارزش ۲۸۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۲/۳ بوده که در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

از سوی دیگر، «پلی اتیلن گرید فیلم» به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۳/۳، «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۳/۲درصد، «سیمان پورتلند (به استثنای سفید)» به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵/۲ درصد، «انواع پسته خندان در داخل پوسته تازه یا خشک» به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۹/۲ درصد و «پلی اتیلن گرید تزریقی» به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۸/۱ درصد در رتبه ششم تا دهم صادراتی در بهار امسال قرار دارند. همان‌طور که در جدول مقایسه ۱۰ قلم عمده صادرات طی سه ماه نخست سال‌های ۹۳-۱۳۹۲ مشاهده می‌شود، بیشترین تغییرات به لحاظ رتبه، متعلق به «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده به صورت طومار»، «پلی اتیلن گرید تزریقی» و «انواع پسته خندان در داخل پوسته تازه یا خشک» است. بر اساس گزارش گمرک، در سه ماه نخست سال ۱۳۹۳ برای ۲۴۰۸ ردیف تعرفه، صادرات انجام شده است.

فهرست 10 قلم کالای عمده صادراتی و وارداتی