توسعه صنعت آلومینیوم مانع خام‌فروشی گاز می‌شود

ایسنا: رئیس شورای مرکز تحقیقات آلومینیوم گفت: تمرکز بیش از اندازه روی صنعت فولاد باعث غفلت از توسعه صنعت آلومینیوم که مزیت انرژی دارد، شده به طوری که هم‌اکنون ایران سالانه حداکثر حدود ۳۸۰ هزار تن تولید آلومینیوم دارد که نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار کمتر است. محمدتقی صالحی توضیح داد: ساخت واحدهای تولید آلومینیوم در حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیک بودن به دریا، نزدیکی به ذخایرگازی و همچنین پایین بودن هزینه حمل و نقل مواد اولیه برای کشور مزیت داشته و به همین دلیل طرحی مانند آلومینیوم جنوب در این منطقه در دست اجرا است.

او با بیان اینکه ورود آلومینا به‌عنوان ماده اولیه به کشور و تولید شمش آلومینیوم یک طرح اقتصادی و با نرخ بازگشت عالی است، اظهار کرد: سرانه مصرف آلومینیوم در کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر از ایران است. علاوه بر این با توسعه صنعت آلومینیوم، انرژی که ممکن است از بین برود به ماده‌ای جامد تبدیل می‌شود که بیش از ۹۰ درصد قابل برگشت به چرخه مصرف است.

وی افزود: رویکرد صرفا معدنی به صنعت آلومینیوم یکی از عوامل توقف توسعه این صنعت در کشور بوده است. این در حالی است که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات، بحرین، قطر و عمان در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در صنعت آلومینیوم کرده‌اند؛ به طوری که به‌عنوان مثال تولید آلومینیوم امارات در حال رسیدن به بالای یک میلیون تن است.

رئیس شورای مرکز تحقیقات آلومینیوم با اشاره به اینکه ایران به دلیل داشتن ذخایر عظیم انرژی به ویژه گاز کاملا برای سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم مزیت دارد، گفت: بهتر است ما به جای اینکه گاز خود را هر متر مکعب هفت سنت یا کمتر خام فروشی کنیم، آن‌را به آلومینیوم تبدیل کرده که هم به یک سرمایه دائمی برای کشور و نسل‌های آینده تبدیل شود و هم اینکه توانسته‌ایم آن‌را با قیمتی ۲ برابر قیمت گاز خام به فروش برسانیم. صالحی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای مناسب برای بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد: در همین راستا از شرکت‌های معتبر خارجی برای حضور در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران دعوت شده و حتی طرح‌های سرمایه‌گذاری‌ها نیز به صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری، واگذاری) تعریف شده است.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل کشور برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم گفت: بخش پایین‌دستی صنعت آلومینیوم به دلیل مشکلات متعدد هم‌اکنون با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است.