ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به صاحبان صنایع در آلمان و شرکت‌های تولیدی و اقتصادی این کشور توصیه کرد که از شرایط ایجادشده بعد از توافق هسته‌ای ژنو استفاده کرده و فرصت حضور در بازار ایران را از دست ندهند. محمدرضا نعمت‌زاده که در صدر یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی به منظور شرکت در همایش اقتصادی شرکت‌های آلمانی و ایرانی در برلین و همچنین بازدید از نمایشگاه صنعتی‌هانوفر به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی جهان به آلمان سفر کرده است، سه‌شنبه گذشته در جمع مدیران اقتصادی و صنعتی آلمان، شرکت‌های آلمانی را به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در اقتصاد ایران و تجارت با جمهوری اسلامی تشویق کرد.

نعمت‌زاده در سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی و تجاری ایران در منطقه از جمله موقعیت کم نظیر ژئوپلیتیک و ژئو اکونومیک ایران (داشتن نخستین منابع گاز و چهارمین کشور دارنده منابع نفت جهان)، نیروی انسانی تحصیلکرده، صنایع پتروشیمی، صنایع معدنی و زیرساخت‌های اقتصادی قوی و فضای سیاسی مثبت ایجاد شده بعد از توافق‌نامه ژنو به آلمانی‌ها توصیه کرد، از این فرصت استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده که بازار مصرفی۴۰۰ میلیون نفری را دربرمی‌گیرد و به همین دلیل برای کشورهای اروپایی از اهمیت کم نظیری برخوردار است. نعمت‌زاده افزود: بعد از توافق‌نامه هسته‌ای ژنو شرکت‌های اروپایی از جمله فرانسوی، ایتالیایی، اتریشی و آلمانی رقابت سختی را برای ورود مجدد به بازار ایران آغاز کرده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه سخنان خود آلمان را به‌عنوان کشوری که بیشترین میزان همکاری را در شرایط سخت تحریم با جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده معرفی کرد؛ به طوری که سقف مبادلات تجاری ۲ کشور در سخت‌ترین شرایط و تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران به کمتر از ۳ میلیارد دلار در سال نرسیده است. نعمت‌زاده در پایان برگزاری این‌گونه گردهمایی‌ها را موجب آشنایی بیش از پیش شرکت‌های تجاری و تولیدی ۲ کشور و افزایش سطح مبادلات تجاری تا سقف حدود ۸ میلیارد یورو درسال‌های آینده توصیف کرد.

در ابتدای این همایش که با حضور بیش از۳۰۰نفر از مدیران اقتصادی و روسای شرکت‌های اقتصادی و صنعتی آلمانی و همچنین تعدادی از شرکت‌های ایرانی در یکی از هتل‌های شهر برلین برگزار شد، «ورکهارد دامن» رئیس شرکت ام ام اس دماگ آلمان و معاون انجمن نموف، ایران را به‌عنوان کشوری که به هیچ وجه در معادلات بین‌المللی نمی‌‌توان آن را نادیده گرفت، توصیف کرد. این مدیر اقتصادی آلمانی افزود: مذاکرات ایران با ۱+۵ به خوبی پیش رفته و به همین دلیل شرکت‌های اروپایی از جمله فرانسوی و ایتالیایی قصد پیشی گرفتن از همدیگر برای کار اقتصادی مجدد با ایران را دارند. در این زمینه باید شرکت‌های آلمانی نیز همین رویه را در پیش گیرند. ورکهارد دامن گفت: در شرایط تحریم، آلمان به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها از این بازار مناسب محروم ماند. در شرایط جدید باید این نقیصه جبران شود. در این همایش همچنین علیرضا شیخ عطار، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به سابقه روابط اقتصادی ایران و آلمان گفت: تحریم‌های اقتصادی هرچند که ایران را از برخی نیازمندی‌های انسانی همانند دارو و درمان محروم کرد، ولی تاثیر چندانی بر کاهش مبادلات تجاری ایران با جهان خارج نگذاشت. سفیر ایران در آلمان در ادامه به ظرفیت‌های اقتصادی بی‌شمار کشورمان برای سرمایه‌گذاران خارجی و آلمانی در شرایط جدید اقتصادی ایران بعد از موافقت‌نامه ژنو اشاره و از سرمایه‌گذاران آلمانی دعوت کرد که این فرصت مغتنم را از دست ندهند.