وزیر نیرو از کاهش ۵۴درصدی خاموشی برق در نیمه نخست امسال خبر داد.

پرویز فتاح که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: امسال وضعیت بهتری بر شبکه برق کشور حاکم بود.

به گفته وی بیشترین خاموشی‌ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان (به ویژه بلوچستان) بوده که مربوط به توفان گونو بوده است.

وزارت نیرو وعده داده در نیمه دوم امسال ۲هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار شود. فتاح میزان ظرفیت برق اضافه شده به شبکه در نیمه نخست را ۲هزار و ۳۷۰ مگاوات اعلام کرد.

به گفته فتاح، رشد مصرف انرژی در ۶ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته ۴‌درصد کاهش داشته، این درحالی است که رشد پیک مصرف در سال ۸۰ معادل ۸درصد، در سال ۸۱معادل ۲/۷‌درصد، در سال ۸۲معادل ۵/۹‌درصد، درسال ۸۳ معادل ۸درصد، در سال ۸۴معادل ۳/۱۰، در سال ۸۵ معادل ۶‌درصد و در سال ۸۶ معادل ۲درصد بوده است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو سعی دارد فرهنگ سازی برای کاهش رشد مصرف را ادامه دهد و در این راستا طی ۶ ماه اخیر ۴هزار دقیقه در صدا و سیما برنامه آموزشی و فرهنگ سازی داشته است.

فتاح افزود: پیک مصرف سال جاری تقریبا به ۳۵هزار مگاوات رسیده که نسبت به سال قبل ۲درصد افزایش نشان می‌دهد. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد پیک مصرف به ۳۶هزار و ۵۰۰مگاوات رسد. وزیر نیرو گفت: تولید برق کشور در ۶ ماهه اول امسال ۱۱۰‌‌میلیارد کیلووات ساعت بوده که این رقم در سال گذشته معادل ۱۰۴میلیارد کیلووات ساعت بوده است. به نحوی که تولید ۵/۶درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: برای ایران در حال توسعه، رشد مصرف ۵/۵‌درصدی رشدی منطقی است، چراکه اگر کمتر از این باشد نشانگر این است که وزارت نیرو نمی‌تواند پاسخ منازل، صنایع و کشاورزی را برای تامین برق مورد نیازشان بدهد.

کندی احداث سدها

وی گفت: وزارت نیرو با مطالعات جامع اقدام به انتخاب محل احداث سدها می‌کند و بعضا نیز به دلیل طولانی شدن و دقت نظر در انجام این مطالعات، متحمل فشار مضاعفی از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسوولان استانی می‌شود.

از کند شدن احداث سدها ناراضی نیستم

به گفته فتاح، دولت نهم از محل صندوق ذخیره ارزی یک‌‌میلیارد دلار تخصیص داده که ۵۰۰میلیون دلار آن اعلام شده و در نیمه دوم بحث جدی تر پیش می‌رود. این درحالی است که امید می‌رود ۵۰۰میلیون دلار دیگر نیز با برگزاری مناقصات جذب شود.

باید توجه داشت که این رقم خارج از ردیف اعتبارات سال ۸۶ وزارت نیرو بوده است.

بدهی به پیمانکاران

وزیر نیرو در خصوص بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران گفت: در نیمه اول سال فشار زیادی بر بدنه وزارت نیرو از طرف سندیکاها و پیمانکاران برای دریافت بدهی خود ازاین وزارتخانه اعمال شد که در این راستا با حمایت‌های محسوس دولت این بدهی به میزان چشمگیری کاهش یافت. فتاح افزود: وزارت نیرو در حال حرکت به سمتی است که بدهی‌های خود را به پیمانکاران به صفر رساند و از پیمانکاران درخواست داشته باشد تا سرعت بیشتری به انجام پروژه‌ها بخشند.

به گفته وی برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی به واسطه اختیارات رئیس جمهور و حمایت‌های مقام معظم رهبری بوده که وزارت نیرو نیز در این راستا ۹۰۰میلیون یورو به صورت نقد برداشت کرده است.

فتاح در خصوص کمبود سیمان پروژه‌های وزارت نیرو اظهار داشت: وضعیت سیمان در حال حاضر بهتر از گذشته است و امروز نسبت به ۶ماهه سال گذشته به دلیل ساز و کارهای مطلوب وزارت بازرگانی در جلوگیری از صادرات بی رویه این محصول و منطق کردن توزیع و نیز به مدار آمدن برخی از کارخانه‌ها وضعیت بهتر شده است.

وی افزود: به گفته مسوولان وزارت بازرگانی هر کامیونی که سیمان را در کشور جابه‌جا کند وضعیت مکانی اش برای وزارت بازرگانی روشن است که این خود جلوی خروج بی رویه سیمان از برخی مرزها را می‌گیرد.