گروه صنعت و معدن - ارزش انرژی مصرفی برای تولید هر تن سیمان برابر با قیمت فروش این محصول است.

در نشست تخصصی که کارشناسان و مسوولان صنعت سیمان در دانشگاه علم و صنعت برگزار کردند، صرف انرژی در این صنعت به یکی از موضوعات اصلی این نشست بدل شد.نماینده شرکت سیمان تهران در آن جلسه به آمارهای منتشر شده درباره مصرف انرژی در صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴، معادل ۲۴میلیون بشکه نفت خام برای تولید ۳۲میلیون تن سیمان مصرف شد که ارزش کل انرژی مصرفی به ۲/۱میلیارد دلار رسید. صادرات انرژی با صرفه‌تر از صادرات سیمان

به گفته جلیلوند، با احتساب نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار هزینه انرژی مصرفی برای تولید هر تن سیمان به ۵/۳۷ دلار می‌رسد که با تداوم این امر در آینده می‌توان تنها انرژی مصرفی را صادر کرد و در عین حال مقرون به صرفه‌ نیز خواهد بود.

از سال‌های اخیر تاکنون دولت نرخ فله‌ای فروش هر تن سیمان را ۳۶هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است که کارخانه‌ها معادل این رقم را به صورت انرژی می‌سوزانند تا یک تن سیمان تولید کنند. جلیلوند به آمارهای فوق اشاره کرده و اظهار داشته است ارقامی که به عنوان سود تولید‌کنندگان سیمان اعلام می‌شود واقعی نیست. هم‌اینک گفته می‌شود سود خالص هر تن سیمان تولید شده به ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. در این باره پروین پور مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: عرضه انرژی یارانه ای ارزان‌قیمت به این صنعت باعث شده که میزان مصرف انرژی بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی باشد و مقادیر زیادی نیز گازهای گلخانه‌ای تولید و باعث آلودگی محیط زیست شود بنابراین باتوجه به اینکه بخش زیادی از این صنعت در اختیار نهادهای دولتی است دولت می‌تواند نقش موثر و تعیین کننده‌ای در این خصوص داشته باشد تا تولید کنندگان به سمت مصرف کمتر انرژی و آلودگی کمتر محیط زیست پیش روند.

قیمت‌گذاری جدید برای سیمان از سوی دیگر، پرهیزکار نماینده دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن گفت: اگر عرضه سیمان از میزان تقاضای آن بالاتر رود بسیاری از مشکلات فعلی بازار سیمان حل خواهد شد. وی افزود: وزارت صنایع امیدوار است تا پایان سال ۸۶ مشکل کمبود عرضه سیمان حل شود و برنامه این است که تا پایان سال ۹ طرح راه‌اندازی شود که تا امروز ۳ مورد از این طرح‌ها راه‌اندازی شده است.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه نیز این بوده که تعمیرات در فصل‌هایی که مصرف زیاد است نباشد به همین منظور از طرف وزارت صنایع و معادن طرح جدیدی به هیات دولت ارائه شده است که در نوبت تصویب قرار دارد. پرهیزکار در ادامه خبر از تصمیم دولت برای قیمت‌گذاری جدید سیمان داد و گفت: در این طرح مشخص شده است که در اوج مصرف سال قیمت سیمان ۵۵هزار تومان در هر تن باشد، اگر این طرح تصویب شود و در اوج مصرف قیمت سیمان بالا رود خود به خود تولید کننده‌ها ترغیب می‌شوند که تعمیرات را در فصول کم‌مصرف انجام دهند.

از سوی دیگر معاون معادن وزارت صنایع و معادن گفت: براساس توافق انجام شده با کارخانه‌های سیمانی و در صورت عدم وجود اضطرار، تعمیرات اساسی این واحدها باید به فصول کاهش مصرف مانند زمستان موکول شود. وی گفت‌وگویی جداگانه با خبرگزاری فارس گفته است: این توافقی است که با کارخانه‌های سیمان داشته‌ایم و آنان نیز به آن عمل می‌کنند.

قول بانک‌ها برای ۱۸ طرح اولویت‌دار

در نشست مشترک روسای بانک‌های عامل با سرپرست وزارت صنایع و معادن پس از بررسی مشکلات اعتباری حوزه صنعت و معدن بر عزم جدی وزارت صنایع و معادن و بانک‌های عامل برای افزایش سهم حوزه صنعت و معدن از تسهیلات بانکی تاکید شد. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، علی‌اکبر محرابیان، در این نشست گفت: در گام اول برای بررسی مشکلات طرح‌های نیمه تمام سیمانی ستاد ویژه‌ای با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نفت در این وزارتخانه تشکیل شده است که به این ترتیب به طور متوسط هر ماه دو طرح سیمانی در کشور راه‌اندازی خواهد شد. سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: با بررسی ۶۰ طرح سیمانی در حال اجرای کشور برنامه‌ریزی برای پیگیری و تسریع در اجرای ۱۸ طرح با پیشرفت فیزیکی ۵۵ تا ۹۸درصد آغاز شده است. مهندس محرابیان ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی پروژه‌های نیمه تمام سیمانی در کشور این ماده معدنی از سبد حمایتی خارج و صادرات آن آغاز شود. وی در ادامه با اشاره به محدودیت کنونی در عرضه سیمان در کشور خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۱۰میلیون تن سیمان به ظرفیت تولید کشور افزوده شده و میزان تولید این محصول از مرز ۵۲میلیون تن می‌گذرد. محرابیان گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۱۸ طرح یاد شده ۲هزار میلیارد ریال است. این ۱۸ طرح عبارتند از: طرح توسعه ایلام، لار سبزوار، توسعه سپاهان، لامرد، توسعه بجنورد، خطوط ۱ و ۲ سیمان آبیک، توسعه هگمتان، سیمان صوفیان، سیمان نائین، سیمان شمال، سیمان خوزستان، ممتازان کرمان، عمران انارک، ساروج اصفهان، سیمان اردستان، توسعه شرق و سیمان خزر.