دنیای اقتصاد- به‌گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، قرارداد بزرگترین طرح تولید طلا در ایران طی ۵/۱ماه آینده به امضا می‌رسد.این قرارداد در اختیار بخش‌خصوصی قرار گرفته و هدف آن تولید ۳تن طلا در سال است. کارخانه‌ طلای زرشوران با استفاده از تکنولوژی ایرانی احداث می‌شود

بزرگترین قرارداد تولید طلا در اختیار بخش خصوصی

گروه صنعت‌ومعدن- قرارداد بزرگترین طرح تولید طلا در ایران طی ۵/۱ماه آینده به امضا می‌رسد.این قرارداد در اختیار بخش‌خصوصی قرار گرفته و هدف آن تولید ۳تن پخش طلا در سال است.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اعلام خبر فوق به فارس گفت: مناقصه طرح استخراج و استحصال طلای معدن زرشوران (آذربایجان غربی) به نتیجه رسیده و متن قرارداد نیز آماده شده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد معدن طلای زرشوران در دوره باستان توسط اقوام مادها و ساسانیان شناخته شده اما در دوره جدید فعالیت قابل توجهی نداشته است.

طرح طلای زرشوران، نخستین پروژه‌ای است که با تکنولوژی ایرانی به اجرا درمی‌آید. سعدمحمدی در این باره گفت: هم‌اینک در حال طی پروسه آزمایشگاهی هستیم.

وی در ادامه از به نتیجه رسیدن این طرح برای امضای قرارداد، ابراز خوشحالی کرد اما در ادامه افزود: بدون شک در حین عملیات استخراج و طراحی برای برداشت جهت تامین خوراک کارخانه‌ نیازمند تکمیل اکتشافات هستیم، اما مطمئنا ذخایر طلای زرشوران بالغ بر ۵۰ تن و در برآوردهای اولیه حدود ۸۸ تن است.

وی متوسط عیار این معدن را بالای ۵گرم در تن ذکر کرده سعد محمدی در پاسخ به پرسش در‌خصوص ذخایر احتمالی طلای کشور اظهار داشت: عملیات اکتشاف ذخایر طلا به طور جدی در حال انجام است، عملیاتی توسط شر کت ریوتنتو انگلیس و شرکت خصوصی خدمات اکتشافی در معدن ساری گونی انجام شد که البته معدن هنوز فعال نیست و بحث‌هایی برای به بهره‌برداری رسیدن آن مطرح است.

وی گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی هم اکنون ۴ طرح بزرگ اکتشاف طلا را در دست اجرا دارد.سعدمحمدی افزود: به طور حتم و یقین نمی‌توان ذخایر طلای ایران را اعلام کرد. لازم است این اکتشافات جدی‌تر شود، در عین حال امیدواریم با بهره‌برداری از معدن زرشوران پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیاز کشور به طلا باشیم.

وی در برابر این سوال که زمانی بانک مرکزی اعلام می‌کرد طلای تولید شده در ایران دارای ناخالصی زیادی است و به همین دلیل برای ضرب سکه اقدام به واردات شمش می‌کرد، اظهار داشت: زمانی این بحث مطرح بود اما با تغییراتی که در کارخانه طلای موته اتفاق افتاد می‌توان این بانک ادعا کرد شمش تولیدی در ایران هم سطح شمش‌های سوئیسی است که وارد می‌شوند.

وی تاکید کرد: خلوص شمش‌های تولیدی در ایران از ۹۵/۹۹ عبور کرده و کیفیت شمشی که البته تماما تحویل بانک مرکزی می‌شود، بسیار خوب است.

سعد محمدی گفت: تقریبا می‌توان گفت دانش استحصال طلا بومی‌شده و برای تولید طلای زرشوران نیز خلوص بالایی را طراحی می‌کنیم.وی ذخایر معادن طلای موجود کشور که در دست بهره‌برداری قرار دارند را بالغ بر ۱۵۰ تن ذکر کرد و افزود: مطمئنا این رقم با اکتشافات جدید به ارقام بالاتری خواهد رسید. سعد محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ قانونی معادن طلا ملی محسوب می‌شوند، تصریح کرد:طبق قانون معادن اگر کسی محدوده دارای ذخایر طلا را به نام خود ثبت کند، متعلق به خود اوست و تنها باید یک حقوق دولتی را بابت استخراج بپردازد.

وی تصریح کرد: معدن طلای زرمهر در بیرجند در اختیار بخش خصوصی است و مراحل نهایی را برای تولید طی می‌کند.