گروه صنعت و معدن- نخستین قرارداد تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت سه‌شنبه این هفته با حضور مقامات رسمی به امضا می‌رسد.

پس‌فردا، سفیر چین، سرپرست وزارت صنایع و معادن و تعدادی از مدیران بلندپایه ایمیدرو و استاندار آذربایجان شرقی شاهد مبادله قرارداد تولید ۲۰۰هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت خواهند بود. این طرح در شهرستان سراب آذربایجان شرقی واقع شده است.آلومینا ماده اصلی تولید شمش آلومینیوم است که در ایران برای نخستین بار از سنگ معدنی نفلین سینیت استحصال خواهد شد. در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از کشورهای جهان از جمله روسیه، پودر آلومینا را از نفلین سینیت تولید می‌کنند. این در حالی است که بیش از ۹۰درصد کشورهای تولیدکننده آلومینیوم، برای تولید آلومینا از ماده معدنی بوکسیت استفاده می‌کنند اما به سبب ساختار زمین‌شناسی ایران و کمبود بوکسیت بهره‌گیری از نفلین سینیت پیش رو قرار گرفته است.

مجری طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت در این باره گفت: این مجتمع در فاز اول ۲۰۰هزار تن پودر آلومینا به عنوان ماده اصلی و ۱۱۵هزار تن کربنات پتاسیم، ۳۵هزار تن کربنات سدیم و ۲/۲میلیون تن گل بیلیت به عنوان محصولات فرعی تولید خواهد کرد.به گفته حسن تقوی‌راد، محصولات فرعی آن مجتمع به عنوان، در تولید سیمان به کار گرفته خواهند شد.

باطله‌ها، مواداولیه

فرآیند تولید آلومینا از نفلین سینیت به گونه‌ای است که هیچ‌گونه دورریزی وارد محیط‌زیست نمی‌شود چرا که باطله‌ها یا محصولات فرعی آن، تغذیه‌کننده صنایعی همچون سیمان و کربنات هستند.به تازگی نیز سازمان صنایع و معادن آذربایجان‌شرقی، دو موافقت اصولی برای احداث ۲ کارخانه بزرگ تولید سیمان را صادر کرده است.موافقت اصولی نخست، در اختیار موسسه جهاد تحقیقات برای تولید ۲میلیون تن صادر شده و مجوز دوم متعلق به شرکت

ان.اف.سی برای تولید ۵میلیون تن سیمان است.شرکت جهاد تحقیقات از ایران، همراه با ان.اف.سی چین (و یک شرکت از ارمنستان)، به عنوان کنسرسیوم، پیمانکار طرح تولید آلومینا شده‌اند.ان‌.اف.سی چین پیش از این در طرح‌های صنایع معدنی و نیز متروی تهران حضور داشته است.وی ادامه داد: مجمع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی برای فاز اول که قرارداد آن امضا و مبادله می‌شود بالغ بر ۳۷۹میلیون یورو است. وی افزود: این قرارداد با کنسرسیوم موسسه جهاد تحقیقات و شرکت NFC چین منعقد خواهد شد. منابع تامین اعتبار نیز از خط اعتباری چین و منابع داخلی ایمیدرو خواهد بود. تقوی‌راد ادامه داد: همچنین احداث زیربناها شامل آب، برق و راه از محل اعتبارات عمومی به میزان ۵۰۰میلیارد ریال تامین خواهد شد. وی میزان اشتغالزایی طرح را در فاز اول به‌طور مستقیم در واحدهای مجتمع ۱۵۰۰ نفر در دو معدن و ۳ کارخانه‌ای که احداث می‌شود، اعلام کرد. محل احداث طرح در ۲۶کیلومتری شهرستان سراب به وسعت ۵۶۰ هکتار است. در حال حاضر مشاوران برق و گاز در حال انجام کار هستند. همچنین همزمان با امضا و مبادله قرارداد احداث مجتمع و واحدهای صنعتی، قرارداد احداث ساختمان اداری و واحدهای جنبی نیز منعقد می‌شود. وی گفت: با احداث و راه‌اندازی این مجتمع برای نخستین بار در کشور با استفاده از ذخایر داخلی، صنعت آلومینیوم ایران در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز که همان پودر آلومینا است بدون کمک و دانش و کشورهای خارجی خودکفا می‌شود.

نفت آذربایجان

وی در پایان گفت: به این ترتیب فقط ایران و روسیه خواهند بود که از نفلین سینیت آلومینا تولید خواهند کرد و ایران دیگر در این زمینه وابستگی نخواهد داشت. میزان ذخایر شناخته شده نفلین سینیت در استان آذربایجان‌شرقی و اردبیل حدود ۶میلیارد تن است که تنها ۵/۳میلیون تن آن در معادن بزگوش، رزگاه و کلیبر جای گرفته است.چنین ذخایری سبب شده، مسوولان و نمایندگان استان‌های مجلس، از ذخایر نفلین سینیت به عنوان نفت آذربایجان یاد کنند.