گروه صنعت و معدن- ایران با گسترش روابط فنی و صنعتی با سوریه، حجم روابط صنعتی با این کشور را به ۱۰میلیارد دلار در سال می‌رساند.

به گزارش خبرنگار ما، این هدف با امضای یادداشت تفاهمی بین سرپرست وزارت صنایع و معادن ایران و وزیر صنایع سوریه، پایه‌گذاری خواهد شد. طرفین قرار است، امروز (سه‌شنبه) این یادداشت تفاهم را امضا کنند. معاون اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن با اعلام خبر فوق، به تشریح چگونگی دستیابی دو کشور به هدف مورد نظر پرداخت. اجرای سه محور

به گفته محسن شاطرزاده، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت صنایع و معادن ایران، با اجرای سه محور، حجم روابط صنعتی دو کشور به رقم مورد نظر خواهد رسید.

وی در این باره تصریح کرد: توافق برای اجرای طرحی پنج الی ۱۰ساله در قالب یک برنامه همه جانبه و تشکیل شرکت‌های مشترک در بخش‌های وسیعی از امور صنعتی نظیر فولاد، آلومینیوم، مخابرات، غذایی، صنایع الکتریکی، نیروگاهی، کشاورزی، تجهیزات آب و فاضلاب، نفت و گاز و... دو محور نخست این روابط خواهند بود.

معاون وزارت صنایع و معادن محور سوم را مربوط به تامین مالی و تنوع بخشیدن به منابع مالی، دانست و افزود: در این برنامه قرار نیست به سرمایه‌گذاری دولتی تکیه کنیم. بلکه، استفاده از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری خارجی، بخش‌خصوصی و نیز بی.او.تی و بی‌.او.او به عنوان راه‌های جذب سرمایه دیده شده‌اند.

در این جلسه که روز یکشنبه در وزارت صنایع سوریه برگزار شد، رشادالعسه، معاون وزیر صنایع آن کشور، به استقبال از طرح جدید ایران، گفت: پس از بررسی و تصویب قوانین لازم، می‌توان برنامه فوق را اجرایی کرد.

وی در عین حال آمادگی کشور متبوع خود را برای همکاری‌های لازم اعلام کرد. شاطرزاده نیز گفت: محورهای عنوان شده، یک خط کلی توسعه همکاری است، اما قوانین باید به تصویب مقامات دو کشور برسد.

وی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای از طرفین مسوول پیگیری برنامه‌های این هدف شوند که این پیشنهاد مورد توافق اولیه مقام سوری قرار گرفت.

سیمان حماء، بهترین در خاورمیانه

معاون وزارت صنایع و معادن در ادامه سخنانش، درباره سیمان حماء گفت: این طرح در نگاه اول از ظرفیت یک میلیون تن در سال برخوردار است اما با توجه به امکانات وسیعش به راحتی به ظرفیت‌های بالا دست پیدا می‌کند. وی خطاب به مقامات سوری گفت: کارخانه (جدید) سیمان حماء که توسط ایران (احداث صنعت به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی ایمیدرو) به اجرا درآمده، بهترین کارخانه سیمان خاورمیانه محسوب می‌شود.

در پایان جلسه نیز، مدیر بخش صنایع بخش‌خصوصی سوریه با اشاره به برنامه تولید محصولات نظیر ماءالشعیر، شیر خشک، رنگ‌های ساختمانی و صنعتی و لاستیک توسط شرکت‌های ایرانی در آن کشور، خواستار پیگیری مقامات دو کشور برای اجرایی شدن این

طرح‌ها شد.