سنگ‌آهن روی نرد‌بان رشد قیمت‌ها

گروه صنعت و معدن - بنا به آخرین گزارش بانک سرمایه‌گذاری جهانی، عرضه سنگ‌آهن در سال ۲۰۰۸ با کمبود روبه‌رو خواهد بود تا جایی که احتمال دارد قیمت این کالا تا ۲۵‌درصد افزایش یابد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که کارخانه‌های چینی به رهبری انجمن آهن و فولاد چین خود را برای مذاکره با عرضه‌کنند‌گان سنگ‌آهن آماده می‌کنند. به تازگی قائم‌مقام این انجمن اعلام کرده که قیمت سنگ‌آهن اعم از وارداتی یا تولید داخل در ۶ ماه اول سال افزایش یافته است و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴‌درصد رشد نشان می دهد. البته دو طرف هنوز هیچ اظهار عقیده‌ای نکرده‌اند، اما در‌حال‌حاضر بسیاری از موسسات مالی در مورد قیمت سال آینده سنگ‌آهن پیش‌بینی‌ها‌یی را مبنی‌بر افزایش قیمت بین ۵ تا ۲۵‌درصد کرده‌اند این در حالی است که چینی‌ها به علت واردات سنگین ۶ ماه اول سال جاری‌، احتمال توقف رشد قیمت سنگ‌آهن (‌در بازار چین) را برای نیمه دوم سال‌جاری دارند. این انجمن پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۰۷ در کل ۳۵۵‌میلیون تن سنگ‌آهن وارد خواهد شد، در حالی که در ۶ ماه اول امسال ۱۸۸‌میلیون تن وارد شده است که نسبت به سال قبل ۱۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش قیمت سنگ‌آهن در هند

در این شرایط هندی‌ها برای تامین سنگ‌آهن به مشکل برخورده‌اند چرا که عرضه سنگ‌آهن از استرالیا و ونزوئلا به هندوستان محدود شده است.

به همین دلیل عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن در هندوستان قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. قیمت کنسانتره سنگ‌آهن با خلوص ۵/۶۳‌درصد، ۸۵دلار است که ۳‌دلار افزایش یافته است. سی‌اند‌اف این کالا در بنادر هند ۱۱۳ تا ۱۱۵ دلار پیشنهاد می‌شود. قیمت تحویل فوری سنگ‌آهن چین برای همین خلوص ۱۲۸ دلار و برای خلوص ۵/۶۲‌درصد، ۱۲۰ دلار است.

پیش‌بینی کاهش صادرات چین

از سوی دیگر، قائم‌مقام بورس شانگهای اعلام کرد‌: صادرات فولاد چین در خلال نیمه دوم سال ۲۰۰۷ کاهش خواهد یافت. علت این امر کنترل‌های اقتصادی دولت و سیاست تعادل عرضه و تقاضا است. وی خاطر نشان کرد تولیدکنندگان فولاد باید سعی در تعدیل مازاد عرضه کنند. علت کاهش صادرات‌، افزایش هزینه‌های تولید است که بیشتر ناشی از حذف یارانه‌ها و عوارض وضع شده است. این امر باعث کاهش سود ناشی از صادرات است. صادرات فولاد خام چین در خلال ژانویه تا جولای ۲۰۰۷ بیش از ۳۰‌میلیون تن بوده است.

اما پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال با ۶۰‌درصد کاهش به ۲۴/۱۲ میلیون تن برسد. با این حال اگر صادرات چین بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد در نیمه دوم سال کاهش یابد، باز هم جمع صادرات نسبت به سال قبل ۲۰‌درصد رشد نشان می‌دهد.

چنانچه تولیدکنندگان تولیدات خود را در نیمه دوم سال کاهش ندهند، بازار داخلی با افزایش موجودی روبه‌رو خواهد بود و قیمت‌ها به شدت کاهش خواهد یافت. البته کاهش صادرات چین باعث افزایش قیمت در سطح جهانی خواهد شد.

سرعت ادغام‌ها

از اوایل سال‌جاری ادغام کارخانه‌های فولاد در چین سرعت گرفته است. در راستای همین سیاست گروه بائواستیل با بایی گروپ و شرکت‌هاندان قراردادی منعقد کرده‌اند تا یک منطقه تولیدی فولاد را ایجاد کنند. بائواستیل یک توافق همکاری با بائوتو مغولستان نیز منعقد کرده است. قائم‌مقام انجمن آهن و فولاد چین اظهار می‌دارد که این ادغام‌ها به دلیل روند کند سیاست‌گذاری‌ها تا رسیدن به نتیجه زمان زیادی می‌برد. به خصوص در شرایطی که کارخانه‌ای کوچک سود خوبی از تولیدکنندگان بزرگ می‌برند.