هزینه اتلاف برق، معادل ساخت نیروگاه 300مگاواتی است

درحال حاضر متوسط سالانه پیک مصرف برق کشور ۳۰ هزار مگاوات است که اتلاف یک‌درصد آن، معادل اتلاف تولید یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی است.

سعید افشارنیا، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با اشاره به تلفات بالای شبکه توزیع برق ایران افزود: کشورهای صنعتی برروی این مساله بیشتر کار کرده‌اند و توانسته‌اند با برنامه ریزی تلفات ۱۴‌درصدی را به زیر ۱۰‌درصد کاهش دهند. وی با بیان این‌که متوسط تلفات شبکه توزیع کشور حدود ۱۴‌درصد است، گفت: متاسفانه این رقم بالاست که در حقیقت هر یک‌درصد آن برابر با ظرفیت یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی است، زیرا در حال حاضر متوسط سالانه پیک مصرف برق کشور ۳۰ هزار مگاوات است که یک‌درصد آن معادل ۳۰۰ مگاوات می‌شود. بر این اساس هم‌اکنون در شبکه توزیع ایران چهار هزار مگاوات برق معادل تولید چهار نیروگاه به ظرفیت هزار مگاوات مثل نیروگاه نکا تلف می‌شود.

نوسازی شبکه فرسوده

او تاکید کرد: اگر بتوانیم برروی این مساله کار و برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت داشته باشیم و فقط سه‌درصد از این میزان تلفات را کاهش دهیم، هزینه ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی را در بخش برق صرفه‌جویی کرده‌ایم؛ لذا شایسته است در کنار نیروگاه سازی سعی و تلاش بیشتری در نوسازی شبکه‌های فرسوده و حل معضل تلفات برق داشته باشیم. افشارنیا با اشاره به دلایل تلفات بالای برق در ایران تصریح کرد: شبکه‌های فرسوده و استاندارد نبودن تجهیزات شبکه‌ها از دلایل اصلی هدرروی برق است. وی افزود: علاوه بر این موارد، در برخی از مناطق شهری که به صورت عرضی و در ارتفاع توسعه پیدا کرده است، متاسفانه شبکه‌های توزیع آن مناطق به موازات توسعه نیافته و با افزایش جریان مصرفی، تلفات به توان دو افزایش یافته است.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که ساخت یک نیروگاه به زمان طولانی و سرمایه‌گذاری هنگفتی نیازمند است، اظهار کرد: رسیدگی به شبکه‌های توزیع و بازسازی آنها به طور مستمر معمولا سرمایه‌گذاری اولیه کمتری می‌خواهد؛ بنابراین اگر در کنار نیروگاه سازی، بازسازی شبکه‌ها را به طور روزمره ادامه دهیم، تاثیر آن زودتر قابل مشاهده است و همچنین انجام این کار موجب استفاده بهینه از انرژی تولید شده می‌شود که در نتیجه سطح خاموشی‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد.