مدیرکل پنبه‌ و دانه‌های روغنی گفت: از مجموع ۱۰۶ کارخانه پنبه‌پاک ‌کنی ۴۰ کارخانه تعطیل شده و ۴۰ کارخانه فقط دو ماه از سال مواد اولیه برای تصفیه دارند.

علیرضا مهاجر مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: سیر نزولی کشت پنبه از ۱۰ سال پیش شروع شد که آن هم به دلیل عدم رقابت‌پذیری طلای سفید با سایر محصولات جایگزین و حمایت دولت از صنایع نساجی بوده است. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی گفت: پنبه از سه مشکل اساسی برخوردار است. دلینته نشدن بذر، ضد غفونی نشدن بذر با کائوچو و نیز استفاده نکردن هورمون پیکس در گیاه پنبه صنعت پنبه را با چالش مواجه کرده است.

مهاجر خاطرنشان ساخت: درگذشته حمایت لازم از پنبه‌ همانند سایر محصولات از سوی دولت‌ها صورت نمی‌گرفت و در نتیجه گندم و ذرت و دانه‌های روغنی جایگزین پنبه شد.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی، جلوگیری از صادرات پنبه به دلیل حمایت از صنایع نساجی، باعث انباشته شدن پنبه در دست‌ کشاورزان شد و کشاورزان کم‌کم از کشت پنبه دلسرد شدند.

مهاجر عدم پرداخت یارانه تولیدی و صادراتی به پنبه را همانند سایر کشورهای عمده تولیدکننده از عوامل کاهش قدرت رقابت پنبه ایرانی با محصول مشابه خارجی عنوان کرد و گفت:‌ در حالی که کشاورز یونانی در سال ۲۰۰۷ میلادی برای کشت یک هکتار پنبه ۱۵۰۰ یورو یارانه دولتی دریافت می‌کند، اما پنبه کار ایرانی یارانه‌ای دریافت نمی‌کند.

مهاجر افزود: امور پنبه اکنون یک سال است به دفتر پنبه و دانه‌های روغنی سپرده شده و ما موظف هستیم، شرایط ایجاد شده را بازسازی کنیم و تولید پنبه رونق بخشیم.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی خاطرنشان ساخت: در عین حال سطح کشت پنبه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۰هزار هکتار افزایش یافته است.

خروج ۵/۱میلیارد دلار برای کنجاله و دانه روغنی مهاجر همچنین با اشاره به سرانه مصرف ۱۷ کیلوگرم روغن نباتی در کشور گفت: میزان مصرف روغن ۲/۱‌میلیون تن و نیاز به واردات کنجاله سالانه ۵/۱‌میلیون تن است که برای واردات دانه روغنی و کنجاله هر ساله حدود ۵/۱‌میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی با اشاره به این که شرکت خصوصی توسعه کشت دانه‌های روغنی در طول ۴۰ سال فعالیت خود، کشور را تا حدود ۹۵‌درصد وابسته به واردات روغن و دانه روغنی کرده بود، گفت: هم‌اکنون با کشت دانه روغنی ضریب وابستگی به حدود ۸۲‌درصد کاهش یافته است، یعنی در حال حاضر با اجرای طرح کشت دانه روغنی در کشور ۱۸‌درصد خودکفایی در تولید روغن نباتی حاصل شده است.