گروه صنعت و معدن- مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع آلومینیوم، اولویت توسعه صنعت آلومینیوم کشور را تامین بوکسیت دانست.

به گفته هبت‌ا... فاضلی یکی از اساسی‌ترین کارهایی که دولت و مجموعه وزارت صنایع و معادن و همچنین ایمیدرو باید انجام دهند، تامین بوکسیت است. وی معتقد است، اگر کارهای زیربنایی انجام دهیم و در صنعت آلومینیوم سرمایه‌گذاری کنیم این صنعت را به نقطه مطلوبی خواهیم رساند. فاضلی درباره طرح‌های جدید گفت :به‌نظر من راه‌اندازی خط جدید ایرالکو کار خیلی مناسبی بود با این وجود هنوز تا رسیدن به کشورهایی چون بحرین و امارات فاصله داریم چرا که آنها به مرز یک میلیون تن رسیده‌اند و باز هم برنامه توسعه دارند. ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که شایسته بوده به توسعه دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من دولت‌ها در رابطه با صنعت آلومینیوم کم کار کرده‌اند، آن‌گونه که در صنعت فولاد که هم دولت و هم بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در صنعت آلومینیوم سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته است. چنانچه سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد، میزان وابستگی‌ها به خارج کمتر خواهد شد ضمن اینکه میزان اشتغال در این صنعت افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع الومینیوم ادامه داد : ما هنوز از تمام پتانسیل‌های موجود کشور برای صنعت آلومینیوم استفاده نکرده‌ایم. واقعیت‌ها حاکی از آن است که میزان تولید آلومینیوم همچنان در حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰هزار تن است و هنوز شاهد رشد چشمگیر تولید نبوده‌ایم.

وی در مورد اشتغال در این صنعت گفت: صنعت آلومینیوم از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و نقش اساسی و کلیدی در ایجاد اشتغال دارد. اکنون حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار نفر در صنعت آلومینیوم اشتغال دارند و چنانچه برنامه‌ای که مسوولان گفته‌اند، تحقق یابد، یعنی میزان تولید آلومینیوم را به ۶۰۰هزار تن برسانند، میزان اشتغال در این صنعت به حدود ۵۰۰هزار نفر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری انجام و بخش‌خصوصی به‌همکاری دعوت شود، می‌توانیم شاهد اشتغال بیشتری در این بخش باشیم.

فاضلی درباره اینکه آیا صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با کمبود مواد اولیه مواجه هستند؟ اظهار داشت: نیاز کشور به شمش آلومینیوم حدود ۳۰۰هزار تن در سال است که حدود ۲۰۰هزار تن آن از داخل تامین می‌شود و حدود ۱۰۰هزار تن نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: به نظر من باید حداقل ۱۰ کارخانه ۱۰۰هزار تنی تولید شمش احداث کنیم زیرا برنامه‌ریزی‌های اولیه که در خلال برنامه سوم هم بارها گفته شد، این بود که باید در بلندمدت ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را به مرز یک میلیون تن برسانیم.

فاضلی در مورد قیمت‌ها گفت: نرخ‌های داخلی تقریبا متعادل بازارهای جهانی است. اکنون هر کیلوگرم بیلت آلومینیوم حدود ۳هزار و ۵۰تومان و شمش حدود ۲۸۰۰تومان است و بهای شمش وارداتی نیز حدود ۱۰۰تومان کمتر از این رقم است.

وی مهم‌ترین مانع توسعه این صنعت را کمبود نقدینگی دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در مورد کمبود تسهیلات بانکی است. با وجود نظر رییس‌جمهور مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۲درصد، اما بانک‌ها از دادن وام با این نرخ خودداری می‌کنند هر چند که با نرخ سود ۱۴درصدی هم به اندازه کافی وام در اختیار بخش تولیدی و یا تعاونی نمی‌گذارند ضمن آنکه برای دادن وام به تعاونی‌ها از آنها وثیقه‌های ملکی سنگین می‌خواهند. اتحادیه و یا شرکت تعاونی یک شخصیت حقوقی محسوب می‌شود اما بانک برای ضمانت وام فقط وثیقه ملکی را قبول می‌کند.

وی در پایان گفت: مسوولان باید مانند برخی از کشورهای همسایه که برای صادرات اهمیت زیادی قائل هستند. فضای بیشتری را برای صادرات فراهم کنند. اکنون در کشور برای تولید، عوارض هم می‌گیرند که در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست. دولت باید از تولید حمایت کند و حتی در صورت لزوم، یارانه هم بدهد تا تولید و صادرات در کشور رونق بگیرد.

فاضلی در برابر این سوال که چرا تاکنون بخش‌خصوصی وارد حوزه تولید شمش نشده است پاسخ داد: پیشنهاد خرید مجتمع آلومینیوم المهدی را به دولت داده‌ایم اما نپذیرفته‌اند. دولت امکاناتی را که در اختیار کارخانه‌های خودش قرار می‌دهد در اختیار بخش‌خصوصی نمی‌گذارد.