رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصریح کرد: ترک‌ها در بازارهای آسیای میانه چالاک‌تر از ما بودند و تجار ما از این بازارها دست خالی بازگشتند.

مهدی مفیدی که در نشست هم افزایی صنعت و تجارت مشاوران جوان سازمان گسترش با عنوان «چابک‌سازی سازمانی، تجارت جهانی» سخن می‌گفت: اظهار داشت: سازمان‌ها گاهی بسیار فربه می‌شوند و از چالاکی می‌افتند. بنابراین باید به تراشیدن پیکره و هرس‌ کردن آنها پرداخت تا باروری بهتری داشته باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: اگر تا دیروز چابکی یک امتیاز بود، امروز یک ضرورت است، هر چه ابزار تولید بیشتر شده است عرصه رقابت نیز تنگ‌تر شده و باید به بازارهای گسترده‌تر و فراتر از مرزها اندیشید.

مفیدی با بیان اینکه تحت این شرایط شرکت‌هایی که چالاک‌تر باشند، منافع بیشتری را کسب خواهد کرد، تصریح کرد: تحلیل من این است که در بازارهای آسیای میانه ترک‌ها (ترکیه‌ای‌ها) چالاک‌تر از ما بودند و به همین دلیل تجار ما از این بازار دست خالی برگشتند.

وی ضرورت چالاکی سازمانی در برابر مشکلات داخلی سازمان‌ها را نیز یادآور شد: چابکی سازمانی در اجزای مختلفی تجلی پیدا می‌کند، بسیاری از سازمان‌ها برای رسیدن به بهره‌وری بالا دست به اقدامات وسیعی می‌زنند که هدف، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی است.

وی در این راستا ادغام غول‌های خودروساز جهان را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ اکنون ما در کشور دارای ۱۷ شرکت خودروساز هستیم که هیچ یک نیز دیگری را قبول ندارند و ما هنوز نتوانسته‌ایم ادغامی را داشته باشیم.

مفیدی افزود: اگر این شرکت‌ها بتوانند در عرصه داخلی نیز با هم رقابت کنند در بهترین حالت حائز رتبه ۲۲ در میان خودروسازان جهان هستند. رییس سازمان گسترش آموزش، ایجاد مهارت و وفاداری در نیروی انسانی، قابلیت روز‌آمد کردن تکنولوژی و ریسک‌پذیری و توان ریسک و خطرپذیری مدیریت را از دیگر ضروریت‌های چالاکی سازمان برشمرد.