دو شبکه‌ای کردن آب و جدا‌سازی آب شرب و بهداشتی در تهران هزینه سنگینی دارد که بر این اساس انجام چنین کاری در شرایط حاضر امکان‌پذیر نیست.

حسین نیاز آذری، مدیرعامل آبفای شهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: در این زمینه مطالعاتی شده، اما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد، زیرا هزینه و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را نیازمند است. او گفت: البته برای جبران این موضوع، بالای ۹۵‌درصد جدا‌سازی آب فضای سبز از شرب را در سطح تهران انجام داده‌ایم. در واقع تا قبل از بحران آب سال ۸۰، شهرداری‌ها برای فضای سبز از آب تصفیه شده استفاده می‌کردند که در این راستا آبفا به ویژه در شهر تهران به دلیل حساسیت‌ها و محدودیت‌های آبی، این جدا‌سازی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: اما جدا‌سازی کل شبکه‌های آب شرب از بهداشتی به دلیل هزینه زیاد و زمان طولانی در حال حاضر قابل اجرا نیست و در اطراف تهران نیز به دلیل این که عمده تامین آب‌شان از طریق چاه‌هاست و بحث تصفیه‌خانه مطرح نیست، نمی‌توان این کار را انجام داد.

او با بیان این که مساله اصلی در تهران کم آبی است، تصریح کرد: در این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که جمعیت بیش از این در تهران متمرکز نشود.

وی با اشاره به این‌که در ایران بیشترین هدر رفت آب در قسمت‌های حاشیه‌ای مصرف است، گفت: در حال حاضر در شهر تهران روزانه سه‌میلیون و ۳۰۰هزار مترمکعب و در استان تهران بیش از چهار‌میلیون مترمکعب آب تامین، تصفیه و توزیع می‌شود و به همین دلیل اگرچه دو شبکه‌ای کردن آب بحث خوبی است و به کم شدن هزینه‌ها و قیمت تمام شده آب کمک می‌کند، ولی به لحاظ این که سرمایه‌گذاری زیادی می‌خواهد، قابل اجرا نیست.

وی تاکید کرد: در این زمینه، حتی هزینه و مجوز تخریب آسفالت آن را نمی‌توانیم از شهرداری بگیریم.