پرداخت یارانه به مشاوران کارآفرینی در شهرک‌های صنعتی

گروه صنعت و معدن- معاون شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک، از پرداخت یارانه به مشاوران صنعتی واحدهای این صنایع خبر داد.

بر همین اساس، مشاوران مستقل که به تقویت بهره‌وری در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بپردازند، تا ۸۰درصد ارزش قرارداد این خدمات از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی پذیرفته می‌شود. احمد کاویانی، عضو هیات‌مدیره و معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در جلسه معرفی فعالیت‌ها و خدمات این سازمان با بیان اینکه چنانچه بنگاه‌های اقتصادی توسط کارآفرینان واقعی ایجاد شوند ریسک شکست آنها بسیار کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بنگاه‌ها و کارآفرینی در کشورها این است که کارآفرینان تنها در برخی از مراحل یک فعالیت اقتصادی مهارت دارند در حالی که آموزش‌های لازم را در تمام بخش‌ها کسب نکرده‌اند که این در روند تولید و توسعه آن مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر با وزارت کار و دیگر سازمان‌ها برنامه‌هایی مشترک برای آموزش کارآفرینی در دست فعالیت داریم.

کاویانی با بیان اینکه در دو حالت، تقویت بهره‌وری از مشاوران صنعتی می‌پردازیم تصریح کرد: پرداخت یارانه به مشاوران مستقل یکی از اقدامات‌ است به این معنا که اگر مشاوران به شهرک‌های صنعتی مراجعه کنند تا ۸۰درصد قرارداد به آنها کمک می‌کنیم. تاسیس مراکز خدمات فناوری و کسب و کار از دیگر اقدامات است به طوری که با توجه به برنامه چهارم توسعه، مکلف شده‌ایم ۲۵ مرکز خدمات فناوری کسب و کار ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صنایع بزرگ در بخش‌های مختلف از جمله توسعه بازار (صادرات) از قابلیت‌ها، توانایی‌ها و امکانات نرم‌افزاری متعددی برخوردارند که قادرند خود را با فرصت‌های موجود تطبیق دهند. اما صنایع کوچک برای وارد شدن در بازار فشارهای زیادی متحمل می‌شوند که نمی‌توانند خود را پایدار نگه دارند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به این که صنایع برای دستیابی به بازارهای بیرونی نیازمند حمایت‌های ویزای کاویان ادامه داد: بحث دیگر مربوط به زیرساخت‌ها است که این حمایت‌ها در قالب مجتمع‌های کارگاهی و کارخانه‌های مستقل از سوی دولت ارائه می‌شود، علاوه بر اینها حمایت‌های اطلاعاتی و نیز قوانین و مقررات از دیگر نیازهایی است که برای توسعه صنایع کوچک نیاز است. وی اظهار کرد: حمایت‌های آموزشی، اعم از صنعتی، مدیریتی، شغلی و کاربردی برای کسب و کار است. همچنین حمایت‌های فناوری از دیگر نیازها است که با توجه به مطرح‌ شدن بازارهای رقابتی، این نیازها شدیدتر می‌شوند.

وی افزود: تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری از دیگر موضوعات مهم در این زمینه است که تسهیلات مالی دولت و لیزینگ از جمله این راهکارها است. بحث ساختاری نیز که در آن حمایت از صنایع کوچک در قالب شبکه‌های سازمان یافته همچون خوشه‌های صنعتی و روابط پیمانکاری مطرح است می‌تواند به موفقیت این صنایع در بازار کمک کند و نیز ظرفیت سفارش‌پذیری را افزایش دهد.

توسعه ۲۵ خوشه صنعتی

عیسی منصوری، مدیر دفتر خوشه‌های صنعتی، سخنران دیگر در این جلسه گفت: تا پایان سال ۸۵، ۱۱۶ خوشه در مناطق مختلف کشور با مزیت‌های مختلف تشکیل شده است و در‌حال‌حاضر توسعه ۲۵ خوشه صنعتی در حال اجرا است.

معرفی طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان

همچنین مهندس فرخ رمدانی، مدیر دفتر تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این جلسه با بیان اینکه طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بانک معرفی می‌شوند، گفت:‌ تسهیلاتی که برای طرح‌ها ارائه می‌شود حدود ۷۰۰میلیون تومان است و برای هر یک از واحد‌های خدمات فنی مهندسی هم ۳۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سال گذشته ۵۸میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها ارائه شده که در سال‌جاری، حدود ۱۱۰میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

ناصر زرگر، مدیر دفتر توسعه بنگاه‌ها و کارآفرینی، با اشاره اقدامات دیگر این سازمان گفت: حمایت از آموزش و کسب انواع استانداردهای کیفیت، ایجاد تورهای داخلی و خارجی صنعتی، اجرای جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی صنایع کوچک با گرایش استانی و ملی، انتخاب واحدهای نمونه صنعتی، جشنواره وبلاگ‌نویسی در صنایع کوچک و غیره از جمله اقدامات در حال اجرا است.